۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

اظهارات متکی و زمینه سازی برای عقب نشینی هسته ای


نمایندگان سیاسی گروه ۱+۵ روز جمعه با یکدیگر گفتگو کردند تا موضع این گروه را در برابر ایران بررسی کنند.

کلمه: منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران از احتمال توافق هسته ای با کشورهای غربی در آینده نزدیک خبر داده است.

به گزارش بی بی سی متکی که در کنفرانس امنیت جهانی مونیخ در آلمان سخنرانی می کرد از آمادگی ایران برای ”عملیاتی کردن” توافق هسته ای احتمالی با گروه ۱+۵ خبر داد.

آقای متکی که در چهل و ششمین دوره گفتگوهای امنیتی مونیخ صحبت می کرد گفت زمینه مساعد برای توافق هسته ای برقرار شده است.

او در این حال شرایط کشورش برای حصول هرگونه توافق احتمالی را یادآور شد.

کنفرانس امنیت جهانی مونیخ با شرکت ۴۰ کشور برگزار می شود و علاوه بر برنامه اتمی ایران، هیات های حاضر درباره مسائل افغانستان، امنیت اروپا، آمریکا و مشکلات امنیتی در مناطق گوناگون جهان گفتگو می کنند.

منوچهر متکی در صحبت های خود در این کنفرانس گفت به نظر او به راه حل مورد توافق همه طرف های مذاکره نزدیک شده ایم.

او گفت ایران درباره رسیدن توافق با غرب جدی است و این موضوع را از طریق عالی ترین مراجع عنوان کرده است.

محمود احمدی نژاد به تازگی گفته است از نظر او تبادل اورانیوم با خلوص پایین ایران با سوخت هسته ای غنی شده در خارج از این کشور اشکالی ندارد.

او کسانی را که در داخل ایران با این پیشنهاد مخالفت کرده بودند، به “همراهی ناخودآگاه با صهیونیست ها” متهم کرده است.

پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خارج کردن بیش از ۷۰ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از این کشور و مبادله آن با سوخت اتمی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران با مخالفت هایی در میان جناح های مختلف و سیاستمداران مختلف ایرانی از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس مواجه شده است.

عدم پذیرش این پیشنهاد از سوی ایران باعث ایالات متحده و سایر اعضای غربی گروه ۱+۵ خواستار افزایش تحریم های ایران شوند ولی چین و روسیه با این مساله موافقت نکرده اند.

شرایط ایران

مرتضی رئیسی، خبرنگار در آلمان می گوید نمایندگان سیاسی گروه ۱+۵ روز جمعه با یکدیگر گفتگو کردند تا موضع این گروه را در برابر ایران بررسی کنند.

این در حالی است که یانگ جیچی به عنوان نخستین وزیر خارجه چین که در اجلاس مونیخ شرکت کرده،‌ به این شهر سفر کرده است.

آقای جیچی در مونیخ بار دیگر بر موضع چین مبنی بر مخالفت با تشدید تحریم های ایران تاکید کرد و گفت جامعه جهانی به یک ”مرحله حیاتی” در گفتگوهای خود با ایران رسیده است.

در این حال، به گفته آقای متکی او روز شنبه با مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار می کند و درباره شرایط ایران با او گفتگو خواهد کرد.

مرتضی رئیسی، خبرنگار در آلمان می گوید یکی از شرایط ایران که آقای متکی به آن اشاره کرده است، مبادله همزمان اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته ای است.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار مبادله مرحله ای مواد هسته ای دو طرف شده است.

از سوی دیگر،‌ آقای متکی گفت ایران خواستار تعیین مقدار اورانیوم غنی شده مورد مبادله است.

آقای متکی گفت:‌ ”درخواست ما این است که میزان اورانیوم مورد تبادل باید به وسیله کشور مشخص شود که مصرف کننده اورانیوم غنی شده است و نکته مهم این است که میزان مورد نظر را بر اساس نیازمان اعلام خواهیم کرد و این مهم ترین نکته است.”

آقای متکی در ابتدا برنامه ای برای شرکت در اجلاس مونیخ نداشت و قرار بود یک دیپلمات ارشد ایرانی و یکی از نمایندگان مجلس این کشور در این اجلاس حاضر شوند.

تحلیلگران حضور ناگهانی آقای متکی در مونیخ را نشانه تلاش برای خروج از بن بست کنونی در گفتگوهای هسته ای عنوان کرده اند.

کارل تیودور گوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان که اجلاس امنیتی مونیخ را افتتاح کرد ضمن استقبال از حضور وزیر خارجه ایران، تنش هسته ای غرب با ایران را یکی از مهم ترین موضوع های مورد بررسی در این گردهمایی دانست.




سایت خبری تحلیلی کلمه � Blog Archive � اظهارات متکی و زمینه سازی برای عقب نشینی هسته ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter