۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

Khodnevis: سید حسن از ایران می‌رود


بخش نظر خودنویس: حمله ماموران لباس شخصی به حسینیه جماران و بی‌حرمتی به خانه آیت‌الله خمینی، درست چند روز بعد از راهپیمایی اعتراض به «هتک حرمت عکس امام»، با سکوت بزرگان کشور همراه بود. این مساله نمی‌توانست رضایت سید حسن و خاندان خمینی را جلب کند. اینک «خمینی»ها، در اعتراض به آن‌چه‌ بر آنها در دوران «خمینی‌زدایی» گذشته، عازم عراق می‌شوند.


اکثر ایرانی‌ها خانه محقر و حسنیه کوچک
آیت‌الله خمینی و حمله اخیر جمعی از لباس شخصی‌ها به این حسنیه را در هنگام سخنرانی سید محمد خاتمی دیده‌اند. در خبرها آماده بود حجت الاسلام سید حسن خمینی و سایر اعضای خانواده امام خمینی تصمیم گرفته‌اند در حرکت اعتراض گونه، ایران را ترک و عازم نجف شوند.

سکوت و غیبت سید حسن خمینی در بسیاری از جلسات و مناسبت‌های رسمی نظام بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری را می‌توان نشانه نارضایتی او از روند اداره امور دانست. عدم برگزاری مراسم سنتی شب‌های احیاء و محرم امسال در حرم آیت‌الله خمینی، سوال‌های بسیاری را در ذهن جامعه ایجاد می‌کند.

با یک نگاه تاریخی‌ به ماجرای تبعید آیت‌الله خمینی و این نکتهٔ جالب از رفتار‌شناسی بیت ایشان که تماماً بر این اصل تاکید می‌کنند که فرای نگرش آیت‌الله خمینی رفتاری نمی‌کنند. بعد از ماجراهای مختلف چند ماه اخیر، رنجش و عدم پذیرش شرایط از سوی منصوبین ایشان قابل پیش‌بینی‌ بود.

با نگاه به حوادث اخیر و هتاکی‌های برخی‌ از منصوبین به جریان اصولگرا به نزدیکان بیت آیت‌الله خمینی و بازداشت بسیاری از همراهان و همکاران ایشان که در در ۱۰ سالهٔ ابتدایی عمر جمهوری اسلامی از امین‌ترین و بانوذترین افراد در جریان حاکمیت بودند باید به این نتیجه رسید که حذف اندیشه‌های ایشان از زمان انتخاب آقای خامنه‌ای به رهبری و ورود جریان راست سنتی‌ به حاکمیت آغاز شده.

با یک چرخش ساده در میان احکام منصوبین آقای خمینی و بعد مقایسه و نگاه به همان احکام در دوران بعد از ایشان می‌توان گفت که قریب به ۲۰ سال است که پروژهٔ خمینی‌زدایی آغاز شده و فقط در ماه‌های اخر سرعت بیشتری گرفته است.

آقایان خاتمی، نوری، میر حسین موسوی، آیت‌الله صانعی، آیت‌الله بیات زنجانی، آقای مهدی کروبی، بهزاد نبوی و بسیاری از کسانی‌ که به عنوانه چشم فتنه یاد می‌شوند و امروز در لیست منفورین نظام قرار دارند. اینان چشمان امین آقای خمینی بوده‌اند، شاید دوستان نویسنده را به جملهٔ معروف آیت‌الله خمینی که «ملاک حال افراد است» ارجاع دهند. می‌توان گفت که نظرات یاران آیت‌الله خمینی تغییری نکرده است، بلکه روند و مسیر متفاوت امور، صدای ایشان را نیز بلند کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter