۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

‭BBC ‮فارسی‬ - ‮ايران‬ - ‮موسوی مرگ استاد دانشگاه تهران را به 'دشمنان ملت' نسبت داد‬

میرحسین موسوی کشته شدن مسعود علی محمدی، فیزیکدان ایرانی، که روز سه شنبه در برابر خانه اش در شمال تهران ترور شد را به "دشمنان ملت" نسبت داده و آن را تسلیت گفته است.

آقای محمدی استاد 50 ساله دانشگاه تهران، در انتخابات ریاست جمهوری که با اعتراضات گسترده به نتایج آن همراه شد، از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می کرد و دانشجویانش پس از مرگ او نوشتند که "سرسختانه" از جنبش اعتراضی ایران حمایت می کرد.

آقای موسوی در بیانیه ای که در سایت نزدیک به او، "کلمه"، منتشر شد نوشت: "شهادت مظلومانه دانشمند برجسته فیزیک و استاد دانشگاه تهران دکتر مسعود علی محمدی بازگوی این حقیقت تلخ است که دشمنان ملت ایران برای تحقق منافع خود، قصد دارند از شرایط بحرانی سود ببرند و مسلما این اقدام جنایتکارانه بخشی از طرح وسیعی است که ضرورت دارد همگان فارغ از تمایلات سیاسی، برای کشف ابعاد دیگر آن به مراقبت و تامل بپردازند."

او مرگ این استاد دانشگاه را به مردم ایران، دانشگاهیان و خانواده او تسلیت گفت.

دولت ایران می گوید که آقای محمدی "دانشمند هسته ای" بوده و مرگ او را به دشمنان ایران که با برنامه هسته ای مخالفند نسبت داده است. اما دانشمندان غربی با توجه به مجموعه تحقیقات آقای محمدی او را متخصص فیزیک کوانتوم می دانند و نه اتمی.

جان لاین، خبرنگار بی بی سی، می گوید که مخالفان دولت در ایران مظنونند که ترور او در صبح روز سه شنبه در برابر خانه اش کار نهادهای حکومتی بوده است.

پیکر آقای محمدی روز پنجشنبه در گورستان "امامزاده علی اکبر" در محله چیذر تهران و در میان تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد.

سایت اینترنتی جرس (جنبش راه سبز) با انتشار چند گزارش و عکس از مراسم تشییع جنازه مسعود علی محمدی، به نقل از شاهدان عینی نوشته است که پلیس های موتورسوار و مأموران لباس شخصی، امنیتی و بسیجی در خیابان های منتهی به منزل آقای علی محمدی مستقر بوده اند و جو امنیتی حاکم بر مراسم خاکسپاری بسیار شدید توصیف شده است.

این خبرگزاری به وقوع کشمکش های پراکنده بین برخی از مردم و نیروهای امنیتی اشاره کرده است.

در مقابل، برخی از حاضران حامی دولت با سر دادن شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" مسیر منتهی به امامزاده علی اکبر چیذر را طی کرده اند.

مسعود علی محمدی در اثر انفجار بمبی که در یک موتورسیکلت کار گذاشته شده بود کشته شد و پلیس یا دستگاه های اطلاعاتی ایران تاکنون در تحقیقات خود در باره ترور او، از کشف هیچ سرنخی او خبر نداده اند

از مسعود علی محمدی به عنوان اولین دانش آموخته مقطع دکترای فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف و نخستین فارغ التحصیل دکترای فیزیک داخل کشور نام برده می شود.

او در اثر انفجار بمبی که در یک موتورسیکلت کار گذاشته شده بود کشته شد.

پلیس یا دستگاه های اطلاعاتی ایران تاکنون از کشف هیچ سرنخی در این ترور خبر نداده اند.

مقام های دولتی در ایران انگشت اتهام را به سوی سه کشور مختلف دراز کرده اند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در یکی از تازه ترین واکنش ها به ترور مسعود علی محمدی، شیوه بمب‌گذاری در ترور آقای علی محمدی را "شیوه صهیونیستی" خواند.

اما علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای آقای احمدی نژاد به خبرگزاری فرانسه گفت که آمریکا، بریتانیا و اسرائیل "در صدر فهرست مظنونان قرار دارند."

هیات دولت ایران روز سه شنبه در بیانیه ای در ارتباط با کشته شدن آقای محمدی نوشته بود: "از يك سو ماموران جاسوسی و اطلاعاتی دولت آمريكا در كشورهای ثالث اقدام به ربودن چند شهروند ايرانی و انتقال آنها به آمريكا می كنند و از سوی ديگر عوامل سرسپرده و خائن او (آمریکا) در داخل ايران دست به ترور يكی از شهروندان و صاحب‌ فكر و انديشه می‌زنند."

دولت آمریکا این اتهام را بی پایه خوانده است.


‭BBC ‮فارسی‬ - ‮ايران‬ - ‮موسوی مرگ استاد دانشگاه تهران را به 'دشمنان ملت' نسبت داد‬

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter