۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

آخرین آب باریکه مطبوعات منتقد

وزارت ارشاد جمهوری اسلامی به ۱۵ روزنامه به دلیل نشان دادن «تصویر غیرواقعی» از اوضاع کشور، انتشار مطالبی از محمد خاتمی یا «توهین به رهبری» تذکر داد.

برای توقیف یا تعطیل روزنامه در ایران بهانه زیاد است. کافی است عکسی یا مقاله‌ای به چاپ برسد که کمی با سلیقه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی خوانایی نداشته باشد. این روزنامه ها لازم نیست منتقد دو آتشه باشند یا زبان مخالفان به شمار آیند. به نظر می‌رسد این روزها هر گزارشی می‌تواند به سادگی «توهین» یا «دامن زدن به جو بحران» تلقی شود. در پی این سیاست است که امروز پنجشنبه (اول بهمن)، ۱۵ روزنامه چاپ تهران تذکر گرفتند.

از جمله این روزنامه ها می‌توان به بهار، توسعه، روزان، جهان اقتصاد، اطلاعات، اعتماد، اسرار، جهان صنعت، مردم‌سالاری، فرهيختگان و آفرينش اشاره کرد. روزنامه‌های تهران امروز، بهار، توسعه، روزان و جهان اقتصاد به دليل چاپ پاسخ علی مطهری به رحيم مشائی در شماره ۲۸ دی ماه اين روزنامه‌ها مورد عتاب قرار گرفته‌اند و گفته شده که این پاسخ «حاوی تعريض و توهين‌هايی نسبت به رياست جمهوری است».

روزنامه‌های اطلاعات، اعتماد، اسرار، توسعه، جهان صنعت، مردم‌سالاری و چند روزنامه دیگر هم به خاطر انتشار سخنان محمد خاتمی تذکر گرفتند، چون آقای خاتمی در سخنانش شرايط ایران را بحرانی توصيف کرده و به نظر مسئولان وزارت ارشاد، تلويحا هواداران دولت متهم به وحدت‌شکنی کرده است.

نقل قول از حسن روحانی که گفته فضای کشور فاقد آزادی و امنیت است هم برای روزنامه‌های بهار، تهران امروز، آرمان، روابط عمومی، جمهوری، اسرار، اعتماد، جهان صنعت، جهان اقتصاد، پول، آفرينش و روزان دردسر ساز شد.
روزنامه‌هایی که تذکر گرفته‌اند و این تذکر شاید پیش درآمد توقیف‌شان باشد، آخرین آب باریکه از انبوه روزنامه‌هایی هستند که شهامت طرح نگاهی نقدآمیز به شرایط ایران را داشته‌اند.



آخرین آب باریکه مطبوعات منتقد | • ایران | Deutsche Welle | 21.01.2010

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter