۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

اوباما قدیس نیست!

مهمترین دستاورد اوباما در زمینه سیاست خارجی تلطیف فضایی است که تا پیش از او حاکم بوده است. دولت اوباما فصل جدیدی را در سیاست خارجی گشوده و سیاست "هر که با ما نیست، بر ماست" را کنار گذاشته است.

قبل از اینکه باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پیروز شود، او را با جان اف کندی، مارتین لوتر کینگ یا آبراهام لینکلن مقایسه می‌کردند. در همان زمان در سخنرانی او در شهر برلین ده‌ها هزار آلمانی به استقبال او رفتند و زندگی‌نامه او تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سطح جهانی شد.

سطح انتظارات از اوباما در داخل و خارج از آمریکا بسیار بالا بوده است. در زمینه بین‌المللی انتظار می‌رفت که او سیاست‌های تهاجمی جرج دبلیو بوش را سریعا خنثی کند و سیاست‌های جدیدی در پیش بگیرد. در زمینه داخلی آمریکایی‌ها انتظار داشتند که رییس جمهور جدید بیشتر به مسائل داخلی و بحران اقتصادی بپردازد تا به تنش‌های بین‌المللی.

انتظارات زیاد از اوباما

مسلم است که حتی برای یک سیاستمدار بااستعداد و توانا برآورده کردن همه‌ی این انتظارات، که گاه با یکدیگر در تناقض نیز هستند، کار بسیار دشواری است. راینهارد روده، متخصص امور آمریکا در دانشگاه هاله آلمان، می‌گوید در داخل و خارج از آمریکا به دلیل نارضایتی شدید مردم از جرج دبلیو بوش، از اوباما تقریبا یک قدیس ساخته بودند. ولی با گذشت زمان مردم دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به او پیدا کرده‌اند.

زمانی که اوباما روی کار آمد، بیش از ۷۰ درصد مردم آمریکا او را تایید می‌کردند. اکنون این رقم حدودا به ۵۰ درصد رسیده است. در اروپا نیز رضایت از اوباما کاهش یافته، چرا که انتظارات بسیاری از اروپایی‌ها تحقق نیافته است.

میشائل تسورن، متخصص امور آمریکا در برلین، اشاره می‌کند که انتظارات مردم مبنی بر کنترل بیشتر بر بازارهای مالی، ایجاد تغییرات در سیاست‌های زیست محیطی و تغییرات در اوضاع خاورمیانه، هیچ یک متحقق نشده است.

تغییر سیاست خارجی

با اینکه اوباما در زمینه سیاست خارجی تاکنون چندان موفقیتی نداشته، ولی در بسیاری موارد سیاست‌های بوش را کنار گذاشته است. برای نمونه اوباما به سیاست‌های یک‌جانبه دولت بوش پایان داده و خواهان گفتگو با ایران، کاهش تحریم‌ها علیه کوبا، خروج از عراق و توقف طرح سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی شده است.

ولی واکنش‌ها به اقدامات جدید اوباما نشان می‌دهد که حتی رییس جمهور کشوری چون آمریکا نمی‌تواند در عصر جهانی شدن به تنهایی از پس بحران‌ها برآید. این در مورد معضل افغانستان هم صدق می‌کند. اوباما بعد از تردیدهای بسیار نهایتا با افزایش نیروهای نظامی در افغانستان موافقت کرد.

مهمترین دستاورد اوباما در زمینه سیاست خارجی تلطیف فضایی است که تا پیش از او حاکم بوده است. دولت اوباما فصل جدیدی را در سیاست خارجی گشوده و سیاست "هر که با ما نیست، بر ماست" را کنار گذاشته است. میشائل تسورن می‌گوید دولت جدید آمریکا به سیاست‌های چندجانبه روی آورده و قواعد بین‌المللی را به رسمیت شناخته است.

طرح اصلاح نظام درمانی

از نظر داخلی اوباما می‌تواند با اصلاح نظام درمانی باعث رضایت بخش بیشتری از مردم آمریکا از خود شود. بیل کلینتون نیز در دوران ریاست جمهوری خود بسیار تلاش کرد تا همه آمریکایی‌ها از بیمه درمانی برخوردار شوند، ولی نتوانست این طرح را متحقق کند.

طرح دولت جدید مبنی بر اصلاح نظام درمانی هنوز به تصویب نرسیده، ولی در کنگره آمریکا موانع جدی را پشت سر گذاشته است. کارشناسان احتمال می‌دهند که طرح اوباما تا قبل از انتخابات بعدی کنگره در ماه نوامبر به تصویب برسد.

برای ارزیابی دستاوردهای اوباما باید توجه داشت که او در شرایطی بسیار دشوار به ریاست جمهوری رسیده و سطح انتظارات مردم از او بسیار بالا بوده است. در این یک سال در زمینه خارجی اوباما باید با مسائلی چون جنگ عراق و افغانستان و در زمینه داخلی با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرده است. موفقیت‌های اوباما تاکنون زیاد نبوده، ولی او توانسته است چهره‌ای جدید به آمریکا ببخشد و به سیاست‌های دوران بوش پایان دهد.



"اوباما قدیس نیست!" | جهان | Deutsche Welle | 20.01.2010

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter