۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

کويت تايمز: نظر کارشناسان در مورد مسئوليت وخيم شدن اوضاع در ايران

روزنامه کويت تايمز در گزارشی با عنوان: «حکومت ايران ارتباط با مردمش را از دست داده» می نويسد: بی گمان رابطه حکومت ايران با مردم قطع شده است اما کارشناسان می گويد جنبش مخالفان هم آنچنان توانمند نيست تا قدرت را بدست گيرد. تبعيديان ايرانی نگرانند جنبش خودانگيخته خيابانی که سازمان نايافته و بدون رأس مانده، در ادامه اعتراضات مدنی به خشونت گرايش يابد. کارشناسان می گويند مسئوليت وخيم شدن اوضاع برعهده مستقيم رهبر جمهوری اسلامی و رئيس دولت است، زيرا حتا ميرحسين موسوی، رهبر مخالفان نيز همانگونه که خود در بيانيه اش گفته است نقشی در برگزاری اعتراضات خيابانی عاشورا نداشته است.

* کريستين ساينس مانيتور: آمريکا ميگويد تحريمها عليه بخشهايی از سپاه پاسداران مؤثر خواهند بود

روزنامه کريستين ساينس مانيتور در گزارشی با عنوان «چرا ايران کنونی در برابر تحريمها شکننده است؟» می نويسد: اعتراضات فزاينده مسالمت آميز خيابانی مردم و دخالت چشمگير سپاه پاسداران در امور کشورداری، جمهوری اسلامی ايران را در برابر تحريم های آينده غرب بيش از پيش آسيب پذير کرده است. هرچند مقامات ايران مدعی شده اند تحريمها باعث خودکفايی ايران در زمينه های فناوری صنايع وابسته به غرب از جمله غنی کردن اورانيوم شده است؛ اما آمريکا ميگويد تحريمها عليه بخشهايی از سپاه پاسداران مؤثر خواهند بود. اين روزنامه به نقل از کارشناس ايران می گويد ايران امروزی در برابر تحريمها شکننده شده است نخست اينکه اعتراضات مدنی عليه نتيجه انتخابات به شکاف عمده در حاکميت منجر شده است. دوم آن که سپاه پاسداران بخشهای بزرگی از اقتصاد ايران را به چنگ خود گرفته است. در همين حال نيويورک تايمز، چاپ آمريکا در گزارشی پيرامون واکنش آمريکا به تلاشهای هسته ای ايران، می نويسد: «همانگونه که پرزيدنت اوباما برای گفتگو با ايران تحت فشار است، دولتش معتقد است اعتراضات داخلی مردم ايران نشانه های ناخواسته ای به سخت تر شدن امکان حل مشکلات برنامه هسته ای ايران از طريق گفتگو منجر شده است. يکی از مشاوران ارشد پرزيدنت اوباما در مصاحبه با نيويورک تايمز اعتراف کرد که رهبران نظام سياسی ايران همزمان با سرکوب اعتراضات مدنی مردم، دستيابی به سوخت هسته ای را دنبال می کنند. اين روزنامه می افزايد گرچه تحريمهای پيشين جهانی، ايران را از مقاصد هسته ايش باز نداشته است؛ اما يک مقام مسئول دولت آمريکا با ابراز اميدواری از کارآيی تحريمهای جديد می گويد اين تحريمها شرايطی را برای ايران فراهم می آورد تا بينديشند پيگيری برنامه های هسته ای خارج از چارچوب سازمان ملل متحد، ارزش اين همه مصايب را ندارد. روزنامه وال استريت جورنال چاپ آمريکا نيز در گزارشی پيرامون رزمايشهای ايران به نقل از رسانه های داخلی می نويسد: دولت ايران می خواهد ماه آينده دست به يکسری آزمايشهای موشکی و رزمايشهای دفاعی بزند. اين رزمايشها همزمان خواهد بود با پايان مهلت تعيين شده برای کشورهای غربی برای حل مناقشه اتمی که از سوی ايران تعيين شده است. دولت ايران گفته است درصورتی که کشورهای غربی به پيشنهادهای ايران توجه نکنند اين کشور اورانيوم ۲۰ درصدغنی شده مورد نياز خود را ممکن است از ترکيه تامين کند. اين در حالی ست که آمريکا و غرب در حال رايزنی برای گام بعدی در زمينه برخورد به مواضع سرسختانه دولت ايران در زمينه فعاليتهای اتمی اش هستند. اين روزنامه سپس می افزايد: حاکميت ايران با رزمايشهای وعده داده شده و افزايش تنش با غرب در پی انتقال کانون بحران از اعتراضات داخلی به موضوعات خارجی ست که طی آن امکان ترميم شکافها را بيابد.


* وال استريت جورنال: شرکتهای چينی فروشنده فناوری موشکی به ايران از بازرگانی با آمريکا محروم شده اند

روزنامه «وال استريت جورنال،» چاپ آمريکا در گزارشی با عنوان «خودداری چين از تحريمها عليه ايران» می نويسد: «شرکتهای چينیِ فروشنده فناوری موشکی به ايران از بازرگانی با آمريکا محروم شده اند.» با وجود چنين مقرراتی از سوی وزرات بازرگانی آمريکا، گزارشها حاکی از آن است که يک شرکت دولتی چينی که در زمينه فناوری موشکی با ايران همکاری می کند، تحت نامهای مختلف تجاری، بيش از ۳۰۰ محموله غيرقانونی نيز به طرفهای آمريکايی فروخته است. يک مدير بخش نظارت بر تحريمها عليه ايران در دولت آمريکا گفت: «ما با شرکتهای آمريکايی که شريک فروش و تکثير سلاحهای کشتار جمعی شوند، بشدت برخورد خواهيم کرد.» وال استريت جورنال می افزايد: سخنگوی دولت چين، مالک شرکت چينی فروشنده فناوری موشکی به ايران، در اين زمينه گفت: «تحريم شرکتهای چينی توسط دولت آمريکا، نقض آشکار مقررات بازرگانی ميان دوطرف است که بسود همکاری جهانی برای پيشگيری از تکثير سلاح های کشتار جمعی نخواهد بود.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter