۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

وقايع روز: نسرين ستوده می گويد دادگستری ايران چگونه اجازه می دهد کسی را ده روز پس از دستگيری اعدام کنند؟ | ايران | فارسی


اینجا بخوانید:
وقايع روز: نسرين ستوده می گويد دادگستری ايران چگونه اجازه می دهد کسی را ده روز پس از دستگيری اعدام کنند؟


نسرين ستوده می گويد دادگستری ايران چگونه اجازه می دهد کسی را ده روز پس از دستگيری اعدام کنند؟

روزنامه نيويورک تايمز چاپ آمريکا در گزارشی با عنوان «۵ متهم به مخالفت با خدا در ايران» می نويسد: سرانجام ۵ تن از کسانی که در جريان اعتراضات ضدحکومتی عاشورا تهران دستگير شده اند به محاربه با خدا متهم شده اند که مجازات مرگ در پی دارد. محاربه با خدا، کُد تهديد به اعدام معترضان خيابانی عليه حکومت مذهبيون حاکم است. اين روزنامه به نقل از نسرين ستوده حقوقدان ساکن تهران می نويسد: «غيرقابل باور است که دادگستری ايران چگونه اجازه می دهد کسی را ده روز پس از دستگيری اعدام کنند؟» در همين حال روزنامه لس آنجلس تايمز چاپ آمريکا متهم کردن ۵ تن از بازداشتی های تظاهرات خيابانی روز عاشورا در تهران را مبنای گزارش خود قرار داده می نويسد: اين پنج تن که همراه با صدها بازداشتی روز عاشورا در زندان بسر می برند، چنانچه محکوم شوند با مجازات مرگ روبرو خواهند شد. با اين همه اعلام اين خبر از سوی مقامات قضايی ايران، برای سازمانهای مدافع حقوق بشر شگفت انگيز نبود؛ زيرا رئيس قوه قضاييه ايران برای پايان دادن به تظاهرات مسالمت آميز دنباله دار در ايران، علناً خواهان شدت عمل بيشتر عليه تظاهرکنندگان شد. در خبری ديگر وزير اطلاعات ايران ميگويد اين وزارتخانه برای رسيدن به سرنخ در بازجويی ها ، به زمان بيشتری نياز دارد. اين اظهارات در حالی بيان می شود که علاوه بر بازداشت شدگانٍ روز عاشورا ساير فعالان سياسی و مدنی هفت ماه است که در بازداشت به سر می برند. برخی از حقوقدانان معتقدند اين روند کاملا غير قانونی است و وزارت اطلاعات سعی دارد با صرف زمان بيشتر متهمان را وادار به اعتراف عليه خود کند. در همين حال پس از يک ماه بی خبری از وضعيت مجيد توکلی دانشجوی دانشگاه امير کبير که در روز دانشجو بازداشت شده بود، با خانواده خود تماس گرفت. آقای توکلی در اين تماس از صدور حکمش از سوی دادگاه خبر داده است. خانواده فيض الله عرب سرخی عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی که بازداشت شده است نيز روز چهارشنبه با او ملاقات کردند. همسر فيض الله عرب سرخی بعد از اين ملاقات از روحيه خوب اين زندانی خبر داد و گفت وضعيت پرونده آقای عرب سرخی با گذشت بيش از ۶ ماه از بازداشت او هنوز روشن نيست. به گزارش وب سايت کلمه، مريم شربتدار افزود همسرش به همراه بهزاد نبوی در يک سلول بسيار کوچک زندانی هستند.

ASSOCIATED PRESS

گروه های لباس شخصی مانع از ورود مهدی کروبی به يک مراسم عزاداری در قزوين شدند

وب سايت سحام نيوز، وابسته به حزب اعتماد ملی که مهدی کروبی دبير کل آن است، روز پنجشنبه اعلام کرد گروه های لباس شخصی به صورت سازماندهی شده مانع از ورود مهدی کروبی به يک مراسم عزاداری در قزوين شدند. قرار بود اين مراسم در منزل يکی از نمايندگان سابق مجلس شورای اسلامی در قزوين برگزار شود. سحام نيوز می افزايد پس از اين جريان مهدی کروبی جهت ديدار و اقامت در قزوين به سمت مکان ديگری رفت اما بار ديگر لباس شخصی ها که حدود پانصد نفر بودند، مانع از ورود کروبی به آن مکان شدند. بر اساس اين گزارش، نيروهای امنيتی و نظامی شهر قزوين تلاش کردند تجمع کنندگان را از اطراف محل حضور مهدی کروبی متفرق کنند. سحام نيوز می افزايد از چند روز پيش عده ای در جهت ملتهب کرددن اوضاع در قزوين، با ارسال پيامک و انتشار خبر در رسانه های داخلی استان، نسبت به حضور مهدی کروبی در اين شهر هشدار داده بودند.

فشار و تهديد ها عليه آيـت الله صانعی پس از درگذشت آيـت الله منتظری افزايش يافته است

فشار و تهديدها عليه آيت الله صانعی بويژه پس از درگذشت آيـت الله صانعی افزايش يافته است. کمتر از يک هفته پيش جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله صانعی را فاقد ملاک های لازم برای احراز مرجعيت دانست. اما اين نظر جامعه مدرسين با واکنش بسياری از مراجع تشيع در ايران و خارج از ايران مواجه شد. مخالفين اظهار کردند که « جامعه مدرسين حوزه علميه قم» نميتواند چنين تصميمی را برای جامعه شيعيان در جهان بگيرد. خبرهای رسيده از ايران حکايت از تهديد های روز افزون عليه آيت الله صانعی دارد.

اشپيگل: جناح محافظه کار می داند افول آيت الله خامنه ای شمارش معکوس سقوط حاکميت است

هفته نامه اشپيگل، چاپ آلمان در گزارشی با عنوان: «ترس حکومت از مردم» می نويسد: تظاهرات خونين عاشورای حسينی در تهران نقطه عطفی در جدال ميان معترضان خيابانی و حکومت ايران بشمار می آيد. زيرا برای نخستين بار بود که تظاهرکنندگان به مقابله با خشونت پليس برخاسته به آن واکنش نشان دادند؛ اما گرچه جنبش مخالفان برنده بازی ست؛ اما حکومت نيز با بسيج نيروهای وسيع امنيتی هنوز مقتدر در برابر موج مخالفتها ايستاده است. اين هفته نامه در پايان تحليل خود درباره علتهای ترس حکومت از مردم می نويسد: جناح محافظه کار می داند افول آيت الله خامنه ای، شمارش معکوس سقوط حاکميت آلوده به فسادی ست که توسط نخبگان محافظه کار، روحانيون، و بخش بزرگی از مجموعه نظامی – صنعتی در اين سی ساله اداره می شود.

ASSOCIATED PRESS

کنسول جمهوری اسلامی در اسلو می گويد که از بيم واکنش مقامات ايران به کشور باز نخواهد گشت

خبرگزاری فرانسه از نروژ گزارش می دهد محمدرضا حيدری کنسول جمهوری اسلامی در اسلو خبر استعفای خود را از مقام کنسولی را تأييد کرده است. آقای حيدری می گويد در اعتراض به سرکوب خشونت بار مردم معترض ايران در روز عاشورا از سوی دولت جمهوری اسلامی استعفا داده است و از بيم واکنش مقامات ايران به کشور باز نخواهد گشت. اين درحالی است که سفارت جمهوری اسلامی در اسلو، خبر استعفای کنسول ايران را تکذيب کرده و می گويد مأموريت وی يک ماه پيش به پايان رسيده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای حيدری اظهارات سفارت جمهوری اسلامی را رد کرده و تأکيد می کند به خاطر مردم و ميرحسين موسوی قادر به ادامه همکاری با دولت ايران نبوده است. در همين حال هفته نامه تايم چاپ آمريکا در گزارشی پيرامون استعفای کنسول ايران در اسلو می نويسد: کنسول ايران به دليل اعتراض به سرکوب خشن تظاهرات مسالمت آميز مردم ايران استعفا داده است. زيرا سرکوب خشن مردم در عاشورا، سختترين مقابله نيروهای امنيتی با معترضان خيابانی بود. اين هفته نامه می افزايد: معترضان و حکومت در حال آماده شدن برای راهپيمايی ۲۲ بهمن سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی هستند.

۱۰ ايرانی در چين به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شدند

۳۶ ايرانی به جرم قاچاق مواد مخدر در زندانهای چين به سر می برند که از اين تعداد ۱۰ نفر به اعدام و ۱۰ نفر ديگر نيز به حبس ابد محکوم شده اند. به گزارش خبرگزاری ايرنا، ميانگين سنی محکومين ۲۵ سال است و ۸ نفر آنان در زندان پکن و بقيه در زندانی در جنوب چين دوران محکوميت خود را سپری می کنند. به گزارش خبرگزاری ايرنا، همه بازداشت شدگان با ويزای توريستی به چين سفر کرده بودند. اين گزارش می افزايد کنسول سفارت ايران در چين انتشار برخی اخبار را درباره اعدام تعدادی از بازداشت شدگان در آينده نزديک، تکذيب کرده است.

وال استريت جورنال: بازداشت محمدرضا بانکی مشاور شرکت مک کنزی در ارتباط با معامله غيرقانونی با ايران

روزنامه وال استريت جورنال چاپ آمريکا در گزارشی از نيويورک می نويسد: يک مشاور اقتصادی آمريکايی در ارتباط با معاملات غيرقانونی ميان ايران و آمريکا بازداشت شد. محمدرضا بانکی، مشاور شرکت مک کنزی، به دليل مبادله غيرقانونی ۷۴ ميليون دلار در آمريکا تحت تعقيب قرار گرفته است. اين معاملات در يک مورد ابتياع يک آپارتمان در محله منهتن نيويورک به مبلغ دو و نيم ميليون دلار بوده است. مقامات فدرال نيويورک گفته اند اين اقدام مغاير قانون تحريمها عليه ايران است.

گاردين: گزارشی پيرامون آزادی گروگانهای بريتانيايی از عراق

روزنامه گاردين چاپ انگليس در گزارشی پيرامون آزادی گروگانهای بريتانيايی از عراق می نويسد: «پس از ربوده شدن ۵ تن از سربازان بريتانيايی در بهار ۲۰۰۷ نيروهای بريتانيايی برای نجات گروگانها خود را به مرزهای ايران رساندند؛ اما نتوانستند به درون خاک ايران راه يابند. هرچند منابع اطلاعاتی بريتانيا سخنی از عمليات نجات گروگانها به دليل حساس بودن ماجرا نمی کنند، اما براساس اطلاعات بدست آمده گروگانها از بغداد به سوی مرز ايران حرکت داده شده بودند. اين روزنامه می گويد: ايران از گروگانها بعنوان ابزاری در معامله با غرب استفاده کرد. از ۵ گروگان تنها پتر مور زنده ماند و جسد ۳ نفر از آنان يافت شد و هيچ نشانه ای از نفر چهارم پيدا نشده است.

ديلی نيوز: مقامات ايران رسماً در زمينه امنيت و ثبات به دولت بحرين اطمينان خاطر داده اند

روزنامه انگليسی زبان «ديلی نيوز» چاپ بحرين، در گزارشی با عنوان «ايران خواهان امنيت» می نويسد: «مقامات ايران رسماً در زمينه امنيت و ثبات به دولت بحرين اطمينان خاطر داده اند. و محمود احمدی نژاد، به خليفه ظهرانی، رئيس مجلس بحرين گفته است: امروز امنيت و پيشرفت هر يك از كشورهای اسلامی به نفع همه كشورهای اسلامی است.» اين روزنامه اين پيام را تلاش تازه ديپلماتيک ايران ارزيابی کرده است.

ژاپن تايمز: اميدواری به خاورميانه عاری از سلاح هسته ای

روزنامه ژاپن تايمز، چاپ ژاپن عنوان «دورکردن خطر برنامه های هسته ای ايران» می نويسد: گفتگوهای کشورهای غربی با ايران بر سر برنامه های هسته ای اين کشور می تواند آرزوی «خاورميانه عاری از سلاح هسته ای» جامه عمل بپوشاند. و همچنين خطر حمله اسراييل يا آمريکا به اين کشور را نيز منتفی خواهد کرد. زيرا سازمان ملل متحد در سال ۱۳۵۳ به پشتيبانی ايران برنامه خاورميانه عاری از سلاح هسته ای را اعلام کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter