۱۳۸۸ بهمن ۱۶, جمعه

اعتراض به موضع ارگان حزب کمونیست چین نسبت به جنبش سبز‬

گروهی از پژوهشگران، دانشگاهیان و نویسندگان ایرانی از موضعگیری ارگان حزب کمونیست چین در مورد تحولات سیاسی اخیر ایران انتقاد کرده اند.

در نامه سرگشاده ای که با امضای یکصد و دوازده تن از دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور برای نماینده دایم چین در سازمان ملل و سفیر آن کشور در ایالات متحده ارسال شده، آمده است که محتوای سرمقاله روزنامه خلق، ارگان حزب کمونیست چین، که "اعتراضات مردم علیه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و نیز تلاش ایشان برای برقراری یک حکومت دموکراتیک و پاسخگو را مصداق توطئه سیاسی عریان ایالات متحده" خوانده بود تقبیح شده است.

امضاکنندگان این نامه سرگشاده در مورد حرکت اعتراضی پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران گفته اند که شواهد بی شماری برای اثبات تقلب در این انتخابات وجود دارد و افزوده اند که بخش بزرگی از مردم ایران، که تعداد آنان به مراتب بیش از کسانی است که در اعتراضات خیابانی شرکت داشته اند، از دولت کنونی ایران حمایت نمی کنند.

در ادامه این نامه آمده است که میلیونها نفر از مردم جهان به چشم خود شاهد اعتراضات مردم ایران و واکنش دولت نسبت به آن بودند و "وقتی که کسانی که به دزدی گستاخانه آرای شان اعتراض کردند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، بازداشت شدند، و به قتل رسیدند، جنبش گسترده تر و قوی تر شد."

امضاکنندگان این نامه افزوده اند که با توجه به عوامل منجر به اعتراضات مردم ایران، اظهارات وانگ زیائویانگ، نویسنده مقاله، که حرکت اعتراضی مردم ایران را به توطئه آمریکا نسبت داده است، باید اظهار نظری "از سرجهالت و عمیقا اهانت آمیز" تلقی کرد و سئوال کرده اند که آیا نویسنده مقاله تصور می کند که یک قدرت خارجی می تواند به سادگی مردم ایران را فریب دهد و این فریب برای ماه ها ادامه داشته باشد؟

آنان پرسیده اند آیا آقای وانگ و همفکران او انتظار دارند که مردم ایران با اطلاع از این مقاله و اینکه "توسط خارجی های توطئه گر فریب خورده و مورد سوء استفاده قرار گرفته اند" دست از اعتراضات خود بردارند و نتیجه انتخابات را بپذیرند و خشونت دولت علیه معترضان را هم به فراموشی بسپارند؟

در این نامه با تاکید بر اینکه سرمقاله روزنامه خلق بدون مبناست، این سئوال مطرح شده است که "چرا برخی از رهبران چین تا این حد مشتاقانه از رفتارهای ماجراجویانه آقای احمدی نژاد در عرصه بین المللی حمایت می کنند" و در حالیکه "بی هیچ تردیدی می دانند که آقای احمدی نژاد در ایران از محبوبیت و مقبولیت بسیار اندکی برخوردار است و در عرصه بین المللی هم کاملا منزوی است، باید پرسید که این مقامات چینی از حمایتی که از آقای احمدی نژاد می کنند چه چشمداشتی دارند؟"

امضاکنندگان این نامه سرگشاده، این گروه از رهبران چین را متهم می کنند که با "یک توطئه سیاسی عریان" در صدد تخریب جنبش سبز مردم ایران و اعتراضات مردم این کشور علیه فساد حکومتی هستند تا به این ترتیب، "در مقابل آمریکا امتیازات بیشتری کسب کنند."

آینده روابط مردم ایران و چین

این نامه تاکید می کند که جنبش سبز ایران هیچ نزاعی با مردم چین ندارد، بلکه مردم ایران میراث فرهنگی چین را همچون فرهنگ ایرانی می ستایند و دستاوردهای اقتصادی ملت چین را تحسین می کنند.

این گروه از پژوهشگران و دانشگاهیان ایرانی می نویسند که "اگر رهبران چین تلاش مردم ایران برای رسیدن به یک زندگی بهتر و حکومتی پاسخگوتر را محترم می داشتند، اگر به رژیم اسلامگرای ایران وسایل نظامی که برای حمله و قتل هموطنان ایرانی ما به کار می رود نمی فروختند و در می یافتند که یک ایران میانه رو، صلح گرا و دموکراتیک بهتر می تواند به ثبات و صلح منطقه کمک کند، آنگاه دولت چین نمی توانست دوستانی بهتر از اکثریت مردم ایران که حامی جنبش سبز هستند بیابد."

امضاکنندگان این نامه در پایان می نویسند "ما مایل نیستیم شاهد آن باشیم که سیاستهای ملت بزرگ شما در جهت حمایت از رژیمی باشد که بی محابا حقوق اساسی مردم خود را نقض می کند" و هشدار می دهند که در چنین مواردی، "فرصت طلبی سیاسی خدمتی به منافع چین نخواهد کرد بلکه موجب خواهد شد مردم ایران به این نتیجه برسند که دولت چین به صرف تأمین منافع خود، در امور ایران دخالت می کند."

نامه پژوهشگران و دانشگاهیان ایرانی در پاسخ به سرمقاله روزنامه خلق چین به قلم وانگ زیائویانگ در شماره روز یکشنبه، 24 ژانویه، این نشریه منتشر شده که در آن، ایالات متحده متهم شده بود با توسل به "جنگ آنلاینی" به تشدید نا آرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران مبادرت کرده و اعتراضات نسبت به نتایج این انتخابات توطئه ای از سوی آمریکا بوده است.

نویسنده این سرمقاله گفته است که ایالات متحده "یک تیپ از هکرها" را به کار گرفته و از رسانه های اجتماعی مانند توئیتر و یوتیوب برای شایعه پراکنی، ایجاد آشوب و تفرقه بین جناح های محافظه کار و اصلاح طلب در ایران استفاده کرده است.

آقای وانگ نوشته است که "در پس دعوت آمریکا به آزادی بیان، دسیسه ای عریان نهفته است" و در پاسخ به این سئوال که نا آرامی های بعد از انتخابات ایران چگونه پدید آمد، توصیه دولت آمریکا به توئیتر برای ارائه خدمات به کاربران ایرانی در زمان اعتراضات پس از انتخابات را به عنوان نمونه ذکر کرده است.

پس از اعلام نتیجه بحث برانگیز انتخابات ریاست جمهوری ایران و آغاز اعتراضات نسبت به آن، دولت جمهوری اسلامی به اعمال محدویت های شدید علیه رسانه های داخلی و نمایندگان رسانه های بین المللی و همچنین ایجاد اختلال در سیستم های ارتباطی و مخابراتی داخلی مبادرت کردند ظاهرا با این هدف که مانع از انتقال اطلاعات شوند.

در برابر این اقدامات، معترضان به نتیجه انتخابات با روی آوردن به امکانات اینترنتی، توانسته اند گزارش ها و تصاویر غیرحرفه ای خود از اعتراضات و نحوه برخورد نیروهای امنیتی را در دسترس افکار عمومی داخل و خارج ایران قرار دهند.



‭BBC ‮فارسی‬ - ‮ايران‬ - ‮اعتراض به موضع ارگان حزب کمونیست چین نسبت به جنبش سبز‬

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter