۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

آیا دین برای وجود اخلاق ضروری است؟ بی بی سی

پیروان ادیان مختلف بر این باورند که دستورالعمل های اخلاقی برای یک زندگی سالم و درست را باید در دستورات دینی جست و جو کرد تا بتوان در راه راست حرکت کرد. از سوی دیگر، برخی معتقدند که برای اخلاقی بودن، نیازی به دین نیست و این را می توان به ویژه در جوامع غیر دینی دید که مردم آن بر اساس هنجارهای اخلاقی و غیر دینی، زندگی سالمی دارند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا فکر می کنید که دین یک پشتوانه ضروری برای اخلاق است یا این که بدون اتکا به دین نیز اخلاقیات همچنان وجود خواهد داشت؟ بنیان های اصلی اخلاق از نظر شما چیست و فکر می کنید که اخلاقیات از کجا سرچشمه می گیرد؟

ادیان گوناگون پیروان خود را از برخی رفتارها همچون دروغ گویی، قتل، زنا، خیانت در امانت، شهوت، حسادت و غیره منع کرده و انجام چنین اعمالی را "گناه" دانسته اند که مستحق مجازات خواهد بود.

تعریف شما از گناه بودن یا نادرست بودن یک رفتار چیست؟ آیا به نظر شما گناه بودن یک عمل، امری مطلق و جهانی است یا این که یک امر نسبی و وابسته به شرایط هر جامعه است؟

اگر شما از پیروان یک دین خاص هستید، آیا صرفاً برای دوری از مجازات الهی است که از انجام "گناه" پرهیز می کنید؟ اگر مذهبی نیستید، معیار شما برای تشخیص درستی یا نادرستی اعمالتان چیست؟

اظهارنظرها





منتشر شده در: 1/22/10 12:00 PM GMT

نه بی دینی نه دینداری هیچ ربطی به با اخلاق بودن نداره


اگه بی دینی اخلاق می آورد پس جنایات استالین بی دین و مکتب های غیر دینی فاشیزم و کومونیزم چه بود؟
آیا در 100 سال گذشته صد میلیون نفر بر اثر این دو مکتب بی دین در چین و روسیه و جهان کشته نشدند؟


اگر دینداری اخلاق می آورد پس جنایات جنگ های صلیبی خلفای عباسی و محمود غزنوی و...چه بود؟
آیا در طول تاریخ بشر جنگهای دینی زیادی نشده و خون میلیون ها نفر ریخته نشده است؟

امین .، کازرون، ايران

منتشر شده در: 1/22/10 10:53 AM GMT

لزوما لازمه اخلاق مداری نمیتواند دینداری باشد و چه بسا در بسیاری از موارد "دین" به دلیل چارچوب خاص خود و ایجاد "گروهبندی های خاص انسانی" یا همان "خودی و غیرخودی" مانعی بر اجرای مناسب اخلاق در جامعه است.
ریشه ی پایبندی به اخلاق را باید در منشهای انسانی و نوع دوستی جستجو کرد که در اینصورت "انسان بودن" خود مهمترین عامل گرایش جامعه به اخلاق است.
حال مهم اینست که چه عامل یا عواملی جوامع بشری را از اخلاق گرایی دور میکند.
شاید دین بیش از تشویق پیروانش به "اخلاق گرایی" ، "اخلاق زدا" باشد.

[مسعود-ر]، اراک، ايران

منتشر شده در: 1/22/10 8:55 AM GMT

اخلاق يک پديده مطلق نه بلکه کاملا نسبتی است وارتباط مستقيم با سطح فرهنگی وآگاهی افراد جامعه دارد درحا ليکه دين دگم است . اديان بمثابه ضمانتی برای حفظ و ترويج اخلاق در ادوار مختلف جوامع بشری ظهور نموده اند ورول بسزا مگر مقطعی هم در ين عرصه داشته اند. در مرحله کنونی رعايت قوانين مدنی (بجای مذهب)، تلاش برای تطبيق حقوق بشر و ترويج انسان دوستي، بلند بردن سطح آگاهي و جلوگيری از ستمگری و تطبيق عدالت اجتماعی در يک اجتماع نشانه های اخلاق عالی اين اجتماع است.

ژوزف، ملبورن

منتشر شده در: 1/22/10 6:36 AM GMT

سلام ميگوييم مسجدخانه خداست وهرجا باشد براي مردمان خيروبركت مي آوردوحسينيه هم همچنين ولي آيا ميدانيداگركسي بخواهد درجايي خانه بخرداولين چيزي كه به آن توجه ميكندآنستكه همسايه مسجدوحسينيه نباشد وحتي المقدورازاين دودور باشدوخانه هاي نزديك ايندوتاابد روي دست صاحبانشان مي ماندوافرادنزديك اينها آدم هاي عصبي ودچارناملايمات رفتاري ناشي ازمزاحمت هاي سروصداي عبادت وفرياد بهشت خواهان هستندواصولا مذهب گرايي وتعصب نتيجه اش مزاحمت هاي اجتماعي براي ديگران است.

هادي، قم

منتشر شده در: 1/22/10 5:57 AM GMT

به نظر بئ دئنئ دال بر بئ اخلاقئ نيست چه بسا افراد با دئنئ هستند که خيلئ بی اخلاقئ ها مئکنند و افرادئ هستند که نهبه خاتر دئن بلکه به خاطر انسان بودنشون خوبيها مئکنند

انا، لندن

منتشر شده در: 1/22/10 5:55 AM GMT

دین عبارت است از احکام و اوامر خداوند (ج) است که توسط پیغمبران به مردم ابلاغ گر دیده است از به میان امدن دنیا تا حال در دنیا ادیان گوناگون بود و گذشته است وقتیکه ما دین میگویم دین من اسلام است پس اسلام تسلیم شدن را گویند وقتیگه یک شخص اسلام را قبول کند باید یک سلسله اوامر را نیز قبول کند به نظر من اکثر اهل اسلام اوامر و دستورات اسلام را بدون کدام دلیل قبول میکند . خداوند پیدا کننده انسان است و او (ج) از بند کرده بهتر به جزای انسان ها میفهمد. بس اسلام دین اخلاقاست

منیر احمد نوری، کابل افغانستان

منتشر شده در: 1/22/10 2:32 AM GMT

دين يکي از ابزارهای بهبود اخلاق در جوامع مي باشد. همانند آچار براي بستن پيچ . اما با اين که وجود ابزار براي انجام کار بسيار مهم است، بديهي است که تنها وجود ابزار به معنی انجام کار نيست. بسياری از افراد هستند که با وجود تسلط بر اين ابزار هنگامی که ان را نافی منافع خود می دانند، از ان استفاده نمی کنند و همينطور بسياری از افراد هستند که بدون بهره مندی از اين ابزار قدرتمند، انسانهای بسيار برجسته و والايی هستند. آنچه که مهم است بستن پيچ است. خواه با آچار، خواه با دست.

ali، سيدنی استراليا

منتشر شده در: 1/22/10 1:25 AM GMT

من اعتقاد دارم باید و نبایدهای که دین برای انسان تعیین میکنه انسان رو به ذات حریص بودن نسبت به چیزی که ازش منع شده سوق میده؛برای زندگی انسانیت کافیست؛

مهرداد، خوزستان؛ایذه

منتشر شده در: 1/22/10 12:26 AM GMT

اخلاق منشا،‌طبیعی دارد و اساسی غریزی .علاوە بر ان بە یمن تحقیقات ژنتیکی پی
برده ایم کە وجود ژن Altruistعامل نوعدوستی در ما است.
دین بە مردم یاد دادە است کە اخلاق مستلزم اصل باور بە وجود خداست
همین امر دلیل و توجیهی است بر این اشتباه کە:در جوامع درونگرا بە شکل مذهبی شاخص اندازەگیری اخلاق ،حرام و حلال بودن است نە خوب یا بد بودن.
در این کشورهامبنای رفتارهاو اخلاق اجتماعی،غریزی -دینی-است در حالی کە اخلاق در
جوامع غربی بر اساس باورهای متافیزیک بنا نشدە است و بیشتر جنبه منطقی دارد.

يصMokryan-، Helsinki

منتشر شده در: 1/22/10 12:23 AM GMT

به هیچ وجه دین در اخلاق یا اتیک اثری ندارد.انسانها با بیش از 90 در صد از اخلاقشان زاده می شوند و مابقی هم به تعلیم و تربیت و تجربیات زندگی دارد. به عبارت دیکر خوبی و بدی انسانها با آنها به دنیا می آید. یک آدم جنایتکار اینکونه به دنیا می آید و یک انسان چون گاندی هم اینگونه زاده می شود.

parviz

منتشر شده در: 1/21/10 9:07 PM GMT

درست است كه شالودة فضيلت‌ها و ارزشها در درون ما است و تمايلات والاي انسان، ما را به اصول و ارزشها هدايت مي‌‌كند ولي بايد به اين نكته نيز توجه نمود كه پايه روشنگري انسان، بسيار محدود است، چشم انداز زندگي بسان اقيانوس فرورفته در تاريكي است كه عقل و خرد، فطرت و نهاد بخشي از آن را روشن ساخته و چون دين از افق بالا سخن مي‌‌گويد و از قوانين حاكم بر درون و برون انسان حاكم است، اطلاعات گسترده‌تري در مورد ارزشها خواهد داشت و لذا مي‌‌تواند الهام بخش برخي از ارزشها باشد كه از عقل و فطرت ساخته نيست

محمد، قم

منتشر شده در: 1/21/10 7:49 PM GMT

« کافيست به ملتهای اروپايی نگاه کنيم که اهل دين نيستند ،ببينيد چقدر انسانيت و اخلاقشان بالاست» محمود شمشيری کازرون دانمارک
1) برخلاف اين ادعا ملتهای اروپايی بخصوص جنوب اروپا بسيار مذهبی هستند . استقبال باشکوه از پاپ در اروپای کاتوليک نمونه واضحيست.
2) ملتهايی که اينقدر در انساندوستی نازکدل هستند وبا اخلاق چگونه از حکومتهايشان در جنايات عراق و افغانستان حمايت ميکنند؟

فريدون، پاريس

منتشر شده در: 1/21/10 7:41 PM GMT

بنظر من اگه دین نبود ما دنیای بهتری داشتیم تمام دروغ و ریا از دین گریفته شده، دین ذاتا ضد اخلاق است هرکسی که بدین به نگاه مثبت نگاه می‌کند او ذاتا با اخلاق است حالا ادیان دیگر یگ مقدار اصلاحات به وجود آوردن اما دین که از طرف الله مدینه فریستاده شده قابل اصلاح نیست.

Arash، småland

منتشر شده در: 1/21/10 7:31 PM GMT

می خواهم بگویم دربعضی مواقع اره ودربعضی مواقع نه که این رزیم با این اخلاق وسرکوب هایشان رادارند بدون اتکا نیزاخلاقیت وجود خواهد داشت ازمعرفت ورفتاروروحیه خوب گناه بودن یعنی کارخلافی رامنشرکردن وگناه نکردن یعنی ثواب خیر روحیه واعمال خوب چون که من یک مسیحی هستم

امیرحسین، کرمانشاه

منتشر شده در: 1/21/10 7:21 PM GMT

اخلاق اصيل به منزله غذای روح و گاه به مثابه دارو به کار ميا يد. به کار بستن اخلاق اصيل تعادل کار کردی کامل در ارگانيسم معنوی برقرار و ان را حفظ ميکند.اخلاق اصيل فضاعل و صفات الهي مانند نيکی را در انسان رشد ميدهد. هر کس اين صفات را داشته بتشد چه به خدا معتقد باشد و چه ظاهرا نباشد خدا با اوست. کسی هم که اين صفات را نداشته باشداگر تظاهر هم بکندکه به خدا اعتقاد داردخدا در قلب او نيست.

کاوه، کپنهاگ

توصيه شده توسط 0 نفر


منتشر شده در: 1/21/10 7:15 PM GMT

اخلاق به دين اولويت دارد.مخصوصا برای بشر رشد يافته و مدرن ومتمدن امروز .وگرنه خداوند از 1400 سال شغل پيامبری را متوقف و ختم شده نمی کرد.حتی پيامبر خودش گفته که :انی بعثت لاتمم المکارم الاخلاق.همانا من برانگيخته شدم تا مکارم اخلاق را تکامل بخشم.

مهرداد، مشهد

منتشر شده در: 1/21/10 6:48 PM GMT

مسلماً وجود دین برای برقراری اخلاق در جامعه ضروریست.تمامی دستورات دین دستوراتی اخلاقی و تربیتی-تأدیبی هست و هیچ دستورالعمل غیر اخلاقی در دین اسلام نمی بینید.سایر ادیان که به مرور دچار تحریف و انحراف شدند و کتب آسمانی شان بکلی تغییر ماهیت پیدا کرده طبعاً نمی توانند دستورات اخلاقی موثری ارائه کنند.در جوامع غربی که شما میگویید مردم به اخلاق پایبند هستند دچار اشتباه شدید.مردم به قوانین پایبند هستند... مجبورند پایبند باشند در غیر اینصورت جریمه های سنگینی در انتظارشونه...

[farhadd]

منتشر شده در: 1/21/10 6:32 PM GMT

دین آیینه جامعه ای است که آن را می زاید. هنگامی که همان دین به جامعه دیگری می رود بسته به نیاز افراد جامعه تازه به گونه ای متحول می شود.اسلام در ایران, عربستان, اندونزی یا ترکیه با هم تفاوتهای قابل توجهی دارند. به نظر من "کاملترین دین" اصلا وجود ندارد که آن را بخواهند به این یا آن دین نسبت دهند. ادیان اهداف مشترک ندارند که بخواهند بر اساس آن ارزیابی شوند. باید دید انتظار یک فرد از دین چیست. من اعتقادی به دین به شکل سنتی آن ندارم و فکر می کنم افراد با اخلاق می توانند بی دین یا دین دار باشد.

فرشاد، مشهد

منتشر شده در: 1/21/10 6:25 PM GMT

اخلاق اصيل به منزله غذای روح و گاه به مثابه دارو به کار ميا يد. به کار بستن اخلاق اصيل تعادل کار کردی کامل در ارگانيسم معنوی برقرار و ان را حفظ ميکند.اخلاق اصيل فضاعل و صفات الهي مانند نيکی را در انسان رشد ميدهد. هر کس اين صفات را داشته بتشد چه به خدا معتقد باشد و چه ظاهرا نباشد خدا با اوست. کسی هم که اين صفات را نداشته باشداگر تظاهر هم بکندکه به خدا اعتقاد داردخدا در قلب او نيست.(طب روح/ پروفسورالهي)

کاوه، کپنهاک

منتشر شده در: 1/21/10 6:15 PM GMT

با توجه به مطالعات تاریخی و شواهد کنونی در بسیاری از موارد دین خود مهمترین عامل بی اخلاقی است.

Marjan T، Tehran، ايران

منتشر شده در: 1/21/10 6:13 PM GMT

با درود،

هر وقت با یک آدم دیندار مخصوصاً از هم کیشان سابقم طرف هستم، کاملا مواظبم که سرم کلاه نذاره، که خیلی‌ راحت یا توجیهش میکنه یا یه جوری به خداشون تسویه.

مسلمان سابق، درستکار فعلی‌

منتشر شده در: 1/21/10 5:45 PM GMT

سلام بر شما
بنا به گفته های آقای ایت الله منتظری (ره) در کتاب اسلام دین فطرت است دین اسلام کاملترین دین است اما متاسفانه سران زورگوی ما در لباس دین وحشیانه ترین اعمال را به نام او انجام می دهند که باعث دین گریزی جوانان شده است . دین تنها راه رسیدن به اخلاقیات نیست ولیکن اخلاق هم جزء فطرت سالم انسان است که این فطرت در دین اسلام جزء ارکان آن میباشد .

BEHNAM ROHANI، QOM، ايران

منتشر شده در: 1/21/10 5:39 PM GMT

دین یعنی راه و روش در دوران مختلف همانطور که انسانها به تعالی میرسند راه ها و روشهای انسانی سیر تعالی خود را طی میکنه و بروز میشه اگر ما بخواهیم قوانین سالهای دور را امروزه اجرا کنیم به مشگل میخوریم انسانها امروزه بخوبی در یافتند که دارای نواقص و فضیلت اخلاقی هستند هرچه ما بسمت نواقص اخلافی پیش بریم از فضیلت اخلاقی ما کاسته میشه و زندگی رو برای خودمون جهنم میکنیم بیشتر ما انسانها بین مثبت و منفی قرار گرفته ایم یعنی همیشه سعی بر تعادل داریم انسان مترقی فقط بر اساس قوانین روز زندگی میکنه

سعید

منتشر شده در: 1/21/10 5:24 PM GMT

خیر، اخلاق ضرورتا از مذهب سرچشمه نمیگره ، منابع اخلاق متفاوته و یکی از آنها وجدان بشری و عقل انسانی ست.
چه بسیار انسانهای بدون مذهبی رو دیدم که از شرافت انسانی بسیار بهره مند هستند.

آناهیتا، آبادان

منتشر شده در: 1/21/10 5:19 PM GMT

پندار نيک، کردار نيگ و گفتار نيک؛ چنين گفت زردتشت در آموزش اخلاق.

جامعه ای که با دين و قدرت اداره ميشوند قالبا شخصيت های مستقل و انسانی و آزاد انديش را در مضيقه و محدويت قرار ميدهند و از توسعه آنها جلوگيری ميشود.

محمد، کپنهاگ

منتشر شده در: 1/21/10 5:12 PM GMT

آقای عبدی، هامبورگ!
این درست که حالا شما به دین احتیاجی ندارید، چون به بلوغ رسیده اید! ولی آنچه از کودکی یادگرفته اید، در خانه و خانواده و جامعه بوده است، یعنی در حافظه شما ضبط شده است بدون آنکه خودتان هم خبر داشته باشید، بهش میگن وجدان یا ضمیر "ناخودآگاه"! که بیشتر وقتها اعمال ما در زندگی ناخودآگاه ما را باز می دارد یا بسوی چیزی می کشاند که شاید عاقلانه هم نباشد، مثل "گناه" و "ترس" و درست گویی که پدرمان بالای سرمان ایستاده است، و می گوید این کار را بکن و یا نکن! اکنون این وجدان "آگاه" شماست!..

علی گویان، تورنتو

منتشر شده در: 1/21/10 5:04 PM GMT

آقای سيف الدين! با فرهنگ کهنه و يا قصه های جن وپری نميشود اخلاق نوين را بوجود آورد. مثال های زيادی در دور و بر تان از سران و نيرو های اهريمني شر وفساد وجود دارد که با وجود ادعا های اخلاق دينی اين شياطين ، چه جناياتی را که مرتکب نشده اند .آيا گفتار و اعمال آنها تا هنوز هم برای شما مايه ننگ نمی باشد !

شنسب

منتشر شده در: 1/21/10 5:03 PM GMT

با خواندن پاسخهای فارسی زبانان عزيز متوجه شدم که اکثريت مذاهب /سامي/ را مد نظر قرار داده و نتيجه گيری کرده اند. ميخواستم عرض کنم در حقيقت اخلاقيات و فلسفه اخلاق از بزرگانی /پيامبراني/ چون کنفسيوس در چين بودا در تبت زرتشت در ايران زمين و تا حدودی عيسی مسيح به ارمغان اورده شده و به يادگار گذاشته شده است. منظور از دين اسلام نيست.

رامين، فرانسه

منتشر شده در: 1/21/10 4:53 PM GMT

دين نه تنها براي اخلاق ضروري نيست بلکه براي اخلاق مضر است. زيرا دين بر آموزه‌هاي مطلق بنا شده است و در حالي که اخلاق بر آموزه‌هاي نسبي با توجه به شرايط زماني و مکاني خاص بنا شده است. اگر اخلاق تکيه بر دين داشته باشد به دليل فاصله گرفتن انگاره‌ها و قضاوت‌هاي ارزشي فرد و اجتماع از چارچوب هاي خشک، مطلق، و ترسناک دين (گناه) تعارضات فردي و اجتماعي شدت مي‌گيرد و اين مسئله خشونت و تنش‌هاي روانشناختي فرد و اجتماع را سبب مي‌شود. مطلق گرايي ديني جهان را به جنگ مي‌کشاند و نسبي‌گرايي اخلاقي صلح مي‌آورد.

مسعود، رشت

منتشر شده در: 1/21/10 4:38 PM GMT

تجسم كنيد اين رژيم ايران بردنيا مسلط شده،همه دنيايابايدبه قوانين تشيع تن بدهند يا محارب قلمدادشده ويا پيروان اديان الهي ديگربايدجزيه بدهندواگرندهندبازمحارب محسوب ميشوندوميدانيد چه محشر خري دردنيابرپاميشود وچندين صدها ميلون انسان كه اكنون راحت زندگي ميكنند بايد بقتل برسند يادرزندان بهشان تجاوزشودوزيرشكنجه بميرندواين درحالي است كه اگرچنين نيازبود مگرخداخودش ناتوان است كه چنين نمي كندوازطرفي زيرسايه قوانين اجتماعي درست امثال متعصبين اين رژيم براحتي ميتوانند درآمريكايااروپازندگي كنند.

بهمن، كرمانشاه

توصيه شده توسط 1 شخص


منتشر شده در: 1/21/10 4:37 PM GMT

سلام
انسان بی دين يعنی باغ بدون باغبان.

زبيرکوشا، ناروی

منتشر شده در: 1/21/10 4:11 PM GMT

با درود
آقای/سیف الدین رادپورکابل
گفته اید(اسلام درذات خودعیبی نداردهرعیبی که است و..
جمله شما یک روش قدیمی برای پوشش نقاط ضعف دین است وشایدهم ازناآشنائی باماهیت وذات دین ناشی میشود
فکرمیکنیداعمال طالبان/جهادی/القائده/رژیم ایران/عربستان/رفتارباانسانها>قتل/اعدام/سنگسار/ سرکوب معترض با تهمت دینی محارب/نابرابری زن ومرد/بریدن دست وسروپا وو..خارج ازدستوراسلام است؟!
اگراسلام بی عیب است چراحتی بنیان گذاران آن نیزنتوانستند بجای خون ریزی کمترین عدالت به ارمغان بیاورندآیا مسلمانی آنان هم عیب داشت؟!

علی مومنی، switzeland

منتشر شده در: 1/21/10 4:02 PM GMT

با سلام
با توجه به بيشينۀ و عملکرد تاريخی اديان ابراهيمی جواب به سوال شما منفی هست. چنانچه دردورۀ معاصرهم ميتوان گفت که بررنگ بودن نقش دين در ايلات متحده آمريکا و اقمار مسلمانشينش درخاورميانه بسيار بسيار زيان بار بوده و هست و متاسفانه تمام موازين اخلاقی را در سطح اجتماع اعم از سياست و اقتصاد نابود کرده است.

مرآت، انگلستان

منتشر شده در: 1/21/10 4:02 PM GMT

به نظر من پيروی کردن از دين يک امری ضروريست برای تکامل اخلاقي.اگر بعض افراد بی دين رفتار واخلاق نسبتند درست دارن انها درسته عقيده به دين ندارند اما از راه دين برای پيشرفت و ترقي در عرصه های مختلف الگو برداری ميکنند.ابرعکس يک عيده افراد که خود را دينداران واقعی ميدانند و کارهای بعضا ميکنند که هيچ بی دين نمی پذيرد چی رسد بادينها انها در ظاهر از دين شعار ميدهند ولی در عمل خلاف انرا انجام ميدهند هم باغث عقب ماندگی و هم بد نامی دينداران شدهاند.

احسان، اسلو

منتشر شده در: 1/21/10 3:54 PM GMT

جواب این سوال در محدوده چند صد حرف نمی گنجد. کتاب نخست تاریخ تمدن ویل دورانت تا حدی به تاریخچه اخلاق پرداخته است: اخلاق قبل از دین بوجود آمد و حتی قبل از اخلاق٫ روابط اجتماعی انسانها خواستگاه قانون شد. اصل تمام اینها هم به فیزیولوژی مغز انسان بر می گردد که از او موجودی اجتماعی با قابلیت تقلید و خالق تمدن ساخته است.
در مورد انواع سطوح اخلاق هم کالبرگ توضیح مفصل داده است: بالاترین سطح آن اخلاق جهانی ست که فرد به منفعت و آزادی همه اهمیت میدهد اما دین فقط به منافع مریدان خود اهمیت میدهد.

بابک، شیکاگو

منتشر شده در: 1/21/10 3:22 PM GMT

آقا دین کیلو چنده : ای بابا اینا با چماق دین میکوبند تو سر مردم . به نظر من فقط باید خدا را قبول داشت وسلام. در ضمن انسان باید وجدان آگاه داشته باشد . واگر نه آدم وقتی بدنیا میاد چه میفهمه دین چیه ،پفکه ، قا قا نونو چست ،پاستیله...... این خانواده هست که به انسانها راه درست زندگی کردن را یاد میدهد ولا غیر !!!!

حمید صفدری، لندن، بريتانيا

منتشر شده در: 1/21/10 3:22 PM GMT

ادیان الهی دستور نداده اند بلکه روشهای بهبود زندگی را پیشنهاد کرده اند. در قرآن آمده مردم اگر عقل خود را به کار اندازند خودشان هم به کمک تجربه به توصیه هائی که دین پیشنهاد کرده میرسند. (سوره ی ملک/10) مثل مصرف الکل که تصادفات رانندگی مرگ بار و عوارض جسمی فرزندان والدین الکی ثابت کرده ضرر الکل بیش از سودش است.امّا مشکل دین مبلّغین آن است. قرآن بسیاری از روحانیون را عامل تنفر مردم از دین دانسته آنها را محکوم کرده است که: مال مردم خور هستند و راه خدا را سد میکنند( سوره ی توبه/34)

شافعه وتری

منتشر شده در: 1/21/10 3:16 PM GMT

دین سرچشمه خوبی برای اخذ مکارم اخلاقی است اما ایمان لزوما اخلاق نمی آورد.
از جمله آفات ایمان نگاه از بالا به غیر هم کیشان است که سرچشمه بسیاری از بی اخلاقیهاست.

تصمیم انسان به زندگی اخلاقی کاملا جدا از ماخذی است که او برای تعریف مکارم اخلاق استفاده میکند. از اینروست که ما انسانهای اخلاقی و غیر اخلاقی در همه آئینها و مرامها مشاهده میکنیم.

اضافه بر این بسیاری دین خود را همچون دیگر خصوصیات فرهنگی به ارث می برند و چنین دینی تاثیر حداقل بر شخصیت سازی و توسعه اخلاق آنها میگذارد.

رضا، تورانتو

منتشر شده در: 1/21/10 2:49 PM GMT

من هيچ مذهبی و دينی را قبول ندارم و احتياجی و نيازی به دين داشتن نمی بينم و بهشت و جهنم و دنيای ديگر بعد از اين زندگی احتياج ندارم.اما هر انسانی که به دين احتياج دارد تا نيازهای فکری و مادي و اجتماعی و فرهنگی خود را برابرده کند من مشکلی با ان انسان ندارم،اما اگر ان انسان دين خود را با زور و بد اخلاقی به انسانها ديکته کند(مثال ايران) من با ان دين مخالف هستم.انسان موقعی به تکامل مي رسد که حقيقت های جامعه را درک کند و فکر خودرا برای نجات و خوشبختي و ايندۀ انسانيت استفاده کند و اين اخلاق من است.

عبدی ---، Hamburg، آلمان

منتشر شده در: 1/21/10 2:48 PM GMT

خير - نه تنها نيازي نيست بلكه وجود آن مضر هم هست آنچه از بمب گذاري ها و سر بريدن ها و گردن زدنها مي بينيد همگي نتيجه وجود اين پديده است كه اخلاق را نابود كرد . آنها خود را برتر از ديگران دانسته و براي رسيدن به اهداف شوم خود همه چيز را قرباني خواهند كرد .

مهران، ايران

منتشر شده در: 1/21/10 2:46 PM GMT

نهرودركتاب تاريخ جهان ميگويد"طي جنگ هاي صليبي صدهاهزارمسيحي ومسلمان كشته شدندودرسرراه هاتل هاي استخوان انسان هاجمع شده بودوكاربجايي كشيده شدكه بچه هاي هشت نه ساله رابزور ازخانواده هامي گرفتند وهردوطرف بنام جهاد روانه ميكردند،من مي پرسم آيا كدام طرف درست ميگفت زيراهردو مدعي بودندكه شهيدان به بهشت ميروند"تمام جنگ ها سراصليش دين است وگرنه قوانين درست اجتماعي مثل دوبي مردم با اديان مختلف رابدون درگيري دورهم جمع ميكند.

حكيم، اردبيل

منتشر شده در: 1/21/10 2:44 PM GMT

چون بعکس ..اخلاق برای وجود دين ضروری است بايد بيدار شويم که چرا بخاطر منافع شخصی باصطلاح دينداران واقعيت را عکس جلوه ميدهند :
1 - اگر اسلام نبود کشور هم نبود.( در واقع : اگر کشور نبود اسلام هم نبود.دين روي هوا جاي ندارد.)
2 - امريکا هيچ غلطی نميتواند بکند.(در واقع : امريکا توانست در چند روز حکومت افغانستان و عراق را ساقط کند.ج.آخوندي. با سالها جنگ و کشته ها بزورتوانست فقط يک شهر کوچک خود را از دست عراق آزاد کند.و..)
3..4..بيشمار صحيح را غلط / و غلط را صحيح جلوه دادن .

کاوه آهنگر

منتشر شده در: 1/21/10 2:23 PM GMT

با درود
تعدادی ازدوستان دین راعامل پیدایش علم اخلاق میدانند
یک پدیده زمانی میتواندعلتی برای معلول دیگرقرارگیردکه خودعلت ازهر نظردرموقعیت برتروبالاتربوده باشدومجهزبه ابزار تاثیرگذاری قوی نیزباشد>مثال>(اشعه های خورشید علت وجودخورشیدنیست وخورشیدعلت وجوداشعه ها ست.
اما اگردین رافرض وعلت پیدایش علم اخلاق بدانیم /درطول هزاران سال ظهوروفرمانروائی مذهبی ترین انسانها که عمیق ترین شناخت راازادیان داشتند/دلیل دست نیافتن جوامع بشری به کوچکترین کشف وکمترین تعریف مفاهیمی مانند(برابری زن ومرد)چه بوده است!!

علی مومنی، switzeland

منتشر شده در: 1/21/10 2:18 PM GMT

نقطه توامان آغاز و پایان اخلاق همانا صداقت است نه دین!

بچه پایین شهر، تهران

منتشر شده در: 1/21/10 2:15 PM GMT

در اسلام ، تو را می گويند :
دروغ نگو ... اما دروغ به دشمنان اسلام را باکی نيست .
غيبت مکن ... اما غيبت پشت سر انسان بدکار را باکی نيست .
قتل مکن ... اما قتل نامسلمان را باکی نيست .
تجاوز مکن ... اما تجاوز به نامسلمان را باکی نيست .
و اين " اماها " مسلمانان را گمراه کرده و هر مسلمانی به گمان خود ديگری را نابکار و نامسلمان می داند و اجازه هر پستی ای را به خود می دهد و خدا را نيز از خود راضی و شادمان می بيند ...

نکته سردبیری: مطلب بالا ویرایش شده است.

سرو، کانادا

توصيه شده توسط 1 شخص


منتشر شده در: 1/21/10 2:10 PM GMT

دين هيچگاهي نميتواند منبع اخلاق در جامعه باشد اما براي متحجرينکه فاقد بصيرت و ضمنا دارای انحراف اخلاقي باشند ، دين يعنی اين (شمشير دو دمه) هم زمانی ميتواند وسيله باز دارنده گي از ارتکاب جرايم باشد. چنانچه طالبان جنايت پيشه توانستند با تطبيق خشن دين از ادامه جنايات ، استادان جنايت (جهادي ها ) جلو گيري نمايند.

فوژان افغان

منتشر شده در: 1/21/10 2:00 PM GMT

براي پرداختن به اين موضوع مقايسه ي را انجام مي دهم تا روشن شود يك جامعه با اخلاق سالم مي ماند يا اداره دين:
امروز شاهد اداره دين در جامعه ايران توسط مردم و حكومت مذهبي هستيم.و البته شاهد اين هم هستيم كه آمار دزدي ، رشوه ، پارتي بازي ،ريا ،خيانت و .. چقدر به چشم مي آيد ولي در مقابل جامعه اخلاقي مانند ژاپن رو به دور از اين فجايع شاهد هستيم. ثابت مي شود كه اخلاق موفق تر از مذهب در اداره جامعه است.علت هم اينكه اصول اخلاقي در همه زمانها و اديان ثابت و عيان بوده ولي مذاهب سليقه اي تفسير مي شوند

[mamal98]، سرزمين هميشگي ام، ايران

توصيه شده توسط 0 نفر


منتشر شده در: 1/21/10 11:30 AM GMT

اخلاق خود بحثی جدا از دين است . اخلاق مجموع رفتار انسان نسبت به آموزش زندگی در خانواده و جامعه و در وحله آخر ذات يک فرد است و ربطی به دين ندارد . دين ربطه انسان با خداست و اخلاق رابطه انسان با انسان است

[وطندوست1234]

منتشر شده در: 1/21/10 11:14 AM GMT

با سلام
(من برانگيخته شده ام تا مكارم اخلاق رو به اوج برسانم (حضرت محمد ص
انسان براي داشتن يه زندگي خوب و سالم به دين نياز داره ولي بزاريد يه روايت براتون بگم.در زمان پيامبر اسلام يه فردي اومد خدمت پيامبر و گفت من چيكار كنم تا يه زندگي خوب داشته باشم و در اون دنيا هم به بهشت برم؟
حضرت فرمود:هر آنچه كه براي خود مي پسندي براي ديگران بپسند وهرآنچه كه براي خود نمي پسندي براي ديگران نپسند.
به نظر من انسان بايد اين حديث رو سر لوحه كارش قرار بده حالا مي خواد لاييك باشه مسيحي باشه زرتشتي باشه .

meysam، Amol

منتشر شده در: 1/21/10 11:14 AM GMT

آنانكه خودرارهبران دين ميدانندميگويندمامقدسيم وباخداارتباط داريم،روزي مادست خداست،سلامتي مادست اوست،مردم غيرازمامجبوربه اطاعت ازماهستند.همين هابه پول مردم عادي وبه پشتيباني آنهاسخت نيازمندند،وقتي مريضي ميگويندبراي سلامتيمان ازخداكمك بگيريدوبا فتواهاحكم قتل ديگران رابا كوچكترين بهانه صادرميكنند وآنراگناه نمي دانندوميگويند گناهكاربه جهنم ميرودوكوچكترين خطاراگناه دانسته وريختن خون مردم رارواميدانندوبابهترين اصول اجتماعي اگرتوسط ديگران بيان شودمخالفندحال ببينيد اين شيادي نيست؟.

اعلم، نوشهر

منتشر شده در: 1/21/10 11:13 AM GMT

دین فقط یکی از راههای رسیدن به خدا است ودر همین راستا فقط هم یکی از راههای شناخت اخلاق درست چرا پافشاری بر دین اینقدر زیاد است درحالی که اصلا اجباری در آن نیست. باید این جمله مورد توجه بیشتر قرار گیرد که دین یک عامل شخصی است برای رسیدن به کمال. ولی دینی که منتج از آدم های بی سواد و عقب افتاده است نه اخلاق در آن هست نه مسیر درستی رو نشان میدهد.

محمد، تهران

منتشر شده در: 1/21/10 11:09 AM GMT

اگر بتوان دين را با يک وجدان اجتماعی جايگزين کرد وجود ان هيچ ضرورتی ندارد. ولی در غرب (اروپای غربی فقط) به خوبی شاهد مشکلاتی هستيم که از فقدان دين و وجدان اجتماعی نشات ميگيرد.

kourosh، Genève

توصيه شده توسط 0 نفر

منتشر شده در: 1/19/10 10:14 PM GMT

دین بر خلاف هدف شعاری اش، بهترین مکان برای رشد رزایل اخلاقی است.
دروغ، ریا و تزویر و امثال آنها مستقیم یا غیر مستقیم ریشه در تفکر دینی دارد.
تاریخ ثابت کره بسیاری از اختلافات نظر بشر که منجر به فجایع انسانی شده نیز ریشه در دینی فکر کردن داشته است.

behnam، tehran

منتشر شده در: 1/19/10 8:44 PM GMT

روسها وقتی خدا و دين را کنار گذاشته وافيونش دانستند اولين کشوری شدند که رفتند به فضا . اما ما با اينکه ميدانيم پشت پرده خبری نيست باز هم بدنبال اينجور دين بازی ها هستيم . فرهاد قم .

farhad، ghom

منتشر شده در: 1/19/10 8:41 PM GMT

به نظر من اخلاق می تواند مستقل از دین باشد بدلیل اینکه اصول اولیه اخلاق در سرشت انسان نهادینه است.
دینها هر کدام دارای یکسری دستورالعملهای اخلاقی هستند، که عموما در کلیات مشترک هستند ولی در جزئیات بعضا بسیار متفاوتند.
به نظر من تنها دینی که بطور خیلی ساده و عملی اصول اخلاقی را به سرشت پاک انسانی ارجاع میدهد دین باستانی ایرانیان است که بر سه اصل اصیل اخلاقی استوار است:
پندار نیک
گفتار نیک
کردار نیک

حمید سبز، تهران

منتشر شده در: 1/19/10 7:13 PM GMT

ما انسانها خيلی از خود متشکريم دروغ ميگوييم حق را پايمال ميکنيم جنايت ميکنيم و دنيا پرست هستيم مثل کنه بدنيا چسبيده ايم برای حفظ موقعيت خود جنايتی نيست که از ان روگردان باشيم متظاهر و دروغگو هستيم پيش خود هم فکر ميکنيم ديندار هستيم اخلاق داريم مهربان هستيم. زهی خيال باطل. وای به ان وقت که کاره ای هم بشويم اصلا خود را خدا ميدانيم.شما يک ديندار واقعی نشان دهيد تا بعد اخلاق را بدانيم چيست

يک ايرانی

منتشر شده در: 1/19/10 4:08 PM GMT

دين يک ارامش به انسان ها می دهد .اما نه درس اخلاق اشخصاص ملزم به رعايت حقوق اجتما عی خود هست.نه انکه تمام روز هفته خلاف کنند و اخر هفته از خدا طلب بخشش کنند.وخداوند هم بخشنده مهربان گناه ها بخشيده هفته بعدی تکرار شود..درس اخلاق ودين در يک مجموعه اشکلات بزرگی را به وجود می اورد.

Azarmehr، london

منتشر شده در: 1/19/10 2:34 PM GMT

انسانیت و شرف در هر انسانی وجود داره، حالا با دین یا بی دین. اخلاق فقط در دین نیست. دین ابزار سوء استفاده از انسانها شده و بوده. اگر دین پایه اخلاق بود که جنگ های صلیبی و کشتارهای نژاد پرستانه بوجود نمیآمد. انسانیت و شرافت میتونه پایه تمام ارتباطات سالم انسانی باشه. بنده با تئوری دین مساوی با اخلاق کاملا مخالم برای اینکه نمونه اش همین طالبان و حکومت آخوندی ایرانه که به اسم دین و معنویت برای هر کشتار و ظلمی آیه قرآن دارن.

کاشانیفر، کرمان

منتشر شده در: 1/19/10 2:25 PM GMT

اخلاق و دین!!!
اینا چه ربطی به هم دارند.

امیر، تهران

توصيه شده توسط 0 نفر


منتشر شده در: 1/18/10 8:29 PM GMT

هم در بین انسانهای دیندار و هم در بین انسانهای بی دین هر نوع آدم خوب و بد پیدا می شود. ولی معمولا انسانهای بی دین به مراتب ژرف اندیشتر و خردمندترند و از دید من خوبیهایشان با ارزشتر است چون آن خوبیها را به امید پاداش آخرت و این حرفها نمی کننند.

[Irani2007]، آلمان

منتشر شده در: 1/18/10 7:54 PM GMT

با سلام و خسته نباشيد
با ضرورت دين برای اخلاق با توجه به شواهد عينی بايستی با ترديد به بررسی آن نشست زيرا که يک انسان آزاده دارای اخلاقيات واجد شرايط است .گناه ناشی از فرصت طلبی فرد برای کسب قدرت است ... ياهو

seasons

منتشر شده در: 1/18/10 7:30 PM GMT

از اينکه دين زرتشت باعث و پايه بحث اخلاق در فلسفه بوده هست شکی نيست. ايران ما از زمان/بشارت زرتشت/ با ديا لک تيک اهورا و اهرمن-خوب و بد-با دوگانگی راست و دروغ- روشنائي و تاريکي و با جبهه گيری حق و باطل در برابر هم بخوبی اشناست.
اخلاق يعنی تميز دادن خوب از بد با رجوع بر باورهای تاريخی و مذهبی ايران ما که رفتار ما را در جامعه راهنمائی ميکند. مثلا از دوره زرتشت اخلاق ما راستگوئی ميباشد و از دوره بعد از اسلام اخلاق ما بر دروغ مصلحت اميز استوار هست.

رامين، فرانسه

منتشر شده در: 1/18/10 7:14 PM GMT

واقعا که در شاُن ( آدم نما ) های وطن ما که قبلا دم از اخلاق اسلامی ! ميزدند ذره ئی هم از تقوا، پرهيز گاری ، صداقت، ادب ، اخلاق ، رحم ،عاطفه، بزرکواری شرافت وغرور انساني وجود ندارد .اگر اين ادعا خلاف باشد لطفا شما يکی ازين سران هفتگانه و هشتگانه را معرفی کنيد که وی داراي چنين صفاتی باشد وخود را صرفا در زير ريش انبوه عوامفريبانه اش پنهان نکرده باشد؟

شنسب

منتشر شده در: 1/18/10 6:35 PM GMT

احساس گناه و اهمیت ویژه آن یعنی رنج بردن از گناهکاری بمنزله تنبیه و ریاضت کشی باطنی، از طرفی هراس عاطفی ببار می آورد که ظرفیت فکری و بخصوص انتقادی مردم را محدود و از طرفی، وابستگی عاطفی و نظم اجتماعی بوجود می آورد.
ساختار منش و نیروهای مولد روانی، اول موکول به خانواده و کودک، بعد گروه و در نهایت در یک جامعه پدرمداری و مادرمداری مورد بررسی قرار می گیرد. مذهب عرفانی! و دستاوردهای اقتصادی مثبت سرمایه داری، (انقلاب فرانسه) شادی و رفاه، نظم و قانون، آزادی و استقلال و فردیت را به همراه داشته است!..

علی گویان، تورنتو

منتشر شده در: 1/18/10 6:22 PM GMT

دیندار بودن چه آسان، با اخلاق بودن چه مشکل ... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

فرهاد فرهاد، كانادا

منتشر شده در: 1/18/10 6:17 PM GMT

به نظر من به رفتار افراد مختلف نیز بسیار بستگی دارد
من افرادی را می شناسم که به عقیده ای به دین ندارند ولی اخلاق و رفتار بسیار مناسبی دارند
دقیقا بر عکس این قضیه هم صادق است .
ولی دین اگر به صورت تمام و کمال اجرا شود و سلایق شخصی وارد آن نکنیم ، یعنی هر جا به نفع مان هست تغییراتی در اجرای احکام آن انجام ندهیم ، می تواند پشوانه ی خوبی برای اخلاق باشد .
در کل دین را برای وجود اخلاق ضروری می دانم .

امید ایران، تهران، ايران

منتشر شده در: 1/18/10 6:15 PM GMT

وجود اثامه بن لادن، جورش بوش،خامنه اي،کشيشهای پدوفيل واتيکان که همگی افراد بسيار متدينی هستند ثابت ميکند که خير برای وجود اخلاق تنها وجدان پاک لازم است و بس. لطفا اين نظر را سانسورنکنيد مثل ساير نظرات من که شايد شما دوست نداريد.

زاهدان کين جلوه در محراب و منب...، چون به خلوت ميروند آنکار ديگر ..

منتشر شده در: 1/18/10 5:30 PM GMT

در جواب آقای تبريزی

اگر کمی دقيقتر به تاريخ زندگی دانشمندان معروف مثل نيوتن و انيشتن يا گوس نگاه کنيد ميبينيد که خيلی متدين بودند. در ضمن اين مفهوم مذهب به دانشمندان ميدهد که دست به اختراعات بزند.

فرشاد، امريکا

منتشر شده در: 1/18/10 5:13 PM GMT

اخلاق مجموعه صفات روحى و باطنى انسان است. در اصل همان حالت نفسانى است که انسان را به انجام کارهایى دعوت مى کند بى آن که نیاز به تفکر و اندیشه داشته باشد. قسمتی از آن به طور طبیعی از انسان بروز میدهد و قسمتی دیگر بر اثر عادت و تمرین بوجود میاید. و برای وجود اخلاق پسندیده وجود یک سری دستورالعمل که امروزه به نام دین از آن یاد میشود ضروری است. برای رسیدن به این اخلاق شایسته داشتن دینی سالم و پذیرفته از طرف آفریدگار هم نقش مهمی را ایجاد میکند. متاسفانه امروزه هر کسی روش زندگی اش را دین خود میداند

[فرحناز]، غربت

منتشر شده در: 1/18/10 5:00 PM GMT

اخلاق ورفتار هر شخص بستگی به نوع تربيت خانواده دارد،به نظر من افراد تحصيل کرده بيشتر رعايت ادب ونزاکت را ميکنند تا سايرين .به نظر من جامعه ای که بيسواد کمتری دارد جرم و جنايت در آن کمتر است.دين داشتن يا نداشتن فرد ربطی به اخلاق و رفتار او ندارد .الان افراد متديين زيادی در ايران هستند ولی اکثريت آنان در نزد مردم جزوءظالمين هستند

سامان، تورنتو

منتشر شده در: 1/18/10 3:24 PM GMT

راجع به سايردينها نمی دانم اما مطمئنم که وجود دين اسلام برای اخلاق ضروری نيست که هيچ، قطعا باعث مرگ اخلاق می شود.شاهد اين مدعا هم وضعيت اخلاقدر کشورهای اسلامی است.

پريسا

منتشر شده در: 1/18/10 2:11 PM GMT

بی بی سی یک کلمه مینویسه و میپرسه نظرتون چیه؟ عزیز جان به همین چند نظر بدقت نگاه کن تا ببینی برای دوکلمه اخلاق و دین چند نوع درک گوناگون وجود داره! اول تعریف اخلاق و دین را ارائه کنید بعد براساس اون تعریف نظر بخواهید وگرنه چه فایده ای این نظر خواهی میتونه داشته باشه؟ مثلاً ما خدایان داریم که ادیان داشته باشیم؟ دستورالعمل یا درسته ویا غلط و ناقص است اگر ناقص و غلط باشه عاقبتش فساده که همگان متوجه میشوند و انجام نمیدهند و ضرورش هم معلوم میشه.

بهمنیار

منتشر شده در: 1/18/10 2:06 PM GMT

هر دينی خداوند برای زمان معين می فرستد
ودر زمان خودش قابل اجرا وقبول است
زمانش بگذرد قاابل قبول واجرا نخواهد بود
وگرفتاری زيادی در پی خواهد داشت
که ما الان شاهد ان خواهيم بود
ملت بايد علت را جستجو کنند
نه دوری از خ

مظلومی

منتشر شده در: 1/18/10 2:05 PM GMT

تجربه شخصی من ثابت شده که انهای که ادعای مومن وديند ار بودن دارند بيشتر به مردم ظلم کرده اند مزاحم ارامش ديگران بوده اند و اغلب کارهای غير اخلاقی انجام داده اند و پنهان کرد ه اند .اخلاق داشتن و مقيد به اخلاق بودن ربطی به دين ندارد.

roya، köln

توصيه شده توسط 0 نفر



منتشر شده در: 1/18/10 1:47 PM GMT

در جواب آقای مومنی
در اينکه دين اخلاق را خلق کرده در آن شکی نيست. مثلا برای کافر رعايت خوب و بد کردن خيلی سختر است تا کسی که به آخرت اعتقاد دارد چون انگيزه ای نداره. اگر به تاريخ بشر هم نگاه کنيد زنده بودن خيلی سخت بود و ميانگين طول عمر شايد 20 تا 30بود خيلی واضح در اين شرايط سخت وقتی بشر به فکر کردن بيافتد اولين چيزی که به ذهنش بياد آيا دنيا ديگری است؟ نه اخلاقيات. اينجا است که دين شکل ميگيرد .

فرشاد، امريکا

منتشر شده در: 1/18/10 1:28 PM GMT

دین برای وجود اخلاق ضروری است؟
در واقع اخلاق (انساني) براي وجود دين ضروري است ! يعني ديني که براي بشر مفيد باشد. اين واقعيت را تجربه ها و درس های تازيخ به ما آموخته است.
دين به تنهائي " بن لادن " ميسازد ."خلخالي" و "سعيد مرتضوی "و "خامنه اي" ميسازد.
اول بايد انسان بود .اخلاق انسانی داشت .
ضرب المثل غنی فارسی خودمان :
" ملا شدن چه آسون .آدم شدن چه مشکل ."

کاوه آهنگر

منتشر شده در: 1/18/10 1:25 PM GMT

تجربه به من نشان داده آدم های بی دين کم آزارتر و با اخلاق تر واز تظاهر و رياکاری بدورترند!

ديندار، لندن

منتشر شده در: 1/18/10 1:08 PM GMT

تمام اختراعات و اکتشفات علمي و محترم داشتن حقوق انسانی و محترم داشتن اديان و تمام آزادي ها انساني همه هديه تفکر سکولار است در حالی که انسانهای مذهبی از تمام دست آوردهای مادی سکولاريزم استفاده می کنند باز با اين تفکر انسانی سکولاريزم دشمنی دارند.

فرزند تبريز، لندن

منتشر شده در: 1/18/10 12:07 PM GMT

من تصور نمی کنم که هیچ دینی مخترع علم اخلاق باشند. برخی ادیان نگاهی متفاوت دارند مثلا در اسلام و اکثر ادیان ابراهیمی امور اخلاقی حول رضایت خالق است و این میزان توسط برخی انسانهای دیگر (مانند روحانیون) تفسیر می شود. اشکال عمده این است که تقاوت نگرش ادیان ومیزان آن ممکن است باعث شود یک عمل اخلاقی (مانند شرابخواری) را گناه بداند اما همین گناه دردین دیگر مکروح باشد!

بنابراین انسان تکامل یافته جامعه مدنی را پی ریزی کرد تا حدود اخلاقی و آزادیها مرز بندی شود و وابستگی به نژاد یا دین نداشته باشد.

Farhad، Auckland

منتشر شده در: 1/18/10 11:48 AM GMT

مکان و جايگاه دين، دل انسانهاست، اما اگر در جامعه ای تلاش کنند تا آنرا در مغز افراد تزريق کنند، آن جامعه از جامعۀ بی دين خطرناک تر می شود.
دين بعنوان يک ابزار، منفور و خطرناک است.
ولی بعنوان رفيق، موهبت است.

معادله، نا مجهولی

منتشر شده در: 1/18/10 11:42 AM GMT

برای رسيدن به اخلاق واقعی بايد ديد چه چيزهای در ميان تمام ملل جهان ارزش اخلاقی دارد و يا ضد اخلاقي است. مثلا، قتل ،تجاوز ،دزدی در ميان تمام ملل جهان کار غيره اخلاقی و ضد ارزش است. دين اسلام اجازه ميدهد غيره مسلمان را گشت به زنانشان تجاوز کرد کودکانشان را در بازار برده فروشی فروخت و اموال شان به سرقت برد.چون خدا فرموده است.هيچ پيامبری حتی يک آيه در مورد غيره اخلاقی بودن برده داری از خدا نياورده و حرام نکرده. دين فروشان بدترين جنايات غيره اخلاقی را با اين حرف خداوند فرموده انجام ميدهند

سرباز آزادی

منتشر شده در: 1/18/10 10:40 AM GMT

نخست باید دین و اخلاق تعریف شود : دین عبارت از یک نوع جهان بینی است ، یک نوع راهی برای رسیدن به سعادت ابدی ، ادیان مختلف دارای یک سلسله معیار های بخصوص برای رسیدن به سعادت ابدی مشخص شده و منسوبین آن مکلف به هماهنگی به آن اند که در اکثر ادیان داشتن اخلاق نیک جزءی از معیار های آن است.
دوم :اخلاق عبارت از داشتن عمل نیک ، حرکات شایسته ، انجام کارهای خوب و دوری جستن از کارهای خراب و اعمال زشت است، به نظر مه اخلاق مربوط به خود شخص است، کسی که منسوب کدام دین هم نباشد میتواند دارای اخلاق حمیده باشد

فدامحمد، فیض آباد بدخشان ، افغانستان

منتشر شده در: 1/18/10 8:24 AM GMT

کتب نظیر "چرا خوب است" اثررابرت هایند " علم خیر و شر" اثر مایکل شیرمیر " ایا بدون خدا میتوانیم خوب باشیم " اثر رابرت باکمن ، ذهن اخلاقی اثرمارک هاورز و پندار خدا اثر ریچارد داودکینر نشان داده اند که حس خوبی وبدی درانسانها میتواند ناشی ازپیشینه داروینی ما باشد.
به نظرمن هم بااخلاق بودن ویا بد اخلاق بودن هیچ ربطی به دینداری ندارد ای بسا مردمان متدین هستند که بشریت ازوجودشان شرم میکند و ای بسا انسانهای لاادری هم هستند که مایه افتخاربشر هستند و برعکس.

شاهرخ پژمان، شهر هرات - هرات، افغانستان

منتشر شده در: 1/18/10 8:13 AM GMT

با درود
اخلاق یکی ازمباحث 5 گانه فلسفه بوده وقدمت آن به اولین باری برمیگرددکه بشرشروع به فکرکردن کردوشامل دوبخش(اخلاق هنجاری واخلاق کاربردی)میباشد
ومفاهیمی مانندآزادی بیان واندیشه/برابری زن ومرد/دموکراسی/و..همگی محصولات علم اخلاق هستند ودرطول تکامل فکری بشرودرمدت هزاران سال براثرتجربه وخطا توسط بشرکشف وارزش گذاری شده است وهیچ ارتباطی به دین نداردودین فقط بخش کوچک وپیش پا افتاده ای ازآن راکه ازعلم اخلاق ربوده با نام (گناه وثواب!) طوطی وارتکرارکرده وضامن اجرائی رانیروئی خیالی ومتافیزیکی میداند!!

علی مومنی، switzerland

منتشر شده در: 1/18/10 6:46 AM GMT

دين و مذهب نشانه عقب ماندگي انسانهاست.انسان اوليه براي رسيدن به جواب خيلي از سوالاتي که از سطح فهم و شعورش خارج بود،تصوراتي مجازي براي خود ساخت.گاهي جمله "من نميدانم" بهترين جواب براي توضيح جهان خلقت است.نه تنها مذاهب موجود جواب درستي براي رمز آفرينش ندارند،بلکه خدايي با تصويري که ما در ذهنمان داريم نيز وجود خارجي ندارد.همونجورکه مورچه درکي از مثلا سايت فارسي بي بي سي نداره،ما هم هيچ درکي از چيزهاي فراتر از اين کره زمين و يکم دوروبرش نداريم.تنها چيزي که مهمه،گفتار نیک،کردار نیک،پندار نیک

بيژن، کانادا

منتشر شده در: 1/18/10 2:49 AM GMT

دين اخلاق از بين برده مثل می آورم.داستان پدر اديان يکتا پرست .از کتاب مقدس عهد عتيق سوره پيدايش آيه 12،ابراهيم به زنش سارای ميگويد چون تو زن زيبای هستي.اگر مردم مصر بفهمند که من شوهر تو هستم ، برای تصاحب تو ، مرا خواهند کشت ؛ اما اگر بگويی خواهر من هستی ، بخاطر تو با من مهربان خواهند بود.فرعون دستور داد تا ساراي را به قصرش ببرند.فرعون ثروت زيادی به ابراهيم بخشيد.اما خدا تمام افراد قصر بيمار کرد. فرغون به ابراهيم گفت اين چه کاری بود حالا زنت را بردار برو.

فرغون زاده، اسماعيل آباد

منتشر شده در: 1/18/10 2:29 AM GMT

دين و اخلاق دو مقوله کاملا جدا هستند. نمونه بارز آن رهبران جمهوری اسلامي، از ابتدا تا به امروز ، همه ، دين دار بدون اخلاق ، بودند و هستند. بمب گذار انتهاری يک دين دار بدون اخلاق است که به عشق درآغوش کشيدن حوری های خيالی بهشت، دهها انسان بی گناه را ميکشد. پشتوانه اخلاق فرهنگ است ، لذا با اخلاق بودن مشگل است ولی برای دين دار بودن کافی است مُهر را داغ کنيد و بر پيشانی خود بچسبانيد.

علی، تورونتو

منتشر شده در: 1/18/10 2:25 AM GMT

سلام به همه
من یک دوست پانزده ساله آمریکائی دارم که دین ندارد اما درین پانزده سال حتی یک دروغ هم نگفته همه انسانهای دنیا برایش ارزش دارد وهیچ کار خلافی هم ازش سر نزده است سال یکبار هم سفری به کشور های فقیر دارد برای کمک وامداد .من ندانستم چرا این آقای بی دین از من دیندار کرده با اصول تر ومهربان تر است؟

احمد ضیأ یوسفزی، سانفرانسیسکو

منتشر شده در: 1/18/10 12:50 AM GMT

اخلاق جامعه مربوط سويه و استندرد جامعه است. جامعه عقب مانده طبعا دارای کمبودی ها است. تعليم و مهاجرت ها ميتوان در انتقال اخلاق جامعه کمک نمايد اگر از مزايای مفيد ان استفاده شود.دين در جوامع باعث کنترول فحشا شده ميتواند ولی تربيه و اخلاق کاملا مربوط سويه فاميلی و درجه تحصيل و طرز زندگی اجتماعی و غيره ميشود. اخلاق و تربيه يک طفل ايرانی که در ايران بزرگ شده با طفل ايرانی که در لندن تولد و زنذگی کرده زمين اسمان فرق دارد.

nasser، London

توصيه شده توسط 0 نفر


منتشر شده در: 1/18/10 12:04 AM GMT

اگر دين دوره معين دارد فرامين اش گذاشته نباشد
قابل قبول واجرا ان مفيد جامعه است
چون خداوند در زمان معين پيامبران جديد با دستورات جديد برای بشر می فرستد
ملت قبول ندارن گرفتار می شوند
دين جديد بهائی که از طرف بها ءاله فرستاده شده
با علم وعقل ودر شرايط فعلی جهان قابل قبول است
تساوی بين زن ومرد
زبان وپول واحد در جهان
حد ومرز نباشد هر که هر جا دوست داشت زندگی ومفيد جامعه باشد
به جای سلاح ابزار الات کشاورزی ساخته شود در کشت زرع بکار رود نه تخريب اب وخاک
تک همسری
دين از سياست جدا

امير

منتشر شده در: 1/17/10 11:24 PM GMT

دین نه تنها پشتوانه ای برای اخلاق نیست بلکه بر عکس با طبقه بندی مقوله اخلاق با معیارهای خود و جدا شدن از خیلی معیارهای انسانی و دمکراتیک ، حق هر عمل ضد بشری را در جامعه به خود میدهد. تاریخ قرون وسطا و خیلی از جوامع مذهبی درگذشته و حال و لااقل ۳۰ سال گذشته ایران گواه کاملی بر آن است.

[تيزهوش]، ايران

منتشر شده در: 1/17/10 9:04 PM GMT

باعرض سلام.بددون شک دين ميتواند منشاءخوبی باشدبرای جلوی گيری ازاعمال کار های غير اخلاقی شرط مهم آن مقيد بودن در احکام دين است اگر ما انسانها درمجموع به تمام اديان ااهی بنگريم تاکيد بر دستورات اخلاق پسنيده وروش نيک تاکيد شده است حلا بر ما انسانهاست که برداشت چگونه از دين بر مبناء اخلاق داشته باشيم

فتاح قيومي، ماربورگ آلمان

منتشر شده در: 1/17/10 8:52 PM GMT

جامعه با زير بناي (اقتصاد) مستحکم خود قادر به رشد فرهنگ ، شعور اجتماعي و ايجاد اصول اخلاقي ميباشد.در جوامع ابتدائی عقب مانده گذشته که چنين شرايطی مهيا نبوده اديان توانسته بودند تا در عرصه اخلاقيات خدمات شايسته ئی را به بشريت ارايه نمايند .اما فعلا اديان درين عرصه فاقد آن توانائی های گذشته خويش ميباشند !

پرچمن، کانادا

منتشر شده در: 1/17/10 7:52 PM GMT

یک مثال نغز: در چین دین ندارند. ولی اخلاق دارند. یعنی نیازی به موجودات غیر زمینی و غیر مادی و خداگونه ومسیح و محمد و امام غایب نیست که آدمیزاد بفهمد نباید مال همسایه را بدزدد، نباید دروغ بگوید، نباید کودک آزاری کند، نباید سی دی موزیک دیگری را کپی کند، نباید از wireless همسایه بی اجازه استفاده کند. تازه که دین خیلی از این نکات اخلاقی که ذکر شد را نظری ندارد.
دین میتواند نظر در مورد اخلاق بدهد. شعر هم میتواند. کارتون هم میتواند. آواز هم میتواند. ولی برای اخلاق، دین یا شعر یا کارتون لازم نیست.

محمود، شیکاگو

منتشر شده در: 1/17/10 7:40 PM GMT

اگر اديان چاره ساز اخلاقيات بودند 124 هزار پيامبر ظهور نميكردند. بيشترين بي اخلاقيها در جوامعي بوده است كه دين حاكميت داشته است. ژاندارك در آتش دين سوزانده ميشود, به جمهوري اسلامي نگاه كنيد كه بقول خودشان قوانين ديني را جاري كرده اند و در بي اخلاقي در جهان بينظير است. اخلاق رابطه مستقيم با شعور و جهان بيني انسانها و ميزان درك آنها از انسانيت دارد و دين يك باور خصوصي و قالبي است..

ليلا

منتشر شده در: 1/17/10 7:16 PM GMT

بنيان هاي اصلي اخلاق در هر انسان بستگي به كرامت انساني او دارد كه الزاما ارتباطي با دين او هم ممكن است نداشته باشد. اديان مختلف قالب هاي خود را دارند كه در موارد بسياري باهم متفاوت است و در موارد بسياري هم با كرامت انساني در ستيز ميباشد. بيشترين كرامت انساني معمولا در اشخاص لائيك است كه ضمن احترام به تمام اديان آنرا يك امر خصوصي دانسته و خود را در هيچ قالبي محصور نكرده و ملزم به رعايت حقوق بشر در تمام زمينه ها ميدانند..

ليلا بهزاد

منتشر شده در: 1/17/10 7:15 PM GMT

اگر هنوز هم کسانی باشند که دين را برای اخلاقيات ضروری بدانند بايد به سی سال گذشته تاريخ ايران مراجعه کنند تا ببينند به اسم دين چه جنايت نکرده ای باقی مانده است!
شايد راز اينکه جهانيان اعم ازدينداران به ظهور پيامبر جديدی وعده داده نشده اند اين باشد که عقل انسانی به درجه اي از کمال رسيده که خوب و بد خود - يا همان اخلاقی زيستن را - با مراجعه به خرد جمعی خود در می يابد و با تدوين آنها به صورت قوانين اجتماعی و تشويق مردم به عمل بدانها و مجازات متخلفان طبيعتا جای چندانی برای دين باقی نميگذارد.

[Shapoor]، لندن

منتشر شده در: 1/17/10 7:08 PM GMT

اينکه دين اخلاق را خلق کرده در ان شکی نيست. ولی آيا ميتوان بدون دين اخلاق داشت جواب آن مثبت است. مثلا در غرب خيلی از کافرها و سکولارها از خود خيلی از ديندارها با اخلاقترند. ولی در ايران سکولارها و يا کافرهای ايرانی دارای سيستمی نيستند که بتواند خوب و بد را به انها گوشزد کند ويا بتوانند بدون دين با اخلاق باشند. برای همين از نظر سياسی نظام سکولار در ايران نميتواند دوام بياورد.

فرشاد، امريکا

منتشر شده در: 1/17/10 6:52 PM GMT

در سيستم های سکولار قوانين به دست بشر و برای بشر تدوين و اجرا ميشوند. در اين حالت چون تقدسی واحساس گناهی درکارنيست قوانين هرازگاهی به شکلی تدوين يا اجرا ميشوند که به نفع گروهی متنفذ تمام ميشود. يعنی loop-hole دارند. درقوانين به اصطلاح الهی چون نميشود قانون راتغييرداد کلاه شرعی برسرش می گدارند. اين 400هزار فقيهی که در ايران دارند مفت ميخورند کارشان همين است که خطاهای بيشمارروزمره بشررابه نحوی برايش توجيه کنند تا از ترس آتش جهنم در امان باشد. اولی برای اذهان سازنده و دومی برای اذهان راکد خوبست.

بی نام و نشان، يک جايی روی کره آب

منتشر شده در: 1/17/10 6:46 PM GMT

نه ؛ فقط منطق در خود و تجربه در زندگي و عشق به انسان دوستی برای موفقيت انسانها باعث اخلاق انسانی می شود.هر انسانی يک دين از خود در خود است.هر انسانی می تواند برای موفقيت جامعه يک پيامبر يعنی پيام اور باشد.هيچ انسانی بالاتر از انسان ديگر نيست،هر انسانی برای انسان بودنش و موفقيت و تکامل در جامعه بايد کار و فکر و تلاش کند.دين يعنی فکر انسانی و موقعی ارزش دارد که هيچ انسانی ارزش انسان بودن خودرا پايمال نبيند.ما انسانها موقعی موفق هستيم که فکر و عقيدۀ خودرا بدون ترس برای تکامل انسانها توضيح دهيم.

عبدی ---، Hamburg، آلمان

منتشر شده در: 1/17/10 6:45 PM GMT

رحمت پدر و مادر کارل مارکس كه گفت دين افيون ملتهاست. از نظر من دين نه تنها به رشد اخلاقى كمك نمى كنه كه دقيقا باعث سقوط اخلاقيات و ارزشهای انسانی در يك جامعه ميشه. شما نگاه به كشور خودمون كنيد، فقر فساد، رشوه، فحشا، قتل، دزدى و... بيداد ميكنه. كى زمان شاه كه مردم كمتر درگير دين بودن اينجورى بوده؟ هر جامعه اى رو كه مى خواين نابود مطلق كنيد، براشون نسخه دين رو بپيچين ، خودش خود به خود نابود ميشه. زوال ايران دقيقا از ۱۴۰۰ سال پيش شروع شد و از ۳۰ سال پيش به شكل باور نكردنى حالت سير صعودی گرفت

فرناز-بروجرد-لرستان

منتشر شده در: 1/17/10 6:34 PM GMT

تمامی اديان نمايانگر عقل اجتماعی بشر در زمان ومکان ظهور ومناطقی که پيروان آنها می زيند هستند.باور به فرازمينی بودن دين نتايج خونباری در تاريخ داشته که هنوز ادامه دارد.درزمان های دور قرار دادن تکيه اخلاق اجتماعی بر دين وباور آسمانی شايد ناگزير بود اما امروزه با ارتباط وتداخل فرهنگها(واديان) مبنای اخلاق بر احترام متقابل وشناخت ديگران وعدم مزاحمت در زندگی ديگران بايد باشد .اخلاق دينی توجيه گرنحوه زندگی شخصی گروه مومنين به آن دين است ونميتواند مبناي شناخت رفتار درست اجتماعی در دنيای امروز باشد.

دانيال، يوتبورگ

منتشر شده در: 1/17/10 6:25 PM GMT

بنظر من پشتوانه اخلاقیات انسان ، اقتصاد سالم ، شعور و درک ذاتی و آگاهی کافی از هدفهای آفرینش است . صرفآ آموزش های ساده و ابتدائی ادیان نمیتواند تضمین کننده محکمی برای اخلاقیات باشد. همانطوریکه روشن است در جوامعی که دین ریشه محکم و قوی دارد ، رواج دروغ، خیانت در امانت ، حسادت و چاپلوسی و دوروئی و دزدی و کارهای خلاف دیگر بیشتر بچشم میخورد .

منصور اقتداری، آمریکا

توصيه شده توسط 1 شخص

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter