۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

آمارهاي پيشرفت مسكن مهر با گذشت زمان پسرفت مي‌كند

باز هم «انصراف» در مسكن مهر؟

گزارش پيشرفت مسكن مهر تا پايان مهر ماه: يك ميليون و 41 هزار نفر تعداد متقاضيان واجد شرايط نهايي 
مقايسه اين 2 گزارش، يا به انصراف 95 هزار نفري از مسكن مهر طي سه ماه ختم مي‌شود يا اشتباه در تهيه و انتشار اطلاعات مسكن را مي‌رساند 
جديدترين گزارش دفتر اقتصادي وزارت مسكن: تعداد واجدين شرايط نهايي مسكن مهر 945 هزار نفر است


فريد قديري
مراجع مسوول در حوزه مسكن، اخيرا تعداد متقاضيان واجد شرايط نهايي مسكن مهر تا پايان مهرماه امسال را يك ميليون و 41 هزار نفر اعلام كرده بودند، اما در جديدترين گزارش دفتر اقتصادي وزارت مسكن كه ديروز منتشر شد، اين رقم به 945 هزار و 921 نفر كاهش پيدا كرده است كه مقايسه اين دو آمار با فرض درست بودن هر دو، از ريزش 95 هزار نفري متقاضيان مسكن مهر حكايت دارد. 
هر چند به نظر مي‌رسد، با اتفاقاتي كه طي سه ماه اخير در بزرگ‌ترين پروژه ملي تامين مسكن افتاده، بايد روند انصرافي‌هاي مسكن مهر متوقف شده باشد؛ چراكه اقدامات اخير به‌خصوص در حوزه «مشكلات‌زدايي از تعاوني‌هاي مسكن»، توانسته اميد به صاحب‌خانه شدن در مسكن مهر را افزايش دهد. اما با اين حال، آنچه را كه نمي‌توان انكار كرد، انتشار دو گزارش آماري از يك پروژه آن هم توسط يك مرجع است كه مقايسه ارقام موجود در آنها، نشان ‌مي‌دهد برخي شاخص‌ها از جمله تعداد متقاضيان به جاي پيشرفت يا ثبات، پسرفت كرده است.
به گزارش دنياي اقتصاد، تا پايان 27/7/88، گزارش پيشرفت مسكن مهر حاكي از وجود يك ميليون و 41 هزار و 169 نفر واجد شرايط نهايي مسكن مهر بود كه از اين تعداد به يك ميليون و 5 هزار و 836 نفر زمين 99 ساله واگذار شده و براي 265 هزار و 952 نفر پروانه ساخت صادر شده است.
اين در حالي است كه روز گذشته در يكي از رسانه‌هاي مكتوب، گزارشي به نقل از دفتر اقتصادي وزارت مسكن منتشر شد كه در آن عنوان شده بود، تاكنون معادل 945 هزار و 921 نفر متقاضي مسكن مهر در كل كشور واجد شرايط نهايي شناخته شده‌اند. در اين گزارش همچنين تاكيد شده تاكنون به استعداد 869 هزار و 154 واحد مسكوني زمين تخصيص داده شده و براي 419 هزار و 133 واحد پروانه ساختماني صادر شده است.
مقايسه گزارش مهر ماه با گزارش ديروز يكي از رسانه‌ها، نشان مي‌دهد تعداد واجدين شرايط مسكن مهر ظرف كمتر از سه ماه، حدود 95 هزار نفر كاهش پيدا كرده است، همچنين تعداد افرادي كه زمين به آنها واگذار شده كم شده و در مقابل، تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده، با رشد قابل توجه 200 هزار فقره‌اي در اين سه ماه روبه‌رو شده است.
به گزارش دنياي اقتصاد، احتمال اينكه در يكي از اين دو گزارش اشتباه آماري رخ داده باشد، زياد است. به‌خصوص اينكه، وزير مسكن اخيرا تعداد يك ميليون و 41 هزار نفر متقاضي مسكن مهر را تاييد كرده بود.
علي نيكزاد وزير مسكن در تاريخ 9 آبان ماه امسال در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اعلام كرد: «پس از پالايش توسط وزارت تعاون، يك ميليون و 41 هزار نفر واجد شرايط براي طرح مسكن مهر شناخته شده‌اند.»
نيكزاد همچنين در تعدادي از سفرهاي استاني در چند ماه اخير، تعداد متقاضيان مسكن مهر را همين رقم اعلام كرده و از برنامه‌ريزي براي سرعت‌بخشي به پروژه‌هاي 99 ساله بر مبناي اين تعداد متقاضي خبر داده بود.
به گزارش دنياي اقتصاد، در حال حاضر اين سوال مطرح است كه به رغم اقدامات مناسبي كه طي سه ماه اخير وزارت مسكن براي طرح مسكن مهر انجام داده و از طريق سفر به بيش‌از 24 استان كشور، ريز مشكلات تعاوني‌هاي مسكن را شناسايي و در همان استان و در شوراي تامين مسكن استان، نسبت به رفع آنها اقدام كرده، چگونه مي‌توان قبول كرد كه در اين مدت، باز هم انصراف از مسكن مهر رخ داده است؟
آيا چنانچه اختلاف آمارها چيزي غير از ماجراي انصراف است، نبايد نسبت به جلوگيري از تكرار مواردي اين چنيني اقدام شود؟


آمارهاي پيشرفت مسكن مهر با گذشت زمان پسرفت مي‌كند باز هم �انصراف� در مسكن مهر؟

Posted via email from وبلاگ سهراب ایرانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter