۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

احمدی‌نژاد: تا سه سال ديگر ايران فقير و بيکار نخواهد داشت، دويچه وله

شورای نگهبان لايحه جنجالی هدفمند کردن يارانه‌ها را تاييد کرد. زمان اجرای اين لايحه پس از ابلاغ آن به دولت اعلام خواهد کرد. محمود احمدی‌نژاد می‌گويد با اجرای اين طرح ظرف سه سال آينده فقر و بيکاری در کشور وجود نخواهد داشت.

لايحه‌ی هدفمند کردن يارانه‌ها در جلسه‌ی روز چهار‌شنبه (۲۳ دی‌ماه) شورای نگهبان مورد تاييد قرار گرفت. عباسعلی کدخدايی سخنگوی شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان با توجه به اصلاحات انجام گرفته درمورد لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی، اين لايحه را مغاير با شرع و قانون اساسی تشخيص نداد».

به اين ترتيب لايحه‌ای که از سوی کارشناسان و نيز مقام‌های دولت احمدی‌نژاد، «بزرگترين جراحی اقتصاد ايران» نام گرفته، در آستانه‌ی اجرا قرار گرفت. مشاور پارلمانی احمدی‌نژاد می‌گويد، زمان اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها پس از ابلاغ آن از سوی لاريجانی به احمدی‌نژاد، اعلام خواهد شد.

با اجرای لايحه‌ی هدفمند کردن يارانه‌ها، کمک‌های دولتی - يارانه‌ها - به بخش بزرگی از کالاهای اساسی مصرفی از بين خواهد رفت. در درجه‌ی نخست اين حذف شامل حامل‌های انرژی، مثل نفت، گاز، بنزين و برق خواهد شد. کارشناسان می‌گويند حذف يارانه حامل‌های انرژی، به رشد شديد تورم در ايران منجر خواهد شد.

تضمين احمدی‌نژاد

احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در اهواز گفت: «ايران کشور ثروتمندی است که اگر عدالت اجرا شود حتی يک نفر فقير و بيکار در آن پيدا نخواهد شد». او افزود: «دولت دارای دو برنامه برای اجرای عدالت است که يکی از آنها هدفمند کردن يارانه‌ها و ديگری برنامه پنجم توسعه است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی‌نژاد، هدفمند کردن يارانه‌ها را گام بلندی در جهت اجرای عدالت به شمار آورد و افزود: «من به نمايندگان در مجلس نيز گفتم اگر اين طرح بدون مانع و مشکل و در يک سازوکار روان اجرا شود به شما تضمين می‌دهم ظرف سه سال آينده يک بيکار و يک فقير در کشور پيدا نشود».

بررسی لايحه‌ی هدفمند کردن يارانه‌ها هفته‌ی گذشته در مجلس به پايان رسيد و مجلس با تصويب ايجاد نهادی به نام «سازمان هدفمند کردن يارانه‌ها» به اختلاف خود با دولت پايان داد.

افزايش قيمت انرژی تا ۴ برابر

هنوز روشن نيست که اجرای اين لايحه از چه مقطع زمانی آغاز خواهد شد. کارشناسان می‌گويند با اجرای اين لايحه، ظرف کمتر از يک‌سال حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان از يارانه‌ی بنزين، گاز، برق، آب و نان حذف می‌شود. وبسايت «آينده» در گزارشی در اين باره نوشته است: با حذف اين يارانه‌ها قيمت بنزين دست‌کم ۳ برابر، گاز ۵ برابر، برق ۴ برابر و آب و نان نيز ۳ برابر می‌شوند.

دولت برای جبران اين افزايش قيمت‌ها تصميم دارد سرانه به طور متوسط ده هزار تومان به ۵ دهک پايين جامعه پرداخت کند.

هزينه ماهانه هر خانوار ايرانی - براساس گزارش بانک مرکزی - به طور متوسط هشتصدهزار تومان است که حتی اگر حذف يارانه‌های غيرنقدی با تورم پيش‌بينی شده توسط دولت، تنها ۳۰ درصد افزايش يابد، هزينه خانوار ماهيانه ۲۴۰ هزار تومان افزايش خواهد يافت. دولت در مقابل برای يک خانواده چهار نفره ماهيانه ۴۰ هزار تومان پرداخت خواهد کرد که اين به معنای وجود کسری ۲۰۰ هزار تومان در ماه برای يک خانواده خواهد بود.

بنابر برخی پيش‌بينی‌ها تورم ناشی از اجرای می‌تواند لايحه‌ی حذف يارانه‌ها تا ۶۰ درصد برسد. به نوشته «آينده»، حذف يارانه‌های نقدی ممکن است به يک شوک تورمی و فشار شديد به ويژه در اقشار محروم جامعه منجر می‌شود که احتمال بروز «نارضايتی‌های گسترده اجتماعی يا جنبش گرسنگان» را جدی می‌کند.




gooya news :: politics : احمدی‌نژاد: تا سه سال ديگر ايران فقير و بيکار نخواهد داشت، دويچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter