۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

یك فتوا:ابقای مشایی درهرسمتی حرام است‬

در پی سخنان رحیم مشایی درباره پیامبران الهی در پانزدهمین جشنوارۀ تحقیقاتی علوم پزشكی رازی كه طی آن گفته بود: "اگر هر پیامبر مدیریت درستی می كرد عدالت برقرار می شد" آیت الله صادقی تهرانی مفسّر قرآن كریم در حوزه علمیه قم نامه ای به این شرح منتشر كرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه 21/10/88 اطلاع یافتم كه رحیم مشایی حرفهایی گفته كه به ترتیب ذیل پاسخ می دهیم:

1- او می گوید : حضرت نوح با 950 سال عمر نتوانست مدیریت جامع كند چرا كه عدالت را ایجاد نكرده است!؟

پاسخ :قرآن مجید می فرماید:(سلام علی نوح فی العالمین). (انا كذلك نجزی المحسنین)( صافات/ 80-79) سلامی [ربانی] بر نوح در [میان تمام] جهانیان . براستی ما اینگونه [ با عظمت] نیكو كاران را پاداش [ شایسته] می دهیم.

آری ،این تحسین و تعریف و تأیید وتمجید خدای متعال نسبت به حضرت نوح علیه السلام است .

و باید دانست كه ایجاد عدالت تنها همراه با خودسازی آحاد جامعه و سپس عملكرد حاكمان امكان پذیر خواهد بود . و الا وقتی می بینیم كه سران مستبد قوم نوح، با بدترین نوع برخوردها سد راه دعوت توحیدی حضرت نوح بوده اند. ولی آن پیامبر اولوالعزم با عزمی راسخ و كوششی طاقت فرسا ، طی 950 سال مردم را به سوی حق و صلاح و رستگاری و عدالت رهنمون می ساخت ؛ و این در حالی بود كه افرادی از داخل خانه ،همچون زن و فرزندش با حاكمان دیكتاتور زمان همكاری می نمودند ؛ دیگر آن حضرت باید از چه طریقی برای ایجاد عدالت تلاش می كرد كه نكرده باشد ؟

2- رحیم مشایی می گوید : آمدن پیامبران در طول تاریخ برای تمام شدن دوره های قبلی بوده است اگر هر پیامبر مدیریت درستی می كرد عدالت برقرار می شد این را من از خودم نمی گویم قرآن می گوید!!!

پاسخ: معنای این حرف این است كه پیامبران علیهم السلام- معاذالله- مدیریت درستی نكرده اند!

كجای قرآن چنین حرفهایی را نسبت به پیامبران الهی گفته است ؟! درحالی كه قرآن می فرماید: (ولقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلین ) (صافات /171) ...(وسلامٌ علی المرسلین ) ( صافات/181) .

و به راستی و درستی سبقت گرفت كلمۀ [ حق ] ما برای بندگان فرستاده شدۀ ما [ نسبت به حرفهای ناقص و یا باطل دیگران ] ... و سلامی [ ربانی ] بر تمامی فرستادگان [ الهی ] .

3- رحیم مشایی می گوید : بی تردید هیچ راهی برای هیچ مرسل و نبی وجود ندارد برای اینكه عدالت را محقق كند جز اینكه علم را بگستراند.

پاسخ: معنای این حرف این است كه هیچ مرسلی برای تحقق عدالت و گسترش علم تلاش نكرده است ! آیا شما نمی دانید دعوت برای تحقق عدالت و نیز آغاز گسترش علم از سوی پیامبران بوده است ؟ آیا علم آن چیزی است كه شما خیال می كنید و در جلسات مختلف از آن سخن می گویید؟یا علم حقیقی آن است كه پیامبر اكرم( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمود:« العلم ثلاثه : آیة محكمة ، فریضةٌ عادلة و سنةٌ قائمة و ما خلاهنّ فهو فضل »

علم سه بخش است : آیۀ محكم قرآنی و فریضه ای ثابت [ بدون افراط و تفریط از سوی هر پیامبری به وحی الهی ] و اخلاقی استوار [ برای خود سازی مردم] ؛ و آنچه غیر آن است تنها فضیلتی [ نسبت به دیگران ] است و بس.

آیا علم صرفاً تكنولوژی وفن آوری اطلاعات است یا اینكه شریعت و اخلاق والای انسانی ، اصل علم است و فرع آن تكنولوژی است ، تازه به شرطی كه در مسیر اخلاق متعالی باشد .

4- رحیم مشایی می گوید : برخی گمان می كنند جامعۀ آرمانی جامعه ای است كه ظلم و فساد و قتل در آن نباشد و فقیر ، گرسنه نخوابد بلكه این جامعه آرمانی نیست و تنها مقدماتی است برای امكان بروز استعداد ها

پاسخ : عجبا كه جامعۀ آرمانی ، جامعه ای نیست كه در آن ظلم و فساد و قتل و فقر و گرسنگی نباشد حال آنكه حتی رفع یكی از پنج گزینۀ فوق طبق قرآن ، نشانه ای مهم از جامعۀ آرمانی است. مثلاً تعبیر قرآن از جامعه ای كه در آن قتلی رخ ندهد این است كه گویی كل مردمان جهان ، احیاء شده اند. آیا احیای بشریت نشانۀ جامعۀ آرمانی نیست ؟ ( و من احیاها فكأنّما احیا النّاس جمیعاً )( مائده /32) هر كه انسانی را از قتل [ یا گمراهی ] حیات بخشد پس گویی همۀ مردم را جمیعاً زندگی بخشیده است .

آیا صرفاً بروز استعداد ها نشانۀ جامعۀ آرمانی است ؟ آیا بروز استعدادی كه با اخلاق دینیِ تعلیم شده از سوی پیامبران الهی همراه نباشد و یا با مكارم اخلاقی كه پیامبر اكرم فقط برای آن مبعوث شده ، توأم نگردد ، انسان ها را به سوی عدالت رهنمون می سازد ؟

آیا كسی كه با پیشرفت تكنولوژی و امكانات وسیع پژوهشی ، استعدادش به گونه ای بروز می كند كه بمب اتمی می سازد و میلیونها انسان بی گناه را به خاك و خون می كشاند ؛ عالم است یا جاهل ؟ عدالت گستر است یا ستم گستر ؟آیا او فرصت شكوفایی انسانها را فراهم كرده است ؟ آیا تجدید حیات نو برای آدمیان نموده است؟ آیا مكانیزم توسعۀ عدالت در جهان را می داند؟

یا تنها بی سواد نادانی است كه اسم انسان را یدك می كشد.

در اینجا با توجه محض به خدای سبحان و به یاد همۀ پیامبران معصوم الهی ( علیهم السلام )،شكایت خود رابه درگاه خدای قادر متعال و محضر ولی امر مسلمین جهان حضرت بقیة الله الاعظم علیه السلام ، عرضه داشته ، و اعلام می نمایم كه : « ابقاء رحیم مشایی در هر سمتی ، حرام است».

«والسّلام علی من اتّبع الهدی»

قم المشرّفة – محمّد صادقی تهرانی22/10/1388


یك فتوا:ابقای مشایی درهرسمتی حرام است‬

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter