۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

جنبش راه سبز - اژدهای قدرت را مهار کنیم

زهرا رهنورد


هنگامی که از اهانت و ضرب و شتم و دستگیری مادران شهدای به خون خفته جنبش سبز با خبر شدم، شک نکردم که همه انسانهای بیدار، بر حال و روز نظام کشورمان و ملت سرفرازمان اشک خواهند ریخت و در قلب خود بذر سلحشوری خواهند کاشت. هیهات از کجا شروع کرده ایم و به کجا رسیده اند؟


کاش آن قدرت طلبانی که چنین فاجعه ای را طراحی و عملی کردند می دانستند که ارکان عرش را لرزانده اند؛ کاش می دانستند که مادر، آنچنان دارای مقام فرهمندی و ایزدی است که در طی هزاره ها حتی مورد پرستش بشر بوده است. اینک به قول محتشم کاشانی چه کرده‌اید که سرهای قدسیان همه بر زانوی غم فرود آمده.


آیا آنان نمی دانستند که اصل 27 قانون اساسی را که تجمعات را آزاد اعلام کرده، به کاغذپاره تبدیل می کنند و بر این ضرب المثل صحه می‌گذارند که «زباله دان های کشورهای تحت ستم، پر است از اجساد قانون اساسی ها.»
کاش آنقدر شعور و سواد و احساس داشتند که بدانند حداقل طی پانزده هزارسال تاریخ به دست آمده از اسناد باستان شناسی و حفاریهای پی در پی در نقاط مسکونی زمین، مادر، اسطورة ابدی و مینوی بشری و سمبل بقای انسان و نماد حیات و شادابی بوده است و نه تنها در ایران و ایلام و سیلک کاشان، بلکه در بین النهرین، مصر و هند و اروپا و آفریقا و آمریکا، «الهه مادر»، اسطورة لایزال و جاودان عواطف و جانفشانی بشری بوده است.


یا کاش آنقدر دین و ایمان و شناخت داشتند تا تکریم دین دربارة فاطمه ام الأئمه، مریم أم عیسی، مادر موسی، خدیجه کبری و زینب عقیله بنی هاشم را تکرار کنند و مادران شهدای جنبش سبز را حداقل تا حدودی که جایز است مصداق‌های آن بانوان قدسی بدانند.


اگر دین داشتید قرآن شناس بودید با سخنان سرشار از عاطفه و احترام قرآن کریم نسبت به مادر آگاه بودید که (نقل به مضمون) می فرماید: «مادر، او را با سختی حمل نمود و شیر داد» و آنگاه می فرماید: «ای انسان برای من و والدینت شکر گو». ای کاش می فهمیدید که کلام وحی، شکر برای خداوند و والدین را در یک مسیر قرار می دهد.


اما، شما! ای شمایان قدرت طلب! راستی «هابز» چه خوب گفت که «قدرت اگر مهار نشود یک اژدها (لوایتان) خواهد بود». قانون و مردم برآنند که قدرت را مهار کنند و از آن یک خدمتگزار بسازند، اما شما قدرت را به سان اژدهایی دمان به جان مردم، می­پسندید.


اینک شما، بی پروا، سبعانه و مغرورانه، خنجری را که با پرپر کردن جوانان این مادران داغدار بر قلبهایشان فرو کرده اید، بار دیگر بر پهلوهای آنان می کوبید؛ و فکر می کنید قلبشان را که شکستید، قامتشان را نیز خمیده و مچاله خواهید کرد؛ اما بدانید این مادران، راست‌قامتان همیشه تاریخ ملت ایران خواهند بود و از عرش اعلا، نداها و سهراب ها و اشکان ها و سید علی ها، به شما نظاره می کنند و نفرین ابدی خود را به بدرقة راهتان می فرستند و این چه بد توشه ای است برای شما.



جنبش راه سبز - اژدهای قدرت را مهار کنیم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter