۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

بیانیه ای قابل توجه از مشارکت در مورد اعدام رحمانیپور و علیزمانی

نوشته شده در ۹ , بهمن , ۱۳۸۸ | توسط آرش سیگارچی |

داشتم با خودم فکر می کردم که آیا موسوی و کروبی برای اعدام دیروز بیانیه می دهند یا خیر . به نظرم آمد که نمی دهند. چون تقریبا اصلاح طلبان همیشه با گروه هایی که به عنوان محاربه محکوم می شوند ، مرز بندی مشخصی دارند. مثلا گروه ریگی را همه این طیف در داخل محکوم می کنند.

اما خب این اعدام خیلی با قبل فرق دارد. البته در گذشته هم مواردی بوده اند که سر بیگناه بر بالای دار رفته ، اما تقریبا همه مطمئن هستند که این دو آنگونه که نظام مدعیست ، گناهکار نبوده اند. به همین دلیل همچنان امیدوارم موسوی و کروبی در بیانیه هایی که بزودی خواهند داد ، به این موضوع ولو ضمنی اشاره کنند.

در همین افکار بودم که بیانیه مشارکت را دیدم. در مورد محتوای بیانیه زیاد حرفی ندارم اما می خواهم بگویم این حرکت مشارکت در واکنش به یک اعدام سیاسی قابل توجه است. این اولین بار است که یک حزب مجوز دار در داخل ، نسبت به اعدام کسانی که به گفته مقام های قضایی “با یک تشکل معاند در ارتباط بوده اند” ، واکنش نشان داده است.

ای کاش زودتر از این مشارکت به این نقش خود پی می برد اما اکنون هم که آمده ، میمون است و باشد که حرکت احزاب در چنین بابی ، مانع خودسری های قوه قضاییه شود.

بیانیه مشارکت را اینجا بخوانید


حزب مشارکت ، این نامه را خطاب به رییس قوه قضاییه نوشته و هفت سوال را از وی مطرح کرده است. تقریبا می شود حدس زد که رییس قوه قضاییه پاسخ آن را نمی دهد. اما این سوال ها را ببینید:

۱- آن افراد در چه زمانی دستگیر شده اند؟و علت دستگیری انها چه بوده است؟

۲-این افراد که طبق قرائن چند ماه قبل از انتخابات دستگیر شده اند با چه منطقی در دادگاه حوادث انتخابات شرکت داده شده اند؟ و اعترافات انها چه ارتباطی با انتخابات داشته است؟

۳- نحوه اخذ اعترافات از آنها چگونه بوده است؟و غیر از اعترافات چه مدارک مستند و محکمه پسندی در اثبات جرائم انها وجود دارد؟

۴-آیا مراحل قانونی دادرسی عادلانه در مورد انها رعایت شده است؟ آیا به وکیل تعیینی دسترسی داشته اند؟آیا وکیل انها توانسته است با آنها ملاقات کند؟ آیا فرصت کافی برای مطالعه پرونده به متهمان و وکلای انها داده شده است؟

۵-ایا ادعای موجود در مورد فریب متهمان توسط بازجویان و وعده سبک شدن حکم در صورت ارائه اعترافات ساختگی صحت دارد؟و اگر چنین باشد آیا اساس چنین دادگاهی مخدوش نمی باشد؟

۶-آیا اعتراف در دادگاه نمایشی با کارگردانی متهم اصلی جنایت کهریزک که خود مسئولان جدید قضایی از معترضین اصلی آن بوده اند می تواند به عنوان مبنایی برای صدور چنین احکام سنگینی قرار گیرد؟

۷-آیا حد اقل رافت اسلامی در مورد این متهمان و خانواده آنهایعنی امکان برگزاری آخرین دیدار آنها قبل از اجرای حکم فراهم شده است؟

همانطور که می بینید پاسخ این سوالات مشخص است اما مهم این است که رییس قوه قضاییه پاسخ بدهدو تا اینجا که دادستان تهران در تلویزیون حاضر شده و بدون پاسخ به این سوالات ، تنها گفته اینها محارب بودند و فلان و بهمان. بگذارید من نگاهی کنم به پاسخ این سوالات:

۱- آرش رحمانی پور و محمد رضا علیزمانی ، اردیبهشت امسال بازداشت شدند. اتهام شان ارتباط با انجمن پادشاهی ایران بود.

۲- دستگاه قضایی و مشخصا سعید مرتضوی آنها را در دوران دادگاه اصلاح طلبان دستگیر شده پس از انتخابات ، آورد و وادار به اعترافاتی علیه خود کرد.

۳-این اعترافات پس از شکنجه های فیزیکی و روحی از آنها اخذ شد.

۴- مراحل دادرسی در مورد آنها به درستی رعایت نشده . هیچکدام آنها در مرحله بدوی و اعتراف در محاکم نمایشی ، اجازه داشتن وکیل تعیینی نداشتند و در مرحله تجدید نظر هر چند وکیل داشتند اما تنها یکبار به طور محدود موفق به دیدار وکیل شدند.

۵- اعترافات آنها با وعده و زور اخذ شده و معتبر نیست.

۶- کلید سناریوی اعدام این دو پیش از این و وتوسط مسوول جنایات کهریزک ، سعید مرتضوی ، نوشته شد ، بنابراین طبیعی است که ماجرا از اساس مورد تردید باشد.

۷- نه تنها رافت اسلامی در مورد آنها رعایت نشده بلکه کاملا قساوت به خرج داده شده است طوریکه امام جمعه موقت تهران ، احمد جنتی ، چنان از اجرای این حکم شتابزده خوشحال شده که خواستار ادامه اجرای اشد مجازات برای سایر متهمان شده است. این دو با یک حتی بنا بر قوانین ایران این دو محارب نیستند چون پیش از این گفته شده اتهام این دو ارتباط با گروه محارب بود. براساس قانون هر همکاری با گروه محارب ، محاربه محسوب نمی شود. ولو براساس اعترافات به زور اخذ شده ، این دو ، بمب آزمایش کرده باشند. همچنین ، به واسطه نداشتن سابقه و اعترافات صریح شان ، باید دادگاه حسب حال متهمین یک درجه به آنها تخفیف دهد که از این مساله در حکم خبری نیست. علاوه بر این ، روند اجرای حکم آنها غیر قانونی بوده است. این دو را بدون اطلاع خانواده اعدام کرده اند. این دو را بدون اطلاع وکیل اعدام کرده اند. از حق انسانی ارتباط با عزیزان ، پیش از اعدام محروم بوده اند. طول مدت دستگیری تا اعدام بسیار کوتاه است. عموما پرونده های منتهی به اعدام حداقل یکسال زمان می برند اما در این پرونده از ماه دوم سال دستگری شده اند و در ماه یازده اعدام شده اند. هرچند معمولا جمهوری اسلامی در اعدام مخالفین خطرناک گاه چنین رویه ای را رعایت می کند اما این دو متهم خطری نبوده اند . من با اعدام مخالفم اما به عنوان نمونه می خواهم به شما نشان بدهم. آیا ریگی برای نظام خطرناک تر است یا این گروه انجمن پادشاهی؟ برادر ریگی دوسال است در دست حکومت است ، حکم اعدام او هم تایید شده اما اعدامش نمی کنند. (امیدوارم اگر لایق مجازات است ، هر مجازاتی شود جز اعدام). بنابراین این شدت و عجله دستگاه قضایی ، جز سیاهکاری نیست.



.: Arash Sigarchi :. � Blog Archive � بیانیه ای قابل توجه از مشارکت در مورد اعدام رحمانیپور و علیزمانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter