۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

بیانیه ۱۷ و چند نکته مهم - نوشته شده توسط آرش سیگارچی |


نگارش بیانیه ۱۷ آقای موسوی ، همزمان شد با درگیری من برای مستند “دربرابر باد”. با این حال کامل انتشار و بازتاب هاش را دنبال کردم . به نظرم چند نکته در مورد این بیانیه مورد غفلت مانده است.

۱- لحن موسوی همان لحنی است که در شانزده بیانیه قبلی بوده است. شاید اندکی موسوی خواسته در این بیانیه با نخبگان صحبت کند برای همین این بیانیه کمی نیاز به تفسیر پیدا کرده است.

۲- برخی آوردن زیاد عاشورا در ابتدای بیانیه را نقطه ضعف دانسته اند در حالیکه آقای موسوی در مدت اخیر به عنوان یک اصلاح طلبی که بر مذهب اسلام خود و اطرافیانش تاکید دارد ، همیشه با این ادبیات نوشته است. علاوه بر این آقای موسوی همیشه از “امام” در بیانیه اش ذکر می کرده چرا که به هر حال آقای موسوی اعتقاد دارد که این که امروز در ایران می شود ، با گفته های آیت الله خمینی همخوانی ندارد. بنابراین اگر این بیانیه را همچنان بیانیه میرحسین موسوی بدانیم ، این آغاز طبیعی است و البته به نظر من از جای خوبی در زیارت عاشورا شروع کرده است. (به ترجمه آن بخش توجه شود)

۳- شاید مناقشه بر انگیز ترین بخش بیانیه آقای موسوی اولین پیشنهاد او برای برون رفت از بحران است :

“اعلام مسئولیت پذیری مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه به نوعی که از دولت حمایت های غیرمعمول در مقابل کاستی ها و ضعف هایش نشود و دولت مستقیما پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ایجاد کرده است . به یقین اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بی کفایت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائیه در چارچوب قانون اساسی با او برخورد خواهند کرد .”

خیلی این را عقب نشینی تلقی کردند بخصوص بعد از نامه محسن رضایی ، این احتمال رو شدت یافته ، دانستند. من اینطور فکر نمی کنم.

آقای موسوی اصلا صلاحیتی برای دولت دهم قائل نشده است. او گفته دولت مسئولیت پذیر مستقیم کار خود باشد. این تعبیر “حمایت های غیرمعمول در مقابل کاستی ها و ضعف هایش نشود” همان حمایت سپاه و رهبری از دولت است که نمونه ای از آن را از فردای انتخابات تا رای به کابینه و وقایع بعد دیدیم. واقعیت همین است. اگر حمایت های رهبری نبود ، آیا شورای نگهبان با چند ناراضی از نحوه اعلام نتایج ، به راحتی به تایید انتخابات تن می داد ، هرچند محمد یزدی و جنتی در آن عضو بودند. آیا مجلس رای اعتماد به دولتی که بر خون مانده به راحتی می داد؟ من گمان می کنم اگر همه حمایت های متعصبانه از دولت برداشته می شد ، بازی شکل دیگری بود.

اما چرا موسوی این را می گوید. میرحسین موسوی در قامت یکی از رهبران جنبش اعتراضی که بسیاری ، هنوز او را شافول حرکت های اعتراضی می دانند ، اما در راهکار خود اتمام حجت کرده است. بدیهی است که در این اتمام حجت می توان انتظار داشت ظرفیت های قانونی یادآور شود. فارق از اشتباهات رهبر که به نظر من ، مجلس خبرگان حتما باید به آن برسد ، دولت بر انبوهی از اشتباهات ایستاده بنابراین مجلس و قوه قضایی باید به کار ذاتی خود بپردازد. آیا این دو قوه می توانند احمدی نژاد را عزل کنند ؟ بله . قانون اساسی می گوید اگر دیوان عالی کشور یا دو سوم نمایندگان مجلس رای به عدم کفایت رییس جمهوری بدهند ، او عزل می شود. نکته مهم این است که موسوی به روشنی پیشنهاد کرده مجلس و قوه قضاییه به وظیفه ذاتی خودشان بپردازند پیش از آنکه بیش از حد دیر شود.

۴ – این روزها مطالبه مردم تا عزل رهبر و به عقیده برخی مخالفان نظام ، عمدتا در بیرون از ایران ، تا سقوط جمهوری اسلامی پیش رفته است. سوال ، چرا موسوی هنوز در فکر دولت است که برای ساقط کردن او راهکار می دهد و پیشنهادی برای رهبر خطاکار ندارد؟ به گمانم ، کمی برای این مساله اقدام از سوی موسوی زود است. فکر می کنم هنوز برای عنوان رسمی این موضوع فضا مناسب نیست. توجه کنیم که هنوز اعتراضات در تهران متمرکز است. هنوز نظام با چالش اصلی مواجه نیست. منظورم از چالش اصلی آنچه است که از آبان ۵۷ تا ۲۱ بهمن این سال روی داد.

از طرف دیگر ، ماجرا از رقابت بر کرسی ریاست جمهوری شروع شده است. موسوی خود را محق و برنده می داند بنابراین طبیعی است برای این سطح راهکار بدهد. هرچند که معتقدم او برای رهبری هم خط و نشان کشیده است. وقتی خواستار قطع “حمایت های غیر معمول” از دولت می شود یعنی آقای رهبر ، داری تخلف می کنی.

۵- برخی می گویند موسوی بعد از مرگ خواهر زاده اشت ، مصلحت گرا شده است. من از یکسال قبل از انتخابات ، مطمئن بودم میرحسین موسوی ، ثابت قدم ترین گزینه انتخابات است ، بسیار بیشتر از محمد خاتمی. البته معترف هستم مهدی کروبی هم تا اینجا خوب مقاومت کرده است. واقعیت این است که بسیاری از چهره های سرشناس این جنبش در ایران ، هنوز معتقد هستند نباید نظام را فروپاشاند. یا به عبارتی معتقد است تغییر باید به مسالمت آمیز ترین راه ها صورت بگیرد اما همین موسوی که چنین اعتقادی دارد، از آمادگی برای “شهادت” سخن گفته و اینکه امروز برای حق باید در صحنه ماند.

۶ – فکر می کنم لازم است بدون سوء یا حسن نیت ، بیانیه موسوی را بخوانیم . واو به واو . اینجا

——————-

پس نوشت – مصداق بارز بیانیه موسوی این عکس است :


او گفت : مردم در پشت چهره نیروهای انتظامی و بسیجی مهاجم برادران خود را می بینند و در شرایط بحرانی و پر از خشم و هیاهوی آنروز سعی می کنند بدانها آسیبی نرسد. اگر صدا و سیما یک جو انصاف و عقل داشت می توانست برای تلطیف فضا و نزدیک کردن مردم به همدیگر گوشه ای از این صحنه ها را نشان دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter