۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

رئیس بانک ملی: دولت توان پرداخت بدهي ندارد

مديرعامل بانک ملي ايران بدهي حسابرسي‌شده دولت به اين بانک را 50 هزار ميليارد ريال اعلام کرد.

محمودرضا خاوري در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به بدهي 50 هزار ميليارد ريالي دولت به بانك ملي ايران اظهار كرد: دولت توان پرداخت بدهي بانک‌ها را ندارد اما بانک مرکزي براي كمك به بانك‌ها به صورت اعتبار قرض‌الحسنه منابعي را در اختيار بانک‌ها قرار داده است.

او ادامه داد: بانک مرکزي براي افزايش توان اعتباري بانک‌ها خط اعتباري در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهد و اين اعتبارات براساس صورت‌هاي مالي تاييدشده از سوي سازمان حسابرسي به آن‌ها ارائه مي‌شود.

* خريد تضميني

وي درباره خريد تضميني محصولات كشاورزي اظهار كرد: اولويت‌هاي اين امر را وزارت بازرگاني مشخص مي‌كند و ما در حال مذاكره با اين وزارتخانه بر سر تعيين اولويت‌ها هستيم تا بتوانيم در قالب يك موافقت‌نامه هم ميزان بودجه را مشخص كنيم و هم كالاهايي كه بايد مورد حمايت قرار بگيرد؛ سياست ما حمايت از توليدات و فرآورده‌هاي داخلي است و پس از آن اگر نياز بود از خارج وارد شود. مركبات، برنج، گندم و شكر از جمله كالاهاي مورد حمايت است.

* وام 10 ميليوني

وي درباره وام 10 ميليون توماني جايگزيني خودروهاي فرسوده گفت: برخي از بانك‌ها توافق كرده‌اند و اگر سهميه بانك ملي در اين باره اعلام شود ما همكاري خواهيم كرد.

وي همچنين گفت: بانك ملي ايران تا كنون 85 درصد تعهدات مسكن روستايي را انجام داده است.

* خريد و فروش وام

وي درباره خريد و فروش وام اظهار كرد: در اين باره بايد فرهنگ جامعه بالا برود و مشتريان با حقوق خود آشنا شوند و بانك‌ها با اطلاع‌رساني درست شرايط وام را به مردم بگويند تا جلوي خريد و فروش وام گرفته شود. بانك ملي علاوه بر اطلاع‌رساني كه از طريق مطبوعات انجام مي‌دهد باجه‌هاي ترويج بانك‌داري اسلامي را هم در شعب ايجاد كرده تا افرادي كه اطلاع كافي ندارند به بانك رجوع كنند. وي تصريح كرد: براي جلوگيري از خريد و فروش وام بايد علت‌ها را پيدا كرده و با آن مبارزه كرد. بانك مركزي هم با استفاده از ابزارهايش مي‌تواند جلوي آن را بگيرد و ما به عنوان مجري سعي خود را انجام مي‌دهيم.

وي با اين حال مشاوره گرفتن از كانون‌هاي مشاوره را بي‌اشكال دانست و گفت: اما اگر كسي از ارتباطات استفاده كند و فساد به وجود بياورد با آن برخورد مي‌كنيم.

* تسويه ريالي

وي درباره بكارگيري ابزار هجينگ گفت: به غير از برخي كشورهاي منطقه هنوز ريال ما در مبادلات بازرگاني كاربردي ندارد. برخي كشورها هم قصد دارند بپذيرند و به دنبال آن هستند. اگر اين موضوع جا بيفتد مي‌توان از ابزار هيجينگ استفاده كرد. بانك مركزي هم در حال صحبت با برخي كشورهاست كه در بعضي معاملات با ريال با تسويه حساب كنند.

مديرعامل بانك ملي ايران از مذاكره بانك مركزي و بانك ملي با برخي كشورها براي تسويه‌حساب معاملات‌شان با ايران با ريال خبر داد و افزود: مذاكرات را ادامه و گسترش مي‌دهيم و به زودي جزئيات آن اعلام مي‌شود؛ اين مذاكرات با كشورهاي همسايه است.

* تسويه 50 درصد از اضافه برداشت

مديرعامل بانك ملي ايران در ادامه با اعلام اين خبر تسويه 50 درصد اضافه برداشت بانک ملي از بانك مركزي گفت: در پايان سال گذشته 51 هزار و 526 ميليارد ريال به بانک مرکزي بدهکار بوديم که هم اکنون اين رقم به 26 هزار و 109 ميليارد ريال كاهش پيدا کرده است.

* كاركنان بانك ملي

وي در پاسخ به سوالي درباره اخباري مبني بر کسري بودجه بانك ملي و قطع شدن اضافه‌کاري‌ كارمندان اين بانك اظهار كرد: هيچ يک از همکاران بانک ملي معوقه ندارند و اين گونه اخبار صحت ندارد و جوسازي است.

وي افزود: كاركنان بانک ملي يک ريال معوقه ندارند و کارانه، حق‌الوکاله‌هاي آنان را هم محاسبه مي کنيم. بانک ملي 45 هزار کارمند و 22 هزار نفر بازنشسته دارد و براي کارکنان بازنشسته مزايايي هم در نظر گرفته‌ايم.


رئیس بانک ملی: دولت توان پرداخت بدهي ندارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter