۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

راه دشوار آزادی؛ مروری بر ۸ ماه جنبش مدنی سبز از ۲۲ خرداد تا ۲۲ بهمن (بخش سوم- امرداد ماه)

حمید تکاپو


شبکه جنبش راه سبز(جرس): "مردم از راهی که آمده‌اند برنخواهند گشت...این طور نیست که چند ماه بگذرد و آنها همه چیز را فراموش کنند و همه چیز حل شود...کشور نمی‌تواند تبدیل به یک زندان شود که ۷۰ میلیون نفر در آن زندانی شوند..." مهندس میرحسین موسوی در امرداد ماه و دو ماه پس از حاکمیت جوّ پلیسی- نظامی در کشور و کودتای انتخاباتی اقتدارگرایان، جنبش سبز را بدین گونه تعریف کرد و تداوم آن را از متن مطالبات فرو خوردۀ مردم دانست.

(بخش سوم- امرداد ماه)

در دومین ماه پس از کودتای ۲۲ خرداد، حاکمیت علاوه بر آنکه مانند کودتاهای هم سنخ خود، «سرکوب خونین هرگونه اعتراض به وضع موجود، ایجاد رعب و وحشت کامل، قطع سیستمهای ارتباطی مردم، فشار و توقیف مطبوعات، مرعوب سازی سیاستمداران میانه رو، دستگیری دانشجویان، مردم و فعالان سیاسی- مدنی» را تداوم بخشید، همزمان به کپی برداری ناشیانه ای از دوران استالین در شوروی سابق دست زد و دادگاههای نمایشی و فرمایشی و اعتراف گیری تلویزیونی از زندانیان راه اندازی کرد.

در ماهی که گذشت، "وحشت از مردگان" کماکان صدور مجوز برای برگزاری مراسم سوگواری، خاکسپاری، ختم و چهلم شهدای جنبش را غیر ممکن ساخت.

در بخش سوم از گاهشماری مقاومت مدنی سبز مردم ایران، نکاتی شاخص چون "حمایت قاطع مرجعیت مستقل از جنبش سبز"، "کُنِش های به موقعِ رهبران جنبش و دفاع آنان از شکنجه شدگان در زندان" و همچنین "حمایت جهانی از مطالبات مردم ایران" نیز، قابل ذکر است.

امرداد ماه ۸۸

ادامه ی واکنش های داخلی و خارجی به وقایع خونین ایران

در غروب آخرین روز تیرماه مهندس موسوى در دیدار با گروهى از استادان دانشگاه و اصحاب رسانه ها، بر ادامه پیگیرى مدنى مطالبات مردم تاكید كرد و ضمن انتقاد از فضاى سیاسى موجود در کشور و اعلام اینکه "ایران به سمت امنیتی شدن پیش می رود"،خاطرنشان ساخت "امروز حتى حضور فردى مثل هاشمى رفسنجانى را نیز تحمل نمى كنند."

همان روز شماری از ایرانیان حامی جنبش، در مقابل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک اعتصاب غذایی سه روزه را آغاز کردند که اکبر گنجی، فعال حقوق بشر و از بانیان آن حرکت، هدف از برگزاری این اعتصاب غذا را "اعتراض به سرکوب معترضین به نتایج انتخابات ریاست جمهوری" اعلام کرد. بسیاری از ایرانیان، هنرمندان ایرانی و چهره های سرشناسی چون نوام چامسکی و رابرت ردفورد نیز از این اعتصاب حمایت کردند.

در آخرین روز تیرماه همچنین انتقادات برخی اصولگرایان و مراجع سرشناس به انتصاب اسفندیار رحیم مشائی به سِمَت معاونت اولی محمود احمدی نژاد و دفاع تمام قد وی از مشائی به اوج خود رسید. احمدی نژاد تاکید کرد که مشائی از "نعمت های خدادادی" است.

در اعتراض به ادامه بازداشت چند تن از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا بازداشت کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را غیرقابل قبول خواند.

در ساعات آغازین اول امرداد، شبکه ارسال پیامک (اس ام اس) در ایران پس از ۴۰ روز، باردیگر وصل شد. این سرویس که از نیمه شب انتخابات ریاست جمهوری قطع شده بود، از ۱۰ تا ۱۵ تیرماه با اختلالاتی براه افتاده اما مجددا قطع گردید.

اولین خبری که اول امرداد ماه روی خروجی ها قرار گرفت، سخنان محمد خاتمی در جمع شماری از فعالان رسانه‌ای و هنرمندان بود که بر پیشنهاد خود برای برگزاری همه پرسی در مورد نتیجه انتخابات پافشاری کرد و آنرا آخرین راه حل باقی مانده برای خروج از وضع کنونی دانست.

همزمان ۴۲ سازمان و گروه مدافع حقوق بشری از کشورهای عربی، طی بیانیه ای مشترک همبستگی خود را با اقدام جهانی برای حمایت از حقوق بشر در ایران اعلام کردند و خواستار آزادی زندانیان و پایان دادن به سرکوب معترضین به انتخابات شدند.

تعدادی از برندگان جایزه صلح نوبل و سازمان های جهانی و ایرانیِ حقوق بشری، اعلام کردند که سوم امردادماه "روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران" خواهد بود و مقرر شد در بیش از ۵۰ شهر جهان، مقابل سفارتخانه ها و دفاتر جمهوری اسلامی تجمع برگزار شود.

اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی خواست تا کلوتیلد رایس، شهروند ۲۳ ساله فرانسوی را فورا آزاد کند. این بیانیه از سوی سوئد بعنوان ریاست دوره ای آن اتحادیه و پس از دیدار دو دیپلمات سوئدی و اسپانیایی با مسئولان وزارت خارجه جمهوری اسلامی در تهران انتشار یافت.

اول امرداد خانم دکتر زهرا رهنورد بازداشتِ برادرش (شاپور کاظمی) از یکماه پیش را تایید و خاطرنشان کرد "نمی خواستم با صحبت در این زمینه برای برادرم امتیاز خاصی قائل شوم." (روزنامه جوان وابسته به سپاه، اتهام مهندس کاظمی را "مدیریت بخشی از اغتشاشات پس از انتخابات" ذکر کرده بود.)

همین روز (اول امرداد) پدر مسعود هاشم زاده، جوان ۲۷ ساله ای که ۳۰ خردادماه در تهران با شلیگ گلوله شهید شده بود، بازداشت شد.

تهدید، شکنجه، فشار، قتل در زندان و ادامه بازداشت ها

در همین روز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات داخلی دولت اصلاحات و از اعضای شاخص انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در یک بازداشتگاه امنیتی دچار شکستگی دنده شده است. مهدی، پسر وی در این زمینه خاطرنشان کرد که پدرش طی تماسی تلفنی و اعلام این مطلب، از آنها خواسته است که علیه شرکت نوکیا –بدلیل فروش ادوات کنترل شهروندان- شکایت تنظیم کنند.

روسیه و آمریکا در زمینه پرونده اتمی به ایران هشدار دادند تا همکاری خود را شفاف کند و در آخرین ساعات آن روز، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد "واشنگتن همچنان خواهان آغاز مذاکره با جمهوری اسلامی بوده، اما رهبران تهران به دلیل وضعیت سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، قادر به پاسخگویی در این زمینه نیستند."

روز دوم امرداد خبر رسید که وزارت اطلاعات کتبا به مساجد دستور داده است تا مجوزی برای برگزاری مراسم سوگواری شهیدان اعتراض های پس از انتخابات صادر نشود. این مطلب را مادر ندا آقاسلطان در دیدار جمعی از اعضای کمیپن یک میلیون امضاء با وی، تایید کرد.

بامداد همان روز اولین نام از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک در سایتها منتشر شد و خبر رسید که محسن روح الامینی، دانشجوی دانشگاه تهران و فرزند دکتر عبدالحسین روح الامینی (از مشاوران محسن رضایی در انتخابات) -که روز ۱۸ تیر ماه بازداشت شده بود- به شهادت رسیده و به خانواده وی گفته شده است که "برای تحویل جسد مراجعه کنند."

ظهر همان روز و در خطبه های نماز جمعه احمد خاتمی، ولایت فقیه را "اصلی ترین سرمایه ملت ایران" که "با جان و دل مردم عجین شده" دانست و خاطرنشان کرد "مردم ۴۰ میلیون رای داده اند و این رای به نظام بوده که با تنفیذ رهبری، مشروعیت قانون و شرعی خواهد یافت."

دوم امرداد همچنین برخی از اعضای مجلس خبرگان که نام و تعداد آنان اعلام نگردید، طی بیانیه ای از هاشمی رفسنجانی (رئیس آن مجلس) خواستند بطور شفاف از رهبری حمایت کند. آنها همچنین انتخابات ریاست جمهوری را "همه پرسی تایید نظام" خواندند و سیاست ها و تصیم های رهبری را "واجب الاطاعه" ذکر کردند.

همان روز نام چند تن دیگر از شهدای اعتراضات پس از انتخابات در رسانه ها منتشر شد.

"وضعیت موجود پایه‌های نظام را سست می‌کند"

آیت الله العظمی منتظری در دوم امرداد، طی پیامی پیرامون حوادث نماز جمعۀ ۲۶ تیرماه – که به امامت هاشمی رفسنجانی برگزار شد- خاطرنشان نمود "مشروعیت و مقبولیت نظام، بستگی به رضایت‏ ‏و آراء اکثریت مردم دارد و این مسأله هنگام تصویب قانون اساسی‏ جمهوری اسلامی ‏مورد توافق خبرگان ملت قرار گرفته بود."

شامگاه آن روز (آیت الله) علی خامنه ای اسفندیار رحیم مشایی را از پست معاونت اولی احمدی نژاد عزل و آنرا "به مصلحت" دانست و ساعتی بعد مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد احمدی‌نژاد اعلام کرد که مشایی از سمت جدید خود به عنوان معاون اول احمدی‌نژاد کناره‌گیری کرده است.

اولین خبر سوم امرداد ماه "موافقت سنای آمریکا با تخصیص بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری برای مقابله با سانسور شبکه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در ایران" بود.

سوم امرداد در حمایت از جنبش مردم ایران و در اعتراض به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات، روز جهانی "اقدام" نام گرفت و تجمعاتی گسترده در شهرهای مختلف دنیا برگزار شد.

بامداد چهارم امرداد ماه موسوی و کروبی، برای برگزاری مراسم چهلم و یادبود شهدای اخیر، به وزارت کشور نامه نوشتند و درخواست مجوزی "بدون ایراد سخنرانی و تنها با استماع آیات قرآن و ادای سکوت" کردند.

همان روز احمدی نژاد ، محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات را –به خاطر رحیم مشائی- از کار برکنارکرد.

در چهارم امرداد آیت‌الله موسوی اردبیلی، با صدور بیانیه‌ای خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی، از ادامه‌ وضعیت موجود ابراز نگرانی نموده و هشدار داد "وضعیت موجود پایه‌های نظام را سست می‌کند و زمینه‌ساز فتنه‌هایی بس عظیم و بزرگ خواهد شد."

محسن کدیور با اشاره به دهان و دندان خورد شده شهید محسن روح الامینی گفت: مرحوم آیت الله خمینی در آغاز انقلاب می گفت: " من دولت تعیین می کنم. من به پشتوانه این ملت توی دهن این دولت می زنم." بعد از سی سال سخن متضادی می شنویم. انگار می گویند "من دولت تعیین می کنم. من به اعتبار این دولت توی دهن این ملت می زنم." ببنید فاصله از کجاست تا به کجا. رهبر یک انقلاب مردمی می گفت این دولت غیرقانونی است. من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می کنم. حالا سی سال گذشته است جانشین همان رهبر دولتی را منصوب کرده، بر سر کار گذاشته و به پشتوانه این دولت غاصب دروغگو توی دهن این ملت مظلوم می زند. بچه های این ملت را در خیابان به گلوله می بندد، در زندان شکنجه شان می کند. فک و دندانشان را خورد می کنند.

انجمن دفاع از حقوق زندانیان نیز بیانیه‌ای پیرامون رویدادهای اخیر صادر کرد و از وضعیت جسمی و سلامت بازداشت شدگان ابراز نگرانی کرد.

"ما در ایران زندان سیاسی نداریم..."

پنجم امرداد ماه بیش از ۹۰ تن از اساتید دانشگاههای تبریز با ارسال نامه ای به میرحسین موسوی، از مواضع وی حمایت کرده و خواستار توقف برخوردهای امنیتی ونظامی، آزادی زندانیان ِ رویدادهای پس از انتخابات، آزادی مطبوعات و لغو سانسور آنها، ممنوعیت مداخله غیر قانونی دولت در رسانه ها و اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی برای آزادی تجمعات مسالمت آمیز شدند.

همان روز (پنجم امرداد ماه) جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برای بررسی وضعیت زندانیان به زندان رجایی شهر کرج رفتند و همزمان خبر رسید که آیت الله هاشمی شاهرودی (ریاست وقت دستگاه قضائی)، با عضویت هیچ یک از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس در آن کمیته موافقت نکرده است. معاون دادستان تهران درامور زندانها خاطرنشان کرد "ما در ایران زندان سیاسی نداریم بلکه برخی بدلیل اقدام علیه امنیت ملی در زندانند."

کهریزک...بازداشتگاهی برای ثبت در تاریخ

پنجم امرداد ماه امیر جوادی لنگرودی، دانشجویی که ۱۸ تیر ماه دستگیر شده بود، در بهشت زهرا بخاک سپرده شد. هنگام تحویل جسد این جوان به خانواده، از آنها تعهد گرفته شد که حق برگزاری مراسم و انجام مصاحبه ندارند. امیر هنگام دستگیری مورد ضرب و شتم لباس شخصی ها قرار گرفته و در بازداشتگاه به شهادت رسید. خانواده وی خاطرنشان کردند که جسد از شدت شکنجه و زخمهای کالبدشکافی قابل تشخیص نبوده است.

رئیس قوه قضائیه یک هیات سه نفره متشکل از معاون اول آن نهاد، دادستان و رئیس سازمان بازرسی کل کشور را مامور بررسی وضعیت زندانیان رویدادهای اخیر کرد.

کمیته ویژه مجلس برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی با حضور ده نفر تشکیل شد.

شامگاه همان روز ناگهان خبر رسید که بازداشتگاه کهریزک "به دلیل غیر استاندارد بودن"، به دستور رهبری تعطیل شده است. (در این بازداشتگاه گروه زیادی از بازداشت شدگان حوادث اخیر مورد شکنجه، آزار و ضرب و شتمِ منجر به فوت قرار گرفتند.)

آماده سازی بسته پیشنهادی برای "مدیریت جهانی"

پنجم امرداد حسن قشقاوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه اعلام کرد "ایران در حال به روز و عملیاتی کردن بسته پیشنهادی خود برای مدیریت مسائل جهانی است."

همان روز هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، مجوز روزنامه صدای عدالت را لغو کرد.

همزمان در گوشه ای دیگر از دنیا، اکبر گنجی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر خواستار تحریم سیاسی رهبران و حاکمان جمهوری اسلامی شد.

"مردم از راهی که آمده‌اند برنخواهند گشت"

روز ششم امرداد میرحسین موسوی، در جمع تعدادی از اعضای تشکل‌های معلمان و فرهنگیان، ضمن بیان این نکته که "مردم متوجه شده‌اند دروغی بزرگ پشت جریانات است"، خاطرنشان کرد "مردم از راهی که آمده‌اند برنخواهند گشت." مهندس موسوی تاکید نمود "این طور نیست که چند ماه بگذرد و مردم همه چیز را فراموش کنند و همه چیز حل شود...کشور نمی‌تواند تبدیل به یکزندان شود که ۷۰ میلیون نفر در آن زندانی شوند."

کانون مدافعان حقوق بشر خواستار "تعطیلی بازداشتگاه های غیر قانونی" در کشور شد.

عدم صدور مجوز برای سوگ مردگان

ششم امرداد خبر شهادت یکی دیگر از بازداشت شدگان حوادث اخیر بنام رامین قهرمانی منتشر شد. وی ۱۵ روز درمحلی نامعلوم بازداشت بوده که پس از آزادی در بیمارستان فوت می کند. ماموران به خانواده وی نیز اجازه برگزاری مراسم ندادند.

همان روز سخنگوی کمیته ویژه مجلس برای تحقیق درباره بازداشت های اخیر خاطرنشان کرد بازداشتگاهی که آیت الله خامنه ایدستور تعطیلی آن را داده بود، بازداشتگاه کهریزک بود.

ششم امرداد آیت الله بیات زنجانی ضمن اعلام حمایت از موسوی، کروبی و خاتمی، اعلام کرد "اگر در این شرایط قطره‌ای خون بر زمین ریخته شود، مسئولیت آن بر عهده همان کسانی است که با نادیده گرفتن آراء اکثریّت، چنین التهاباتی را موجب شده‌اند."

خانواده ندا آقاسلطان اعلام کردند که خانواده و خویشان او، بعد از ظهر پنجشنبه هشتم امرداد ماه (چهلم ندا)، بر سر مزارش در بهشت زهرا حاضر می شوند و از حضور مردم در آن استقبال می کنند. ماموران به آنها اجازه برگزاری هیچگونه مراسمی را ندادند.

در پاسخ به درخواست مجوز توسط موسوی و کرویی برای برگزاری مراسم یادبود شهدا، مدیر کل وزارت کشور اعلام کرد "در این مورد هیچ مجوزی صادر نشده است."

چه کسی مسئول است؟...

در آخرین ساعات روز ششم امرداد، علی مطهری نماینده اصولگرای تهران، آیت الله شاهرودی رییس قوه قضاییه را "عاملرفتارهای غیرقانونی با باز داشت شدگان" اخیر دانست.

در حالیکه منابع خبری غیردولتی از تعداد حدود یکصد شهید در حوادث اخیر خبر داده بودند، هفتم امرداد نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تعداد جانباختگان را سی نفر اعلام کرد.

هفتم امرداد سازمان مجاهدین انقلاب با انتشار بیانیه‌ای رئیس دولت نهم، وزرای کشور، دادگستری و اطلاعات را مسئول شکنجه و قتل بازداشت‌شدگان حوادث اخیر دانست.

در همین روز سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان پس از انتخابات خاطرنشان کرد "اطلاعاتی در مورد بازداشتگاهرسیده که در حال رسیدگی به آن هستیم."

هفتم امرداد کانون مدافعان حقوق بشر طی بیانیه ای خاطرنشان کرد "آمار بازداشت شدگان تا قبل از رویدادهای ۱۸ تیرماه ۲۵۰۰نفر اعلام شده بود، طی هفته های اخیر و پس از ۱۸ تیرماه نه تنها آمار بازداشت شدگان به طور دقیق و صحیح اعلام نمی شود، بلکه به خانواده‌های بازداشت شدگان نیز اطلاعات صحیح داده نمی‌شود."

در حالیکه سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران به اعضای کمیته پیگیری وضعیت زندانیان اعلام کرد "روح الامینی و کامرانی بر اثر مننژیت در زندان درگذشته اند"، همان روز مسعود پزشکیان نماینده مجلس و وزیر بهداشت دولت محمد خاتمی خاطرنشان کرد "پزشکی قانونی فوت به دلیل بیماری مننژیت را رد کرده است." وی گزارش مسئولان درباره علت مرگ بازداشت شدگان حوادث اخیر را "سوال برانگیز" خواند و ادامه داد "افراد بازداشت شده آنقدر مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرند که مسوولان مجبور می‌شوند اعلام کنند فرد، مننژیت داشته است..."

رسانه های کودتا از محاکمه علنی عده ای ازمتهمان حوادث اخیر در هفته آینده خبر دادند.

آخرین خبری که چهارشنبه هفتم امرداد روز خروجی رسانه ها قرار گرفت اظهارات مسعود ادریسی، دیپلمات ارشد ایران دربولیوی بود که از تصویب پرداخت وامی به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار به دولت مورالس خبر داد.

سرکوب مراسم چهلم اولین گروه از شهدای قیام

هشتم امرداد ماه، مراجع امنیتی خانواده نداآقاسلطان را تحت فشار گذاشتند تا از رفتن بر سر مزار او در بهشت زهرا و برگزاری مراسم چهلم خودداری کنند. خانواده ندا گفته اند ساعت ۴ بعدازظهر به بهشت زهرا خواهند رفت. موسوی و کروبی نیز اعلام کردند همان ساعت برای گرامیداشت شهدا، بر سر مزار ندا در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا حاضر خواهند شد.

در بهشت زهرا سوگواران فریاد می‌زنند "عزا عزاست امروز، ایرانی باغیرت صاحب‌عزاست امروز."

کروبی هنگام ورود به محوطه، با محاصره مأموران و پرتاب گاز اشک آور روبه‌رو شد. موسوی نیز دقایقی پس از ورود به بهشت زهرا توسط ماموران با اِعمال زور اخراج شد. ایشان موفق شده ‌بود خود را به سنگ مزار ندا آقاسلطان برساند؛ ولی به او اجازه تلاوت قرآن داده نشد و ماموران با خشونت او را به اتوموبیلش بازگرداندند.


صدها نفر مورد ضرب و شتم شدید لباس شخصی ها و ماموران یگان ویژه پاسداران قرار گرفتند.

همزمان سه سینماگر بنامهای رخساره قائم‌مقامی، مهناز محمدی و جعفر پناهی، در بهشت زهرا بازداشت شدند.


با وجود اینکه مجوزی برای برگزاری مراسم به کروبی و موسوی داده نشده بود، اما غروب همان روز هزاران نفر در مصلای تهران تجمع کردند که مورد ضرب و شتم شدید ماموران قرار گرفتند.

محسن کدیور در مجلس چهلم شهدای جنبش سبز اعلام کرد: اگر به این مجلس عزا آمده ایم، حجتی بسیار سنگین داریم. با صدای بلند می گوئیم "به‏ نام علی حکومت تشکیل داده اید، حق ندارید به راه معاویه بروید". علوی بودن یک حکومت با نحوه برخورد آن حکومت با مخالفانش ورق می خورد. با مخالفانتان چگونه برخورد کردید؟ آیا تا کنون شنیده اید که دادگاهی سیاسی در ایران با حضور هیات منصفه به صورت علنی و برخوردار از وکیل در تمام مراحل دادرسی تشکیل شده باشد؟ بعد وقیحانه و گستاخانه دم از قانون می زنند. می گویند که ما مصلحت مردم را بهتر از خودشان تشخیص می دهیم. ما اکثریت مردم تشخیص دادیم که موسویرئیس جمهورمان باشد. می گویند غلط کردید. درست این است که احمدی نژاد رییس جمهورتان باشد، شما نمی فهمید. می گوییم باسیاستهای شما مخالفیم، می گویند غلط کردید که مخالفید. گلوله می خورید تا دیگر هوس مخالفت نکنید. بازی ای که در ایران شروع شده است این است که در حوزه عمومی چه کسی حرف آخر را می زند. مردم می‏گویند ما، رهبر می گوید من. با وضوح و شفافیت اعلام می کنم که در جمهوری اسلامی کوشش برای استقرار دموکراسی جرم محسوب می شود. تمام این عزیزانی که از سران اصلاحات الآن در زندان هستند هیچ جرمی ندارند جز کار تشکیلاتی برای استقرار دموکراسی در ایران.

اتهام؟...

خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا)، مجید سعیدی و ساتیار امامی (دو عکاس خبرگزاری فارس) را از عوامل براندازی معرفی کرد.

همان روز (هشتم امرداد)خبر شهادت علیرضا افتخاری خبرنگار روزنامه ابرار اقتصادی تائید شد.

جبهه مشارکت در بیانیه ای، سکوت یک ماهه مسئولان جمهوری اسلامی در برابر اتفاقات پس از انتخابات را نشانه شکست سناریوی کودتا اعلام کرد.

کانون نویسندگان ایران طی صدور بیانیه ای خواستار مجازات مسببان قتل و شکنجه بازداشت شدگان پس از انتخابات شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، شهادت داوود صدری یکی دیگر از جانباختگان اعتراضات را تایید کرد و همزمان اعلام شد که مراسم چهلم وی روز جمعه قرار است برگزار شود.

در هشتم امرداد همچنین هشتصد تن از فعالان جنبش زنان و فعالان حقوق مدنی ایران خواستار آزادی فوری فعالان جنبش زنان شدند.

همان روز محمد خاتمی در دیدار با چند عضو فراکسیون اقلیت مجلس خاطرنشان کرد "کافی نیست که گفته شود یک بازداشتگاه غیر استاندارد تعطیل شده؛ غیر استاندارد یعنی چه؟ ...جنایت‌هایی رخ داده و جان‌هایی باخته شده است و باید با این مسائل برخورد شود."

شیرین عبادی گزارش ایرنا در مورد "رد درخواست وی از سوی سازمان ملل" را دروغ خواند.

نهم امرداد هویت یکی دیگر از شهدای اعتراضات پس از انتخابات نیز مشخص و نام وی امیر حسین طوفانی‌پور اعلام شد که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود.

وزارت خارجه آمریکا از به خشونت کشیدن مراسم چهلم شهدا انتقاد کرد.

همان روز سردار پاسدار رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران خاطرنشان کرد "بازداشتگاه کهریزک زیر نظر مراجع قضایی بوده و یک بازداشتگاه مخفی نبوده است."

در خطبه های نماز جمعه نهم امرداد، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با توجه به وقایع روز قبل در جریان چهلم شهدای جنبش، به رهبران جنبش حمله کرد و گفت "شما باعث کشته شدن افرادی شدید و مسئولیتش با شماست، حالا میروید بر سر مزارشان فاتحه می خوانید؟"

پخش آثار استاد محمد رضا شجریان از صدا و سیما ممنوع شد . ایشان ماه گذشته طی نامه ای به رئیس صدا و سیما، خواستار عدم پخش آثار خود در این رسانه شد. ایشان همزمان قطعه ای بنام "تفنگت را زمین بگذار" در اعتراض به کشتار معترضان اجرا کرد.

آغاز رسمی دادگاههای علنی و استالینی

روز شنبه دهم امرداد ماه، اولین دادگاه علنی حدود ۱۰۰ تن از متهمانی که دستگاه قضائی آنها را "عوامل اغتشاش و آشوب" اعلام کرد، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد که در بین متهمان حاضر در دادگاه چهره‌هایی چون بهزاد نبوی عضو شورای مركز سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، محسن میردامادی دبیركل جبهه مشاركت، محسن امین‌زاده عضو شورای مركزی حزب مشاركت، محمد عطریانفر عضو شورای مركزی حزب كارگزاران، محمدعلی ابطحی عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز، محسن صفایی فراهانی عضو شورای مركزی حزب مشاركت و عبدالله رمضان‌زاده عضو شورای مركزی جبهه مشاركت و سخنگوی دولت اصلاحات حضور داشتند. در کنار آنها افرادی دیگر نیز مورد محاکمه قرار گرفتند.

در جلسه اول دادگاه، پس از قرائت کیفر خواست، ابطحی که بشدت لاغر و تکیده شده و بدون لباس روحانیت بود، ناگهان ایستاد و خاطرنشان کرد "کار بدی" کرده که در راهپیمائی ها شرکت نموده است. وی موضوع تقلب در انتخابات را نیز "دروغ" توصیف کرد "تا آشوب ها شکل بگیرد" و همزمان به خاتمی، موسوی و هاشمی حمله کرد. عطریانفر نیز با تاکید بر اصل ولایت فقیه خاطرنشان کرد "ما به دلیل زاویه گرفتن از ولایت فقیه دچار نوعی نفاق شدیم ... نظام آن قدر قدرت دارد که با تحرک چهار گروه سیاسی اتفاقی برایش نمی‌افتد..."

بلافاصله پس از دادگاه نیز برای ابطحی و عطریانفر یک نشست مطبوعاتی ترتیب داده شد تا به سوالات خبرنگاران خبرگزاری های مهر، ایرنا، ایسنا ، فارس و واحد مرکزی خبر پاسخ دهند.

واکنش به "شوی تبلیغاتی" دستگاههای حامی کودتا

در همان روز (دهم امرداد) و بلافاصله بعد از دادگاه، دفتر هاشمی رفسنجانی و مجمع تشخیص مصلحت، اعترافات ابطحی را تکذیب کرده و همزمان داریوش قنبری، قدرت‌الله علیخانی و محمدرضا تابش اعضای فراکسیون اقلیت مجلس، منتقدانه گفتند "نحوه برگزاری دادگاه، همه را بهت‌زده کرده است." جبهه مشارکت نیز دادگاه را به "شوی مضحک" و تبلیغاتی تشبیه کرد که کیفرخواست آن متنی "سیاسی و غیرحقوقی و غیرمستند" است. مهندس موسوی جلسه مذکور را "دادگاهی تقلبی برای تطهیر انتخاباتی تقلبی" خواند و ضمن رد کیفرخواست، اظهارات برخی از چهره‌ها در دادگاه را "بی اساس و حاصل رنج آنان در مدت حبس و اجبار اعتراف گیران و شکنجه گران" آنان اعلام نمود. محمد خاتمی نیز، دادگاه را "نمایشی" نامید و اعترافات مطرح شده را "فاقد اعتبار و مغایر با قانون اساسی" دانست. ستاد ۸۸ (حامیان موسوی)، با فریبکارانه خواندن دادگاه بازداشت شدگان اخیر در ایران، موسوی را رییس جمهوری قانونی ایران خواند.

همان روز منوچهر متکی وزیر خارجه دولت کودتا، انگلیس و بعضی از دولت های غربی را عوامل کشته شدن معترضان در ایران خواند.

نهضت آزادی ایران در نامه‌ای به رئیس دستگاه قضائی، خواستار رفع فشارهای وزارت اطلاعات در قبال آن تشکل شد.

در آخرین ساعات روز دهم امرداد ماه خبر رسید که سه توریست آمریکایی که برای تفریح به منطقه کردستان عراق سفر کرده بودند، در نزدیکی مرز ایران ناپدید شدند.

اولین خبر داغ روز یازدهم امرداد ماه، بیانیه شماره ۱۰ میرحسین موسوی پیرامون دادگاه روز گذشته بود که اعلام کرد "دندان شکنجه‌گران واعتراف‌گیران دیگر به استخوان مردم رسیده" و خاطرنشان کرد "صحنه‌هایی که دیدیم و دیدید جز تدارکی ناشیانه برای شروع به کار دولت دهم نیست. از دادگاهی که همه چیزش تقلبی است انتظار دارند عدم وقوع تقلب در انتخابات را اثبات کند...زود خواهد بود که ملت محاکمه مرتکبین این فجایع را شاهد باشد و بازجویان و شکنجه‌گرانی که این‌گونه با جان و آبرو بازی می‌کنند بشناسد."

همزمان ده تن دیگر، در دادگاه انقلاب تهران و پشت درهای بسته تحت محاکمه شدند.

روزنامه کیهان در گزارشی تحت عنوان "اسناد خیانت موسوی و خاتمی فاش شد"، به دادگاه علنی روز شنبه اشاره کرد و موسوی و خاتمی را به "خیانت" متهم نمود.

یازدهم امرداد چند تن از کارگردانان سرشناس سینما،مانند رخشان ‌بنی اعتماد، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، احمدرضا درویش، خسرو سینایی، کیانوش عیاری و مجید مجیدی، در نامه ای به نمایندگان مجلس از آنها خواستند نسبت به رخدادهای اخیر موضع گیری کنند.


محسن رضائی، در نامه ای به رئیس قوه قضائیه، خواستار محاکمه "افراد خودسر" و مامورینی شد که در حوادث پس از انتخابات مقررات را زیر پا گذاشتند.

دکتر عبدالحسین روح الامینی، مشاور محسن رضائی که فرزندش (محسن) از شهدای بازداشتگاه کهریزک بود، در دیدار صد تن از اعضای هیات علمی و دانش آموختگان و دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران خواستار "قصاص" عاملین قتل فرزندش شد.

عصر یازدهم امرداد، محمدتقی رهبر عضو کمیسیون قضائی مجلس، متهمان اصلی وقایع اخیر را میرحسین موسوی و محمد خاتمی عنوان کرد.

علی اکبر جوانفکر، مشاور ارشد محمود احمدی نژاد در امور رسانه ای استعفا کرد.

وزیر خارجه آلمان خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی در ایران شد.

کواکبیان و قنبری (در صحن مجلس) به اعطای وام ۲۸۰ میلیون دلاری دولت احمدی نژاد به بولیوی - بدون موافقت مجلس- اعتراض کردند.

کسانی که او را به رسمیت شناختند...

بامداد روز دوازدهم امرداد ماه، مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد توسط (آیت الله) علی خامنه ای برگزار شد که هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی حضور نداشتند. احمدی‌نژاد در مراسم تنفیذ خود گفت "حضور آزاد مردم در صحنه انتخابات، چشم جهان را خیره کرده..." خامنه ای در حکم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، آراء مردم در انتخابات ۲۲ خرداد را "رأی قاطع و بیسابقه به رئیس‏جمهور منتخب و کارنامه‏ چهارساله دولت او" توصیف کرد.

اعتراضات، ساعتی پس از تنفید حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد از سر گرفته شد.

محسن کدیور در نقد مراسم تنفیذ نوشت: برخلاف فرمایش آیت الله خامنه ای جنبش سبز ملت ایران «تقلید مغلوط انقلاب 57» نیست، بلکه تأسی آگاهانه به انقلاب مردمی ای است که با رهبری مغلوط ایشان از مسیر اصلی منحرف شده است. آنچه مغلوط بوده و هست، شیوه مدیریت و کشورداری ایشان است که به بحران ملی و خسارت جانی، مالی و آبروئی ایران منجر شده است. ایشان با تمسخر، جنبش سبز ملت ایران را «کاریکاتور انقلاب اسلامی» خطاب کردند. اما برخلاف نظر ایشان، ما کاریکاتور انقلاب نیستیم، ما ادامه منطقی انقلابیم، که به دنبال تحقق اهداف انقلاب اما با روش اصلاح طلبانه و بدور از خشونت می خواهیم عرصه سیاست کشورمان را از طاغوتها، مستکبران، دیکتاتورها و مدعیان الوهیت پاکسازی کنیم. اگر بخواهیم با الفبای آیت الله خامنه ای سخن بگوئیم، زبان حال ملت ایران این است: حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در مسجد ضرار تنفیذ شد.

خانواده های زندانیان سیاسی طی بیانیه ای دادگاه روز شنبه را "نمایشی و مضحک" خواندند.

همان روز بیش از ۳۰۰ نویسنده، فیلمساز و روزنامه‌نگار مشهور جهان، در بیانیه‌ای خواستار آزادی مازیار بهاری، خبرنگار مجله نیوزویک و مستندساز ایرانی- کانادائی شدند.

وزیر خارجه آمریکا از ایران درخواست کرد درباره سه آمریکایی مفقود شده اطلاعاتی ارایه دهد.

ادامه واکنش ها به دادگاههای شبیه سازی شده

روز سیزدهم امرداد ماه، مجمع روحانیون با انتشار بیانیه ای دادگاه معترضان بازداشت شده را محکوم کرد و هرگونه اعتراف و اقرار در شرایط رعب و فشار را "بی اعتبار" خواند.

آیت الله العظمی منتظری، با انتشار بیانیه ای، پخش اعترافات برخی بازداشت شدگان از تلویزیون را غیر شرعی و غیراخلاقی خواند.

مدیركل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، بدلیل "درج یادداشتهای متعدد مبنی بر زیر سؤال بردن مستمر نتایج انتخابات ریاست جمهوری"، به مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی تذکر کتبی داد.

الی ویزل برنده جایزه صلح نوبل و چهل و چهار برنده دیگر جایزه نوبل از جمله شیرین عبادی، پشتیبانی خود را از جنبش مردم ایران اعلام کردند.

همان روز اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی، بدون اشاره به فضای پادگانی شهرها، اعلام کرد "پتانسیل ناآرامی‌ها به مرور در حال حل است و آرام آرام فروکش می‌کند."

کاظم جلالی، عضو کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اخیر استعفا داد.

حمید رضا کاتوزیان عضو کمیته حقیقت یاب مجلس اعلام کرد "این کمیته گزارش نهایی خود را در آینده نزدیک تهیه می کند اما این گزارش در جلسه غیر علنی مجلس قرائت خواهد شد."

و سوگندی لرزان...

چهاردهم امرداد ماه و در آستانه برگزاری مراسم سوگند ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، کاخ سفید اعلام کرد که او را به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایران به رسمیت می شناسد." سخنگوی کاخ سفید، تحلیف احمدی نژاد را "یک حقیقت" خواند و گفت "مردم ایران هستند که تصمیم میگیرند انتخابات عادلانه بوده است یا خیر." وی بعد از چند ساعت با اعلام این نکته که "باید گفته های گذشته خود را کمی تصحیح کنم"، خاطرنشان کرد "باید بگویم که قضاوت در باره رییس جمهوری ایران به عهده من نیست..."

وزیر خارجه آمریكا نیز تاکید کرد ایالات متحده همچنان بدنبال تعامل با جمهوری اسلامی است.

در حالیکه مردم دست به تجمعات مختلف در ادامه اعتراضات زده بودند، محمود احمدی نژاد با هلی کوپتر به مجلس آمد و بدین ترتیب مراسم تحلیف وی تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

در میدان بهارستان و خیابانهای اطراف ، ماموران مردم را مورد شدیدترین حملات قرار دادند.

در ادامه بازداشت روزنامه نگاران وفعالان سیاسی، سردبیر روزنامه فرهیختگان بازداشت شد.

میرحمید حسن‌زاده، مدیر عامل سابق خبرگزاری ایسنا بازداشت شد و علت دستگیری او همکاری با سایت قلم نیوز اعلام شد.

آمریکا با ابراز نگرانی از وضعیت کیان تاج بخش، پژوهشگر ایرانی- آمریکایی، خواهان آزادی او از زندان شد.

چهاردهم امرداد، كروبی خاطرنشان کرد كه وی و میرحسین موسوى به اعتراض هاى خود علیه احمدى نژاد ادامه مى دهند. او در مصاحبه با روزنامه اسپانیایى «ال پایس» گفت "هرگز با این دولت همكارى نخواهیم كرد".

موسوی نیز خاطرنشان کرد "ادامه جنبش اعتراضی در ایران نشان دهنده بی تاثیر بودن دستگیری های گسترده در پس از انتخابات است و بازداشت فعالان سیاسی، سبب خاموشی اعتراض ها نخواهد شد."

جبهه مشارکت طی بیانیه ای بر عدم مشروعیت دولت برآمده از کودتا تاکید کرد.

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد، نروژ با احضار کاردار جمهوری اسلامی، مراتب نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در ایران ابراز کرد.

در پانزدهم امرداد ماه آیت الله یوسف صانعى طی بیانیه ای از سركوب هاى پس از انتخابات انتقاد کرد و اعترافات متهمان حوادث اخیر را "بى ارزش" دانست.

ماموران دادستانی تهران ساختمان انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را پلمب کردند.

چهلم بهزاد مهاجر و کیانوش آسا، دو تن از شهدای حوادث اخیر در تهران و کرمانشاه برگزار شد.

همزمان ۶۰ تن از روشنفکران و فعالان مدنی ایرانی در نامه ای از نوی پیلی Navi Pillay کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر خواسته اند پرونده‌ای برای محاکمه سران جمهوری اسلامی به اتهام ارتکاب «جنایت علیه بشریت» تشکیل دهند و پس از تصویب در شورای امنیت سازمان ملل آن را به دادگاه بین المللی کیفری بفرستند.

همان روز سخنگوی اتحادیه اروپا طی کنفرانسی خبری در بروکسل گفت این اتحادیه پیام تبریک برای احمدی نژاد نفرستاده است و قصد چنین کاری را نیز ندارد.

شانزدهم امرداد گزارشگران بدون مرز، افزایش بازداشت روزنامه نگاران در ایران را محکوم کرد.

دری نجف آبادی، دادستان کل کشور اعلام کرد "اعتراف متهمان حوادث پس از انتخابات خلاف رویه قانونی نبوده و نکته مبهمی در آن دیده نمی شود ."

انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، مهر و موم دفتر این انجمن را بی دلیل خواند .

بازداشت ۱۰ نفر در مراسم چهلم کیانوش آسا ، شهید جنبش از دانشگاه علم و صنعت .

گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در آستانه ۱۷ مرداد (روز خبرنگار)، اذیت وآزار، شکنجه و زندانی کردن روزنامه نگاران و خبرنگاران را در ایران محکوم کردند.

ادامه سلسله دادگاههای فرمایشی و ادامه واکنش ها

دومین جلسۀ دادگاه متهمان پس از انتخابات، هفدهم امرداد ماه بصورت علنی برگزار شد که چهره های سرشناسی چون علی تاجرنیا، مسوول کمیته ساماندهی صیانت از آرای ستاد مهندس موسوی، احمد زیدآبادی دبیر کل ادوار تحکیم،‌ شهاب‌ طباطبائی عضو جبهه مشارکت، هدایت آقایی عضو حزب کارگراران، جواد امام رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران و شماری دیگر حضور داشتند. دختر ۲۳ ساله فرانسوی (کلوتیلد رایس) و دو کارمند محلی سفارت فرانسه و انگلیس نیز در میان متهمان بودند. در این جلسه افرادی از انجمن پادشاهی نیز تحت محاکمه قرار گرفتند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در دومین جلسه دادگاه برخی از دیپلمات ها و سفرای اروپایی را به "شرکت در اعتراضات به نتایج انتخابات" متهم کرد .

همزمان با برگزاری دومین جلسه دادگاه، دهها نفر از بستگان آنها در مقابل دادگاه تجمع کردند.

محسن کدیور اعلام کرد: حداقل یک سوم از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی کلا یا جزئا مورد بی اعتنائی نهادینه حکومت ایران واقع شده است. به بیش از پنجاه اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی مکررا تجاوز شده است. فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق مردم تقریبا بطور کامل زیر پا گذاشته شده است. آنگاه با گستاخی مردم معترض را به قانون شکنی متهم می کنند. اینحکومت ایران است که با قلدری قانون، اخلاق، دین و انسانیت را نقض کرده است نه معترضان مسالمت جوی مظلوم سبز.

در هجدهم امرداد ماه، وزارت خارجه بریتانیا محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات را محکوم کرد و محاکمه حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را "بی شرمی" خواند.

دانشجویان دانشکده خبر با صدور بیانیه ای به مناسبت روز خبرنگار در ایران، بازداشت روزنامه نگاران را محکوم کردند.

جبهه مشارکت با صدور بیانیه ای بمناسبت روز خبرنگار، ادامه بازداشت و سرکوب روزنامه نگاران مستقل و اصلاح طلب و تشدید فضای سانسور در کشور را بیسابقه خواند و محکوم کرد.

فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد مدیر بازداشتگاه کهریزک بازداشت و عزل شده و دو نفر از مسئولان آن بازداشتگاه برکنار شده اند و همزمان کاتوزیان نماینده تهران، فرمانده نیروی انتظامی را مسئول مستقیم قتلهای بازداشتگاه کهریزک دانست.

محسن کدیور اظهار داشت: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی جان باختن جمعی از معترضان جوان بازداشت کهریزک را معلول ویروس مننژیت اعلام کرد. ظاهرا سردار تنها در اعلام نوع ویروس خطا کرده، بازداشتگاههای ما، بلکه زندان بزرگی که نامش ایران است، سالها بلکه قرنهاست به ویروس خطرناکی بنام استبداد یا دیکتاتوری مبتلا شده است. جنبش سبز قصد ریشه کنکردن این ویروس مزمن را کرده است.

در هجدهم امرداد رئیس اداره سیاسی سپاه، موسوی، خاتمی، کروبی و موسوی خوئینی ها را از عوامل اصلی "کودتای مخملی" دانست و خواستار دستگیری، محاکمه و مجازات آنها شد.

روزنامه کیهان، لندن را اتاق فرمان آشوبهای خیابانی تهران باهمکاری واشنگتن و تل آویو دانست.

نوزدهم امرداد شیرین عبادی از جمهوری اسلامی خواست فعالان و شهروندان بازداشتی را آزاد و انتخابات مجددی تحت نظارت سازمان ملل مجددا برگزار کند.

همزمان خبری مبنی بر اینکه مهدى كروبى ده روز پیش در نامه اى به هاشمی رفسنجانی، از وى خواسته است به مسئله تجاوز به بازداشت شدگان حوادث اخیر رسیدگى كند، منتشر شد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل محاکمات نمایشی تظاهرکنندگان در ایران را محکوم نمود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد "تضمین خاصی به بریتانیا در مورد نیاوردن حسین رسام (یکی از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران) به دادگاه نداده بودیم." وی همزمان مواضع آمریکا در محکومیت دادگاه های اخیر را مایه تاسف دانست.

وزیرخارجه فرانسه، دادگاه های تلویزیونی در تهران را "نمایشی و مضحک" خواند و بازکردن درِ سفارتخانه این کشور در تهران بر روی معترضین را بخشی از سنت دمکراتیک اروپا نامید.

خبر مهم همان روز اینکه دفتر هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که ایشان "به خاطر جلوگیری از درگیری‌های احتمالی"، نماز جمعه این هفته را اقامه نخواهد کرد. (هاشمی رفسنجانی بعد از جمعه آخر تیرماه، دیگر امام جمعه تهران نبود.)

بهزادیان نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی، ادعاهای مطرح شده در دادگاه اخیر درباره "ارتباط ستاد موسوی با یکی از سفارتخانه های خارجی" را شدیدا تکذیب کرد.

حکومتی خودسر یا عواملی خودسر

روز بیستم امرداد آمریکا از ایران خواست دسترسی به سه شهروند آمریکایی که بیش از یکهفته پیش بازداشت شده اند، فراهم شود.

شيرين عبادی از دبيرکل سازمان ملل خواست تا به ايران سفر کند و از نزديک، مواردِ نقض مکرر حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی را ببيند.

همزمان دکتر سید علیرضا بهشتی نماينده مهندس موسوی فهرستی از شهدای اعتراضات اخیر را در اختيار کميته ويژه مجلس قرار داد.

انجمن روزنامه نگاران آسیایی خواستار آزادی "فوری و بدون قید و شرط" وکلا و روزنامه نگاران بازداشت شده در ایران شد.

بیستم امرداد سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد "در حوادث پس از انتخابات" افراد بیگناه نیز صدمه مالی و جانی" دیده اند.

جمعيت ايثارگران، خانواده هاشمی رفسنجانی را به دست داشتن در ناآرامی ها متهم کرد.

درحالیکه خبرگزاری های حامی دولت، از ارسال پیام تبریک حسنی مبارک به احمدی نژاد خبر داده بودند، در آخرین ساعت بیستم امرداد، یک سخنگوی وزارت خارجه مصر آنرا تکذیب کرد.

در اولین ساعات بامداد روز بیست و یکم امرداد، کميته صيانت از آرای مهندس موسوی، شورای نگهبان را به ارائه اطلاعات "خلاف واقع" متهم کرد.

همچنین علی لاريجانی، اعلام کرد "هيچ موردی از آزار یا تجاوز جنسی بازداشت شدگان پس از انتخابات، در بازداشتگاه کهريزک و زندان اوين ديده نشده است.

رادان شهادت ۶۹ نفر در حوادث پس از انتخابات را تکذيب کرد و آنرا "آمارسازی و عمليات روانی" خواند.

در پی فراخوان هواداران جنبش برای حضور مردم در بازار تهران و اعلام روز "خريد سبز بازار تهران و خيابان های اطراف آن شاهد تدابير شديد امنيتی بود.

تغییر رئیس دستگاه قضائی و ...

همان روز (بیست و یکم امرداد) رسانه ها از برگزاری مراسم خداحافظی محمود شاهرودی، رئيس وقت قوه قضائيه در روز شنبه آينده و جايگزينی صادق لاريجانی بجای او خبر دادند.

همزمان چند تن از اعضای کميته ويژه مجلس از زندان اوين بازديد کردند.

بعد از اعلام رسانه های حامی دولت مبنی بر "ارسال پیام تبریک از سوی دبیرکل سازمان ملل"، آن ارگان جهانی اعلام کرد "نامه ای که بعد از مراسم سوگند محمود احمدی نژاد فرستاده، حاوی پیام تبریک نبوده، بلکه سازمان ملل از فرصت استفاده نموده تا بر پایداری همکاری ایران و سازمان ملل متحد تاکید نماید."

همان روز سازمان مجاهدين انقلاب طی بيانيه اى محمود احمدى نژاد، صادق محصولى وزير كشور و رييس شوراى عالى امنيت ملى را مسئول فجايع زندان كهريزك معرفی کرد.

همزمان ۲۱۵ نماينده مجلس هشتم، "حمایت آمريکا، انگليس و فرانسه از معترضان" پس از انتخابات را محکوم کردند.

در بیست و دوم امرداد، انتخابات هیات رییسه شورای نگهبان برگزار و هیات فعلی برای یک سال دیگر ابقا شد.

مير حسين موسوى در ديدار با اعضاى شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات خواستار "اصلاحات عميق" در کشور شد و خاطرنشان کرد "آنچه امروز در زندان ها مى گذرد به خوبى نشان دهنده ضرورت يك اصلاح عميق در كشور است."

آيت الله محمدتقی مصباح يزدی خاطرنشان کرد "وقتی رییس جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نيز چون اطاعت از خداست." و همزمان آيت‌الله بيات زنجانی، از مراجع تقلید شیعه خاطرنشان کرد "ولی فقيه بايد عادل باشد و از قانون اساسی و مجلس خبرگان تبعيت كند و در صورت از دست دادن اين شرايط، خود به خود از جايگاهش محروم می شود."

آیت‌الله سيد علی‌محمد دستغيب، مرجع تقليد ساکن شيراز و عضو مجلس خبرگان نیز، خواستار تشکيل جلسه علنی مجلس خبرگان شد.

همان روز مجمع نمايندگان ادوار مجلس خواستار بررسی عملکرد رهبری در مجلس خبرگان شد.

بعد از درخواست کروبی برای بررسی مسئله تجاوز به بازداشتی ها، مجيد انصاری عضو مجمع روحانیون گفت "اصل قضيه ثابتو گزارش آن برای مقامات ارسال شده است."

کروبی از "فوت گروهی از بازداشت شدگان پس از انتخابات در زیر شکنجه" خبر داد.

آلمان در اعتراض به بازداشت های معترضين در ايران، سفير جمهوری اسلامی را احضار کرد و همزمان سازمان ملل خواهان رسیدگی به "موارد اتهامی شکنجه" در ایران شد.

۲۳ امرداد در خطبه های نماز جمعه شهرهای مختلف ايران، حملات شديد به مهدی کروبی شد و برخی ائمه خواستار مجازات او شدند.

کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه خواستار توقف دخالت نظامیان در امور قضایی شد و

همان روز رييس اداره سياسی سپاه، خواستار محاکمه مهندس مير حسين موسوی شد.

شامگاه ۲۳ امرداد، سامانه خبری- تحلیلی نوروز از بررسی طرحی در شورای عالی امنيت ملی برای بازداشت موسوی و ۱۰ نفر ديگر از سران اصلاح طلبان خبر داد.

(آیت الله) علی خامنه ای‌، صادق لاریجانی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد.

بعد از تصمیم لباس شخصی ها برای تجمع مقابل دفتر روزنامه(وابسته به کروبی)، ایشان از این تجمعِ منتقدان استقبال کرد و از مردم خواست برای روز بعد در آن محل تجمع کنند.

رئیس کمیته ویژه پیگیری بازداشت شدگان کهریزک: "۱۲ مامور نیروی انتظامی و یک قاضی متخلف در ماجرای بازداشتگاه کهریزک محاکمه خواهند شد."

اولین روز کاری صادق لاریجانی با دادگاهی فرمایشی

۲۵ امرداد ماه، سومین جلسۀ محاکمه متهمان حوادث پس از انتخابات برگزار شد و به اتهامات ۲۸ تن از جمله علیرضا اشراقی، پیام ده پناه، میثم قربانی، یقوقیل شائولیان، زیبا عسگری، حسین باستانی نژاد، موسی شاه کرمی، مرداد ورشویی، ایمان سهراب‌پور، ایمان پوررضا، مهدی فتاح بخش، محمدرضا اسماعیل زاده، حسام ترمسی، محمد رسولی، حسین اعظامی، مهرداد اصلانی، کامران جهانبانی، شهرام موسیوند، محمد درمنکی فراهانی، مهدی مقیمی، مجید مقیمی، امیر حجتی، فرتاش فرهاد پور، مسعود شمیرانی، اکبر اجدادی، محسن جعفری و مهدی مرتضی پور رسیدگی شد.

همسر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، به دلیل دو شغله بودن، از سمت مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران استعفا داد.

زندانی فرانسوی، پس از چند هفته بازداشت در ایران با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

۲۶ امرداد ماه کروبی اعلام کرد "تا رسیدگی کامل به اتهامات موجود" ساکت نمی نشیند. همزمان تعدادی از تجمع کنندگان در مقابل دفتر روزنامه اعتماد ملی بازداشت شدند. مجمع روحانیون، توهین به مهدی کروبی را "جنایتی دیگر" خواند و ادوار تحکیم و دفتر تحکيم در حمايت از کروبی بیانیه ای منتشر کرده و نسبت به برخورد با وی هشدار دادند.

مهندس موسوی از طرح تدوین «راه سبز امید» خبر داد.

رییس جدید قوه قضاییه در مراسم معارفه خود، "قضاتی را که حقوق شهروندان را نقض کنند به مجازات تهدید کرد .

در ۲۷ امرداد ماه، شماری از احزاب و تشکلهای عضو کميته پيگيری بازداشتهای خودسرانه، با انتشار بیانیه ای، بازداشتها‌ و محاکمات اخير را محکوم کردند.

مير حسين موسوی در نامه ای به مهدی کروبی، از او در مقابل حملات تند اخير حمايت کرد.

رئيس ستاد روحانيون حامی موسوی در قم نیز بازداشت شد.

۲۸ امرداد ماه، ۱۳۶ تن از مستندسازان کشور با اعلام اینکه " ما نمی‌توانیم جای خالی مستندهای ساخته نشده از وقایع اجتماعی اخیر را نادیده بگیریم"، از خودداری خود در جشنواره «سینما حقیقت» امسال خبر دادند.

حدادعادل رييس كميسيون فرهنگی مجلس، از کروبی به دلیل منتشر کردن نامه ارسالی به هاشمی رفسنجانی، بشدت انتقاد کرد و همان روز استاندار تهران از مقامهای قضایی خواستار برخورد قانونی با کروبی شد.

۲۹ امرداد باهنر (نايب رييس مجلس) نخستين تخلف دولت دهم را عدم ارائه لیست وزرا ذکر کرد.

قاضی منصوری، دستور توقيف روزنامه کيهان را صادر کرد و آن را برای موافقت ِ سعيد مرتضوی، به دادستانی تهران فرستاد که این توقیف هرگز عملی نشد. (موضوع: شکایت مهندس موسوی بدلیل اتهامات کیهان به ایشان.) یک روز بعد مدير روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران این خبر را تکذيب کرد.

احمدی نژاد: "اثرات تحريم ها بر ايران ناچيز بوده از هيچ تهديد و تحريمی هراس وجود ندارد."

۳۰ امرداد ماه جنتی در خطبه های نماز جمعه خواستار بازداشت سران "جریان فتنه" شد.

و همزمان آيت‌الله امينی، امام جمعه موقت قم از فضای سرکوب پس از انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و گفت "نظام را نمی توان با لجبازی، خيره‌سری و جريمه كردن حفظ کرد."

همان روز احمد توکلی، نماينده اصولگرای تهران با ارسال نامه ای سرگشاده، کروبی را به "گرفتارشدن به سرنوشت آيت الله العظمی منتظری" تهديد کرد.*

شامگاه ۳۰ امرداد ماه، یکی از دادستانهای آرژانتین، احمد وحیدی (وزیر دفاع پیشنهادی احمدی نژاد) را در ارتباط با حمله ای تروریستی در سال ۹۴ در آرژانتین، تحت پیگیرد پلیس بین الملل (اینترپُل) دانست.

بسيج دانشجويی در نامه ای به رئیس جدید قوه قضائیه، خواهان برخورد با کروبی و موسوی شد.

محسن کدیور طی مصاحبه ای در آخر مرداد گفت: هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که رژیم جمهوری اسلامی به این درجه از فساد رسیده باشد. باید کمربندها را محکم ببندیم، روزهای سخت‌تری در پیش است. آنچه با نفی شرع و قانون و اخلاق حفظ می‌شود نظام اسلامی نیست، نظام شیطانی است. ما الان با حکومتی مواجهیم که به لحاظ دینی و اخلاقی و قانونی رفوزه شده است. بر اساس همین قانون اساسی با همه تناقض‌های بنیادیش می‌توان با تکیه بر فصل سوم آن به کف مطالبات مردم ایران جامه عمل پوشانید. اگر بخواهیم واقعا قانون را اجرا کنیم اولین کسانی که از گردونه خارج می‌شوند، حکام فعلی‌اند. البته قانون به روایت حقوقدانان و وکلای مستقل و باسواد، نه قانون به روایت وابستگان قدرت و کم خردهای پرمدعا.

در ماه امرداد، دستگیری و خشونت ها ادامه داشت... اعتراضات شبانه جایگاهی ویژه یافت... تجمعات خارج از کشور در حمایت از جنبش ادامه دار شد... نگاهی ویژه به جنبش سبز در جهان پدیدار آمد... و جنبش سبز مردم ایران وارد سومین ماه خود شد...

ادامه دارد...

*منظور احمد توکلی از "سرنوشتی مانند منتظری"، حمله، بی احترامی، حصر خانگی و ممنوعیت های اعمال شده از طرف ارباب قدرت برای مرحوم آیت الله منتظری در زمان حیات ایشان بود.




جنبش راه سبز - راه دشوار آزادی؛ مروری بر ۸ ماه جنبش مدنی سبز از ۲۲ خرداد تا ۲۲ بهمن (بخش سوم- امرداد ماه)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter