۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

بیانیه تند انجمن اسلامی دانشگاه تهران در محکومیت بازداشت‌های اخیر و انتقاد از دیدار استادان دانشگاه با خامنه‌ای

امروز پرسش از مسئولین دانشگاه تهران این است كه چگونه سخن گفتن از وضعیت دانشجویان بازداشت شده‌ای كه بیش از 80 درصد وقت رئیس دانشگاه تهران به پیگیری امور مربوط به آنها می‌گذرد، هیچ جایگاهی در اظهارات مسئولین دانشگاه و به اصطلاح نمایندگان اساتید نمی‌یابد؟ چرا رئیس دانشگاه تهران در حضور رهبر انقلاب از اینكه خود او در مراسم تشییع پیكر شهید دكتر علی‌محمدی مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفته كه قصد بازداشت دانشجویان بی‌گناه را داشته‌اند سخن نمی‌گوید؟ چگونه است كه خواست پیگیری عاملان جنایت حمله به كوی در 25 خرداد و حمله به دانشگاه تهران در 16 و 17 آذر كه هر دو توسط رئیس دانشگاه تهران در علن و خفا محكوم شد، در بیانات اساتید خطاب به رهبر انقلاب غایب است؟ آیا به راستی صداقت حكم می‌كند كه اینگونه فضای نابسامان فعلی دانشگاه، به هیچ عنوان مورد اشاره قرار نگیرد؟

در پی بازداشت شماری از دانشجویان در آستانه 22 بهمن ماه، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران، بیانیه ای در محكومیت بازداشتهای گسترده صورت گرفته صادر كرد و ضمن تاكید بر لزوم محاكمه عاملان تجاوز به كوی دانشگاه در 25 خرداد و 16 و 17 آذر 88، خواستار توقف بازداشتها، آزادی دانشجویان زندانی، رفع فشار از روی دانشگاه، دانشجویان، اساتید، انجمن های اسلامی و كانونهای اساتید و توقف احكام ناعادلانه صادر شده، گشت.


متن این بیانیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

در حالی كه بیش از 8 ماه از حمله ناجوانمردانه عده‌ای جنایتكار به كوی دانشگاه تهران نمی‌گذرد و هیچ خبری از محاكمه عاملان آن حمله ددمنشانه به گوش نمی‌رسد و حتی قرائت گزارش كمیته حقیقت‌یاب مجلس در باب قضایای كوی دانشگاه، تحت الشعاع بررسی بودجه و امور جاری مجلس قرار گرفته است، متاسفانه موج جدیدی از بازداشت دانشجویان، زخمی دوباره بر پیكره دانشگاه وارد می‌نماید.

مسامحه در محاكمه عاملان اصلی كوی دانشگاه تهران در 18 تیر 1378 كه متاسفانه امروز نیز این مسامحه، پس از 10 سال در حوادث 25 خرداد 1388 در حال تكرار است، عاملی شد تا جنایت‌پیشگان و جاهلان و نیروهای معلوم الهویت تحت عناوین بی‌مسمایی چون لباس شخصی، 16 و 17 آذر امسال، دانشگاه تهران را آماج تاخت و تاز خود قرار دهند و بر دانشگاهیان مظلوم و مستضعف، ظلمی دیگر روا دارند و آنگاه بر بدن مظلوم دانشگاه نماز فتح با قبله اشتباه بخوانند.

بی‌شك اگر عاملان اصلی انتقال غیرقانونی دانشجویان به وزارت كشور در سحرگاه 25 خرداد 88 محاكمه و به سزای اعمال خود می‌رسیدند و در برابر اعمال غیرقانونی، ... پاداش نمی‌گرفتند، امروز شاهد بازداشت گسترده دانشجویان به بهانه‌های واهی نبودیم.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی-دانشجویی كشور، كه مدتها است خود تحت فشار و دروغ پراكنی‌های بسیار قرار گرفته و تنی چند از اعضایش در كنار انبوهی دیگر از بی‌گناهان در بند شده‌اند، لازم می‌داند نكاتی را جهت استحضار دانشجویان، عموم ملت ایران و مسئولین (اگر گوش شنوایی مانده باشد) عرض نماید:

1- درطول هفته گذشته متاسفانه تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و از جمله دانشگاه تهران بازداشت شدند كه برخی از اعضای شورای مركزی اسبق و فعلی دانشكده‌های انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران نیز در میان آن‌ها حضور دارند. علاوه بر سید مجتبی هاشمی كه مدت مدیدی است در بازداشت به سر می‌برد، در طول هفته گذشته رضا زینالی و محمد علی رفیعی از اعضای فعلی و وحید عابدینی از اعضای سابق بازداشت شده‌اند. متاسفانه روند حاكم بر دانشگاه از آغاز سال جاری تحصیلی نشان می‌دهد با نزدیك‌شدن به روزهای حساس در كشور (روز قدس، 13 آبان، 16 آذر، عاشورا و اكنون 22 بهمن) انبوهی از دانشجویان به دلایل واهی بازداشت و زندانی می‌شوند. این روند غلط و فضای امنیتی، علیرغم خویشتنداری و آرامش دانشجویان در طول چند ماهه گذشته نه تنها كاهش نیافته بلكه شدیدتر شده و دامان بسیاری از دانشجویان را گرفته است، به طوری‌كه بنا به گفته آقای فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران، بیش از 80 درصد وقت ریاست دانشگاه به پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی می‌گذرد. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران ضمن محكومیت چندباره همه بازداشت‌های ناعادلانه و كور صورت گرفته، بار دیگر تاكید می‌كند، امروز متاسفانه جریانات رادیكال و تندرویی كه حیات خود را در بقای بحران در جامعه می‌یابند، در بسیاری از امور، سكان‌دار شده‌اند و با اقدامات خود بحران‌هایی پیاپی را بر دانشگاه و جامعه تحمیل می‌كنند. اگر این جریانات افراطی، توسط نیروهای معتدل و عقلای قوم مهار و به حاشیه رانده نشود، بی‌شك در آینده‌ای نزدیك شاهد بحرانهای جدی در دانشگاه‌ها و جامعه خواهیم بود و آنگاه دیگر با به حاشیه رفتن نهادهای واسطه و نیروهای معتدل دانشگاهی، مهار بحران امكان پذیر نخواهد بود.

2- تداوم روند فعلی به هیچ عنوان به نفع نهاد دانشگاه نیست. فضایی كه امروز دانشگاه‌های كشور و به خصوص دانشگاه مادر یعنی دانشگاه تهران را در بر گرفته، فضایی ناسالم، امنیتی، پر از تنش و استرس و ظالمانه است كه امكان پرداختن به فعالیت‌های علمی را از دانشجویان و اساتید سلب می‌كند و بی‌شك حتی در كوتاه مدت ضربه‌ای كاری بر پیكره نهاد علم وارد خواهد آورد. اینكه دانشگاه تهران آن قدر ضعیف شود كه به گفته رئیس آن، رئیس دانشگاه از لباس شخصی‌ها كتك بخورد و از بسیاری از مسئولین امنیتی و قضایی "جواب سربالا" بشنود از سویی نشانه ضعف و عدم توانایی رئیس دانشگاه در پیگیری حقوق دانشجویان علیرغم وعده‌های داده شده است و از سوی دیگر نشان‌دهنده مظلومیت و استضعاف دانشگاه و دانشگاهی در مجموعه نهادهای كشور. واقعیت هم این است كه وقتی مسئولین رسمی كشور كه خود دانشگاهی‌اند، در تلویزیون رسمی مملكت استاد و دانشجو و دانشگاه را به "غرب زدگی"، "داشتن گرایش سكولار" و عناوینی از این دست متهم می‌كنند، نباید از بقیه انتظار برآورده كردن آرمانهای عملی انقلاب اسلامی یعنی آزادی و عدالت و اخلاق داشت.

3- بی‌توجهی مسئولین قضایی به خواسته‌های اساتید و دانشجویان كه از جمله در نامه سرگشاده اساتید دانشكده فنی دانشگاه تهران به رهبر معظم انقلاب، نامه سرگشاده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران به حجه الاسلام ابوترابی مسئول كمیته پیگیری مجلس در باب قضیه كوی دانشگاه و سایر نامه‌ها و بیانه‌های علنی و خصوصی اساتید و دانشجویان مندرج شده است، نتیجه‌ای جز تضعیف و حذف تدریجی واسطه‌هایی چون انجمن‌های اسلامی، كانون‌های دانشجویی و اساتید و تشكلات رسمی ندارد. در چنین فضایی بی‌شك دانشگاه به زودی با فضایی كور و رادیكال مواجه خواهد شد كه مجموعه‌های معتدل و عقلانی در آن فضا توان هیچ اثرگذاری نخواهند داشت. برخورد گسترده با دانشجویان و اساتید و افزودن بر تعداد زندانیان دانشجو، نه تنها هیچ مشكلی از مشكلات فعلی را حل نمی‌كند، بلكه با عصبانی كردن دانشجویان، ناامید شدن آنها از برقراری عدالت در چارچوب نظام و پاسخ نیافتن مطالبات آنها از مسئولین، سبب ایجاد فضای رادیكال و غیر قابل مدیریت در دانشگاه خواهد شد.

4- متاسفانه در جلسه عمومی هفته گذشته اساتید دانشگاه تهران با رهبر معظم انقلاب، هیچ یك از مطالبات اصلی اكثریت اساتید و دانشجویان و فضای واقعی دانشگاه در شرایط فعلی به حضور رهبری عرضه نشد. این در حالی است كه از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر كشور، انتظار می‌رفت نه تنها منعكس كننده مصائب و مشكلات دانشگاه تهران باشد، بلكه سخنگوی ظلم‌هایی باشد كه امروز بر همه دانشگاه‌های كشور می‌رود. امروز پرسش از مسئولین دانشگاه تهران این است كه چگونه سخن گفتن از وضعیت دانشجویان بازداشت شده‌ای كه بیش از 80 درصد وقت رئیس دانشگاه تهران به پیگیری امور مربوط به آنها می‌گذرد، هیچ جایگاهی در اظهارات مسئولین دانشگاه و به اصطلاح نمایندگان اساتید نمی‌یابد؟ چرا رئیس دانشگاه تهران در حضور رهبر انقلاب از اینكه خود او در مراسم تشییع پیكر شهید دكتر علی‌محمدی مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفته كه قصد بازداشت دانشجویان بی‌گناه را داشته‌اند سخن نمی‌گوید؟ چگونه است كه خواست پیگیری عاملان جنایت حمله به كوی در 25 خرداد و حمله به دانشگاه تهران در 16 و 17 آذر كه هر دو توسط رئیس دانشگاه تهران در علن و خفا محكوم شد، در بیانات اساتید خطاب به رهبر انقلاب غایب است؟ آیا به راستی صداقت حكم می‌كند كه اینگونه فضای نابسامان فعلی دانشگاه، به هیچ عنوان مورد اشاره قرار نگیرد؟ آیا مسئولین دانشگاه تهران متوجه این موضوع نیستند كه امور علمی دانشگاه نیز در همین كوتاه مدت به شدت تحت تاثیر فضای امنیتی و بازداشت دانشجویان قرار خواهد گرفت؟ آیا انبوه دانشجویان بازداشتی و احكام صادره برای آنان نباید در آن جلسه مورد اشاره قرار می‌گرفت؟ آیا نظرات اكثریت دانشجویان و اساتید هیچ ارزشی برای انتقال یافتن به عالی‌ترین مقام نظام نداشت؟

5- متاسفانه در فضای فعلی شاهد صدور احكام زندان برای برخی دانشجویان به بهانه‌های .. و به خصوص به دلیل حوادث كوی دانشگاه تهران هستیم. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران ضمن محكوم كردن روندهای .. اینچنینی بار دیگر هشدار می‌دهد عوض شدن جای متهم و شاكی در حوادث كوی دانشگاه ظلم آشكاری است كه بی‌شك توسط بدنه عدالتخواه و آزادی‌طلب دانشجو تحمل نخواهد شد. در حالی كه آمران و عاملان اصلی اقدامات غیر قانونی حوادث كوی دانشگاه آزادنه در مناصب بالای حكومتی حضور دارند، محاكمه دانشجویان بی‌گناه چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

در پایان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران چونان همیشه بر میثاق همیشگی خود یعنی وفاداری به همه خواسته‌های اصیل ملت ایران در انقلاب اسلامی و امام راحل، یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تاكید می‌كند و برعهد همیشگی خویش برای پیگیری اجرای عدالت، به عنوان مهمترین ركن اسلام در صحنه اجتماع پای می‌فشارد و هشدار می‌دهد تداوم روند بی‌عدالتی در حق دانشجویان كه در قالب بازداشت‌های گسترده و صدور احكام زندان متجلی شده است، نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی دانشگاهیان نسبت به نظام اسلامی نخواهد داشت و بر این مبنا انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران خواستار رفع فضای امنیتی شكل گرفته پیرامون دانشگاه‌ها، رفع فشار از روی دانشجویان، انجمن‌های اسلامی، كانون‌های دانشجویی و اساتید دانشگاه، آزادی هرچه سریعتر بی‌گناهان بازداشته شده و لغو احكام ناعادلانه‌‌ای است كه اكنون شاهد صدور آن هستیم.

و سیعلموا الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران


نظرات بینندگان:

مگر در جمهوری اسلامی هم سانسور و ممیزی داریم؟ استغفرالله ...

کد: 145795 | 17 بهمن 1388 ساعت 17:56

مگر حرفهایی كه آقای وحیدنیا در حضور رهبری زد اثری داشت؟ گیرم كه رییس دانشگاه تهران هم درد دل دانشگاهیان را بیان می كرد. آیا دانشجویان آزاد می شدند؟ آیا اساتید اخراجی به كارشان باز می گشتند؟

کد: 145790 | 17 بهمن 1388 ساعت 17:43




آنچه دردیداراستادان تهران بارهبری سانسورشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter