۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

نسبت ده برابری موافقان شبهه در سلامت انتخابات به مخالفان

نتیجه اقناع افكار عمومی توسط سایت توكلی + وزارت كشور + شورای نگهبان:

نسبت ده برابری موافقان شبهه در سلامت انتخابات به مخالفان

سایت رئیس مركز پژوهش‌های مجلس كه قبل از انتخابات از دكتر احمدی‌نژاد حمایت می‌كرد و پس از انتخابات نیز حملات تندی به معترضین داشت، برای اقناع مخاطبان خود اقدام به فراخوان پرسش‌ها درباره سلامت انتخابات و پاسخ با همكاری وزارت كشور و شورای نگهبان نمود.

سایت الف متعلق به دكتر احمد توكلی رئیس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی كه قبل از انتخابات از دكتر احمدی‌نژاد حمایت می‌كرد و پس از انتخابات نیز حملات تندی به معترضین انتخابات داشت، برای اقناع مخاطبان خود اقدام به جمع‌آوری پرسش‌ها درباره سلامت انتخابات و پاسخ به آن با همكاری وزارت كشور و شورای نگهبان نمود.

به گزارش خبرنگار «آینده»، بنابر اعلام مسئولان سایت «الف»، طی فراخوان ده روزه پرسش‌ها، حدود 900 سؤال از مخاطبان دریافت شده كه با تلفیق آن‌ها 70 سؤال به دست آمده و تعدادی از سؤالات نیز به دلایل اتهام‌آمیز بودن حذف شد.

البته در این هفتاد سؤال نیز تعدادی علیه مهندس موسوی می‌باشد، اما توجه به نتایج تلاش سایت دكتر توكلی برای اقناع مخاطبین قابل توجه است.

در این تلاش كه علاوه بر «الف»، وزارت كشور، شورای نگهبان و چند حقوقدان و كارشناس انتخابی همكاری داشته‌اند، پرسش و سپس پاسخ مطرح شده و در نهایت بینندگان می‌توانستند موافقت یا مخالفت خود را با پرسش و پاسخ آن اعلام كنند.

با فرض امانتداری مسؤلان سایت «الف» در نحوه محاسبه موافقان و مخالفان پرسش و پاسخ، نتایج آن جالب توجه است.

به طور نمونه در سؤال اول آمده است: در مورد قطع اس ام اس از شب قبل رای گیری خیلی صحبت شده و یكی از دلایل تقلب معرفی شده، ممكنه در این مورد پاسخ بدید. با توجه به اینكه ناظران آقای موسوی در شعب رای گیری قرار بود تخلفات را با ای ام اس به ستاد مركزی صیانت از آرا ارسال كنند، قطع پیامك در روز رای گیری مشكوك نیست؟

955 نفر تا روز گذشته با این سؤال موافق و 119 نفر مخالف بوده‌اند.

نتایج پاسخ سایت «الف» نیز جالب توجه است، در این پاسخ آمده است: با توجه به افزایش فوق العاده شایعات و تهمتهایی كه قبل از انتخابات، از طریق پیامك به سرعت در جامعه پخش می شد، (شایعاتی كه دفتر مقام معظم رهبری را مجبور به دادن پیام و تكذیب برخی از آنها نمود) بیم آن وجود داشت كه این اتفاق بر روی نتیجه انتخابات تأثیر داشته باشد و در نتیجه از بعدالظهر پنجشنبه 21خردادماه، سامانه پیامك قطع شد.

پس از اعلام نتایج و آغاز اغتشاشات خیابانی نیز، سیستم پیامك تا مدتی وصل نشد چرا كه آشوبگران و اغتشاشگران، از پیامك برای هماهنگی و جمع آوری نیروهایشان سواستفاده می كردند.

اینكه نمایندگان ستاد یكی از نامزدها در شعب اخذ رای قرار داشتند كه با پیامك تخلفات را گزارش كنند، دلیلی كافی نیست كه روز قبل از انتخابات، جلوی پخش گسترده شایعات و اخبار دروغ (نظیر كناره گیری كروبی به نفع موسوی یا پیوستن روسای ستادهای احمدی نژاد به ستادهای موسوی و... ) گرفته نشود. البته جای این سوال هم باقیست كه چرا تقریبا همه شایعات و جنگ روانی پیامكی آن روز به نفع یكی از نامزدها بود؟!

ضمنا اگرقطع سامانه پیامك باعث شده بود ناظران آقای موسوی در شعب اخذ رای نتوانند تخلفات احتمالی را گزارش كنند، می توانستند با تلفن همراه عادی این كاررا انجام دهند. اگر آن هم مقدور نبود، می توانستنددر زمان قانونی اعتراض، فهرست تخلفات را به شورای نگهبان ارائه كنند.

529 نفر با این سؤال مخالفت كرده و نصف این تعداد موافق این پاسخ بوده‌اند.

یا در سؤال سوم آمده است:

اگر تقلب نبود صاحبان 24 میلیون رای چرا باید از تجمع 13 میلیون بترسند وبه آنها اجازه راهپیمایی ندهند؟ 
مگر نمی گویید 24 از 13 بزرگتر است؟ مگر نمی گویید طرفداران احمدی نژاد بیشترند؟ پس چرا به این 13میلیون اجازه تجمع ندادند تا در خیابان معلوم شود چه كسی بیشتر است؟

933 نفر با این سؤال موافق و تنها 140 نفر مخالف بوده‌اند.

با وجود پاسخ مشروح الف به این سؤال، تنها 203 نفر با پاسخ موافق و 484 نفر مخالف بوده‌اند.

یا در سؤال 8 آمده است:

با سلام. لطفاً توضیح بدهید كه چطور ممكن است در چند استان (مثلاً لرستان) در تعداد بسیار زیادی از صندوق ها (مثلاً بیش از ده درصد از كل صندوق های این استان) تعداد كل آرا مضرب صد بشود (100، 200، 300 و غیره). خیلی ممنون.

712 نفر با این سؤال موافق و تنها 59 مخالف بوده‌اند.

در پاسخ الف آمده است:

پاسخ این سوال را شاید بتوان با صدتایی بودن تعرفه های ارسالی به صندوقها و تمام شدن تعرفه در چنین صندوقهایی توضیح داد.
درعین حال برای دریافت پاسخ قانع كننده تر، سوال را برای دفتر روابط عمومی و دفتر مدیركل انتخابات وزارت كشور ارسال شده است تا جواب كاملتر و دقیق تر را ارائه كنند.

تنها 99 نفر با این پاسخ موافق و 324 نفر مخالف بوده‌اند.

یا در سؤال 25 آمده است:

در جریان تبلیغات انتخاباتی تقلبات گسترده ای انجام شده است: توهین و افترا به افراد سرشناس در مناظرات تلویزیونی، استفاده از وقت اضافه در تلویزیون، خرید رأی، افزایش حقوق كارمندان و بازنشستگان، توزیع سود سهام عدالت، توزیع سیب زمینی رایگان، استفاده از امكانات دولتی و بیت المال در تبلیغات، حضور نیروهای بسیج، و ... . همه اینها دلیل نمی شد كه انتخابات باطل شود؟

579 نفر موافق سؤال و 37 نفر مخالف می‌باشند.

الف در پاسخ به این سؤال نوشته است:

1- برخی از موراد فوق جرم محسوب می شود و اثبات آنها نیاز به ارائه سند و اثبات در محكمه قضایی دارد.
2- مواردی از قبیل استفاده از امكانات دولتی، توهین و افترا، خرید رأی، هدیه لب تاپ به خبرنگاران و ... در انتخابات قبلی و این دوره نیز مشاهده شده است. 
بهتر است برای پیشگیری از تكرار این سوء استفاده ها توسط كاندیداها، قانون انتخابات موارد فوق را جرم انگاری كرده و برای مرتكبین آنها، مجازات بازدارنده با ضمانت اجرایی بالا تدارك ببیند.
3- واقعیت این است كه وقتی یكی از نامزدها، رئیس جمهور فعلی كشور است از برخی امكانات برخوردار است كه دیگر نامزدها برخوردار نیستند. از جمله این امكانات عبارتند از: انجام وظایف قانونی رؤسای جمهور، اطلاع رسانی فعالیتها و پروژه های تكمیل شده، خدمت رسانی به مردم، استفاده از گارد حفاظتی رئیس جمهور و ... . مسلم است كه نباید توقع داشت كه فعالیتهای دولت در طی تبلیغات انتخاباتی تعطیل شود تا مبادا بر نتیجه انتخابات تأثیری بگذارد. البته بهتر است رئیس جمهور ملاحظه افكار عمومی و بیت المال را بكند و نسبت به این موضوع، حساسیت زیادی داشته باشد.
4 - اگر در یك مسابقه فوتبال، یكی از دو تیم، قبل از برگزاری مسابقه، مشاهده نماید كه تیم مقابل مرتكب تخلف شده، داور بیطرف نیست و امكان برگزاری بازی برابر و جوانمردانه وجود ندارد، از بازی كردن در آن شرایط كنار می كشد و اصلاً این بازی را به رسمیت نمی شمارد؛ نه اینكه در بازی شركت كند و وقتی باخت، بگوید من از اول می دانستم كه همه اینها دست در دست هم داده بودند كه ما پیروز نشویم. به همین شكل اگر آقای موسوی فضا را ناعادلانه و پر از تقلب می دید، می توانست انصراف دهد و در آن صورت بود كه پیگیری ادعاهای ایشان صادقانه تر به نظر می رسید.

95 نفر موافق پاسخ و 178 نفر مخالف پاسخ می‌باشند.

در سؤال 39 نیز آمده است:

در انتخابات اصل بر بی طرف بودن مجریان و ناظران است. آیا حمایتهای صریح برخی از اعضای شورای نگهبان از آقای احمدی نژاد منافی با اصل بی طرفی در انتخابات نبود؟ آیا درست است كه برخی اعضای شورای نگهبان عضو دولت و طبعا طرفدار یكی از نامزدها باشند؟

522 نفر با این سؤال موافق و تنها 21 نفر مخالف می‌باشند.

پاسخ شورای نگهبان: 

به این سؤال از چند زاویه می‌توان پاسخ داد؛
الف‌ـ طبیعتاً همه افراد دارای نظر و گرایش‌های خاص خود هستند و در قضاوت و داوری نیز، اصل بر نداشتن نظر و گرایش نیست، بلكه مهم آن است كه گرایش‌ها و امیال افراد در تصمیم‌گیری‌های آنان مؤثر نباشد.
ب‌ـ تصمیم‌گیری در شورای‌نگهبان به صورت شورایی است و در نتیجه، رأی اكثریت اعضای این شورا مهم است. در مورد نظارت بر انتخابات نیز در همه مراحل، رأی اكثریت اعضای شورای‌نگهبان، ملاك است. همچنین در تركیب اعضای شورای‌نگهبان علاوه بر 6 حقوقدان معتمد قوه قضائیه و قوه مقننه، 6 فقیه عادل منصوب از سوی ولی فقیه نیز حضور دارند كه طبعاً چنین افرادی حاضر نیستند كه آخرت خویش را فدای دنیای افراد دیگر كنند.
ج‌ـ توجه به این نكته نیز ضروری است كه در بررسی صلاحیت‌ها گرایشهای شخصی مؤثر نبوده، چرا كه هر 4 نامزد از جمله 3 نامزد معترض تأیید صلاحیت شده‌اند.

165 نفر مخالف پاسخ و تنها 67 نفر موافق آن است.

به طور كلی می‌توان گفت حتی در سایت الف كه به دلیل جهت‌گیری‌های خاص سیاسی و حمایت از آقای احمدی‌نژاد و حملات شدید به معترضین، بسیاری از معترضان جزء بیندگان آن نمی‌باشند و نسبت به عدم درج نظرات و عملكرد آن اعتراض دارند، نتایج عملكرد این سایت با كمك وزارت كشور و شورای نگهبان در اقناع معترضان و دادن پاسخ منطقی به سؤالات آن‌ها نتایج قابل توجهی داشته است.

به طوری كه از حدود هزار نفری كه در این فرآیند شركت داشته‌اند، موافقان صحت انتخابات كمتر از 200 نفر و موافقان سؤالات و ابهامات كمتر از 900 نفر می‌باشند.

در مجموع همان‌گونه كه از نتایج 42 سؤالی كه با مشاركت مخاطبان مواجه شده است، مشخص می‌شود، میانگین موافقان با شبهات انتخابات بیش از 540 نفر می‌باشد و میانگین مخالفان شبهات و سؤالات حدود 50 نفر می‌باشند، یعنی این نسبت بیش از 10 برابر است.

در رابطه با پاسخ‌ها نیز كسانی كه در رأی‌گیری شركت كرده‌اند، به طور متوسط 157 نفر مخالف پاسخ‌های الف، شورای نگهبان و وزارت كشور در دفاع از سلامت انتخابات بوده‌اند و 105 نفر موافق پاسخ‌ها بوده‌اند. یعنی اقناع نشدگان سلامت انتخابات با وجود تلاش انجام شده، 5/1 برابر اقناع شدگان هستند.

البته این به معنای عدم توجه معترضان به پاسخ‌ها نیست، چرا كه در رابطه با پرسش درباره نامه جعلی وزیر كشور به رهبری، با توجه به استدلال‌های مطرح شده، قانع شدگان نسبت به جعلی بودن نامه 168 و قانع نشدگان 75 نفر می‌باشند. كه نشان می دهد اگر پاسخ قانع‌كننده‌ای به معترضان داده شود، اكثریت آن‌ها همراهی می‌كنند.

در این شرایط اگر جهت‌گیری سایت «الف» كه كاملاً حامی انتخابات و مخالف معترضان است، بر نوع مخاطبان آن در نظر گرفته شود، شرایط عدم اقناع عمومی معترضان محسوس خواهد بود. بدین معنا كه نسبت بینندگان معترض و اقناع نشده در سایت‌های میانه‌روتر مانند تابناك، عصر ایران و فردا قطعاً نسبت به سایت الف بیشتر می‌باشد.

«آینده» ضمن مثبت ارزیابی كردن این‌گونه تلاش‌ها، توجه مسئولان را به ناكارآمدی سیاست‌های رسانه‌ای در جهت اقناع معترضان جلب می‌كند.

ارسال به کلوب
ارسال به بالاترین
ارسال به دنباله
ارسال به فیسبوک

نظرات بینندگان:

این سایت الف اینقدر بعد از انتخابات كامنتهای ملت رو سانسور كرد و اخبار فارس نیوز رو به عنوان حقایق منتشر كرد كه كلی مخاطب از دست داده. اگر نه نسبت سبز به ارزشی این سایت بیشتر از ده بود. همین جوری پیش بره دو سه ماه دیگه همه خواننده هاش ارزشی می شن. (-:

کد: 137112
 | 
30 دی 1388 ساعت 19:34

به نظر من بنیادی ترین و اساسی ترین 
سر منشاء شبهه در صحت انتخابات این مساله است كه مردم هرچه به دو رو بر خودشون اعم از فامیل و دوست و همسایه و همكار و همكلاسی و... نگاه میكنن، نه تنها نمیتوانند دوبرابر بودن رای دهندگان به 
احمدی نژاد در مقابل رای دهندگان به موسوی رو ببینند، بلكه دقیقا عكس این رو مشاهده میكنند!!! این مساله به قدری اساسی و غیر قابل كتمان هست كه هیچ توجیه و دلیل و پاسخی رو نمیتوان برای اون پیدا كرد جز آنكه ملت ایران ملت دو رو و دروغگویی هستند كه رای خودشون رو به دوستان و نزدیكانشون 
غیر واقعی انعكاس میدهند!!!!!! به نظر من دقیقا به همین علت هم هست كه هجم عظیم تبلیغات نظام برای قانع كردن ملت نسبت به صحت انتخابات ذره ای در نگاه مردم تاثیر نداشته و نخواهد داشت.

کد: 137074
 | 
30 دی 1388 ساعت 18:29

بسیار مطلب خوبی بود.جای چنین بررسی دقیقی در سایت شما خالی است.ما اصلا به الف و اقای توكلی اعتماد نداریم.شما می توانید با همكاری تتابناك مشتركا چنین بررسی را انجام دهید.

کد: 137072
 | 
30 دی 1388 ساعت 18:24

حالا خوبه سایت الف را همه خودی‌هاشون می‌خونند اگه یه سایت اصلاح طلب آمار می‌گرفت نتایج بدترم می‌شد. خدا رحمشون كنه

کد: 137063
 | 
30 دی 1388 ساعت 18:02

همیشه برایم سؤال بود چرا در كتاب های دینی مان اثبات وجود خدا را می خواندیم. مانند این است كه اثبات وجود خورشید را بخوانیم. حالا همین قضیه انتخابات است. خطابم به آن كسانی است كه هی می پرسند دلیلتان بر تقلب یا كلا اشكال دار بودن انتخابات چیست؟؟؟ به نظر من كه خیلی هم لازم نیست خودمان را به آب و آتش بزنیم برای این جماعت دلیل بیاوریم. مطمئن باشید یك كتاب هم دلیل بیاورید كسی كه نمی خواهد باور كند ( و حكومت در نظرش قدیس است) باور نخواهد كرد. 

ولی یك مشكل اساسی این انتخابات نحوه ارائه آرا بود. كاملا واضح بود مشكلی هست. اولا با تمام انتخابات های قبلی تفاوت داشت. اگر بیاد بیاورید همیشه آرا را ابتدا استانی اعلام می كردند. مثلا می گفتند در استان فلان، فلان كس این قدر رای آورده و فلانی آن قدر. و هیچ وقت هم همه استان ها مانند هم نبود واین كاملا عادی و منطقی است. مثلا در انتخابات هفتم كه در كل آقای خاتمی رای آورد، ولی در استان قم رای آقای ناطق بسیار بیشتر بود. (بله این بار هم وقتی دیدند افتضاح شده پس از گذشت 13 روز تازه آماری مسخره به نام آمار استانی اعلام كردند كه نه تنها شكها را نزدود بلكه بر آن افزود)

ثانیا چطور با این سرعت آرا اعلام می شد. من حتی یادم می آید كه مجری خواب آلود متعجبانه از دانشجو همین را پرسید و دانشجو هم (كه به نظر من دروغ در چشمهایش موج می زد) گفت"اولا سیستم كامپیوتری است و به نت وصل هستند مراكز در نتیجه زود نتایج را می فرستند". اگر درست یادتان باشد این اولا را حسابی كش داد. در نتیجه ثانیا را وقتی خواست بگوید دقیقا همان اولا را تكرار كرد منتهی كمی پس و پیش كرد. به خدا این موضوع یادم نمی رود. همان موقع فهمیدم كاسه ای زیر نیم كاسه است.

کد: 137059
 | 
30 دی 1388 ساعت 17:58

خیلی از دوستان می گویند كه نظراتی كه در اینترنت در باب انتخابات منتشر می شود، رای واقعی افراد كشور نیست و مثلا در شهرها و روستاهای كوچك نظرات لزوما با نظرات طبقه بالای شهری و شهرهای بزرگ یكسان نیست. از این نظر باید بسیار استقبال كرد. این بدان معناست كه حتی گروه طرفدار دولت نیز اغنا نشده اند. این كلام كه معلوم نیست فلان نظر درست است یا نه یك معنی دارد و همانا "تجدید انتخابات" است. انتخابات ریاست جمهوری هیچ كس را راضی نكرده. این همه آمار و اسناد كه ما بیشتریم نشان همین است. تنها راه "تجدید انتخابات" و استفاده از ناظران بی طرف زیر نظر كاندیداهای 4 گانه ریاست جمهوری است.

کد: 137054
 | 
30 دی 1388 ساعت 17:52

آینده عزیز تعداد كسانی را كه هر روز از سایت وزین شما بازدید دارند را یك قیاس با اندازه بازدید یك ماه سایت الف بزنید معلوم می شود كه آمارشان هم مثل تحلیل ها شون آبكی است

کد: 137050

 | 30 دی 1388 ساعت 17:41

این عدد آخری تو جدول چیه؟

کد: 137048 | 30 دی 1388 ساعت 17:40

من حدود 10 تا سوال مستند از آمار وزارت كشور براشون فرستادم هیچ كدوم رو حتی جرات نكردند رو سایت بزارند چه برسه جواب بدهند

کد: 137045 | 30 دی 1388 ساعت 17:38

منم تایید میكنم در سایت الف از هر ده تا كامنتی كهمیذاشتم یكیش رو منتشر میكردن منم دیگه اونجا كامنت نذاشتم 
اونجا هم خواننده های خودش رو داره كه اكثرا متعلق به اصول گراها هستن اگه یه سایت اصلاح طلب اینكارو انجام بده نتایجش واقعاً دیدنی میشه

کد: 137040 | 30 دی 1388 ساعت 17:28

جوابهایی كه داده (با احترام به این سایت ارزشی) خنده داره . مخصوصا اونجایی كه نوشته قطعا حاضر نمی شوند آخرت خود را به دنیا بفروشند !!!! . ما كه موندیم با این همه مسلمون خداجوی مسئول !! چرا این مردم (بهترین امت تاریخ) قانع نمی شوند !!! 
پیدا كنید پرتقال فروش را !!

کد: 137027 | 30 دی 1388 ساعت 17:07

خیلی تحلیل جالبی بود، ممنون، البته تعداد واقعی شبهه دار ها بیش از اینهاست :)

کد: 137026 | 30 دی 1388 ساعت 17:06

بنده نظر كامنت شماره 136979 را قبول دارم.بنده در این سایت (الف)تا بحال ده دوازده كامنت گذاشته كه اتفاقا بسیار منطقی ومتقن بود ولی این سایت از این ده دوازده كامنت شش هفت تا از آنها را حذف كرد وآنهایی هم را كه میگذاشت ته صفحه میگذاشت كه به طبع خوانندگانش كمتربود.

کد: 137018 | 30 دی 1388 ساعت 16:50

pppp

Posted via email from وبلاگ سهراب ایرانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter