۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

رئیس مرکز اسناد انقلاب:اسنادی که تحت شکنجه ساواک‌گرفته شده،حجیت ندارد


به جز موارد اخلاقی که از انتشار آن معذوریم؛ در هیچ موردی اسناد انقلاب را سانسور نمی‌کنیم. من خود برای نوشتن کتاب پنج‌جلدی تاریخ انقلاب به بیش از 1000 سند مراجعه کردم اما چیزی برای سانسور وجود نداشت.

کلمه:روح‌الله حسینیان؛ خبرنگاران را به مرکز اسناد انقلاب اسلامی دعوت کرد تا درباره فعالیت‌های این مرکز به آنها توضیح دهد. او که پیش از در یک حرکت افراطی با انتقاد از رییس مجلس و عدم حرکت در جهت خواسته های حامیان احمدی نژاد از نمایندگی مجلس استعفا داده و سپس استعفایش را پس گرفت ٰٰ موسسه تنظیم و نشر آثار امام را به انحصار طلبی متهم کرد و عملکرد این موسسه را تنگ‌نظرانه دانست و تاکید کرد که در کار ما سانسور جایی ندارد!

نشست خبری ریاست سازمان مرکز اسناد انقلاب اسلامی صبح امروز(۱۰ بهمن ماه) با حضور روح‌الله حسینیان(رئیس مرکز)، مهدی رمضانی(معاون انتشارات)، مرتضی میرداد(معاون تاریخ شفاهی)، اکبر اشرفی(معاون پژوهشی) و محمد شجاعیان(معاون اطلاع‌رسانی) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این جلسه روح‌الله حسینیان با اشاره به تاریخچه فعالیت این مرکز از سال ۶۰ تاکنون گفت: این مرکز به فرمان امام به صورت غیردولتی از سال ۱۳۶۰ آغاز به کار کرد. کار اساسی این مرکز جمع‌آوری و تهیه منابع تاریخ انقلاب است. این منابع ممکن است به صورت اسناد صوتی، تصویری، کاغذی و بعضی از اشیا که مبنای تاریخ انقلاب هستند؛ باشند. میلیون‌ها سند کاغذی از وزارتخانه‌ها در دوره گذشته، گذرنامه‌های شخصیت‌های انقلابی یا ضدانقلابی، اشیا و دستگاه‌های تایپ و تکثیر اعلامیه ازجمله این منابع است.

وی ادامه داد: ما در این مرکز استودیویی تهیه دیدیم که در آن خاطرات شفاهی افراد ضبط و ثبت می‌شود. ما تاکنون بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب از این اسناد منتشر کرده‌ایم.

حسینیان خاطرنشان کرد: همه کارها و مراحل چاپ و نشر آثار در خود سازمان انجام می‌شود. من از سال ۷۸ برای این سمت انتخاب شدم و از آن زمان تاکنون جلسات بسیاری با دانشگاهیان برگزار کردیم که تعریف تاریخ انقلاب را بررسی کنیم و طی یک برنامه پیش‌بینی‌شده ۱۰ ساله؛ قصد جمع‌آوری همه آثار انقلاب را داریم که فکر می‌کنم این برنامه ۱۰ ساله ۱۲ سال طول بکشد.

حسینیان در ادامه نقدی هم به عملکرد موسسه تنظیم و نشر آثار امام داشت و گفت: این مرکز بسیاری از اسناد را در انحصار خود نگه می‌دارد.

وی درباره جمع‌آوری منابع از خارج کشور گفت: در زمان انقلاب بسیاری از کشورها مثل فرانسه و عراق درگیر انقلاب بودند اما ما به صورت سازماندهی شده از این کشورها اطلاعات جمع‌آوری نمی‌کنیم بلکه هرازگاهی به صورت سند؛ یکسری منابع زمان انقلاب را از آنها دریافت می‌کنیم. ما اعتقاد نداریم که هدف؛ وسیله را توجیه می‌کند. اگر سندی موجود باشد باید حجت آن ثابت شود. بسیاری از اسنادی که از افراد در ساواک زیر شکنجه گرفته شده است؛ درصورتی که کسی آنها را ثابت نکند، حجیت ندارد.

وی ادامه داد: افرادی که برای مصاحبه به اینجا می‌آیند خود در حکم سند هستند و بسیاری از مدارک توسط این افراد به سازمان ارائه می‌شود. خود مرکز نیز در جمع‌آوری آثار انقلاب پیشگام است.

حسینیان به احتمال خودسانسوری در آثار اشاره کرد و گفت: به جز موارد اخلاقی که از انتشار آن معذوریم؛ در هیچ موردی اسناد انقلاب را سانسور نمی‌کنیم. من خود برای نوشتن کتاب پنج‌جلدی تاریخ انقلاب به بیش از ۱۰۰۰ سند مراجعه کردم اما چیزی برای سانسور وجود نداشت.

وی در ادامه تاکید کرد: موسسه تنظیم و نشر آثار امام متاسفانه بسیار تنگ‌نظرانه برخورد می‌کند و برای بسیاری از کتاب‌هایی که ما می‌خواستیم مجوز صادر نکرد. از موسسه‌ای که برای امام کار می‌کند انتظار چنین رفتاری نمی‌رود.

مهدی رمضانی(معاون انتشارات) هم در رابطه با وظایف مرکز برای ضبط و نگهداری تاریخ انقلاب گفت: این مرکز برای انتشار و اطلاع‌رسانی احساس وظیفه می‌کند.

وی درباره کتاب‌های چاپ شده در دوران انتخابات افزود: انقلاب ما از ۳۰ سال تاکنون همچنان ادامه دارد و انتشار کتاب‌هایی در زمینه انتخابات نوعی تحلیل تاریخی برای گوشه‌ای از این انقلاب است.

وی به برنامه‌های ایام دهه مبارک فجر به صورت مسابقات کتابخوانی، نمایشگاه و غرفه فروش کتاب در تاریخ ۲۲ بهمن اشاره کرد.

وی درباره کتاب‌های دفاع مقدس گفت: مشغول تهیه یک کتاب با همکاری نیروی زمینی ارتش هستیم که هر جلد از آن یک ماه از جنگ را به تصویر می‌کشد و نهایتا در ۷۰ جلد به پایان می‌رسد.

اکبر اشرفی(معاون پژوهشی این مرکز) درباره موضوع کتاب‌های منتشر شده نیز گفت: این کتاب‌ها شامل سه بخش پژوهشی، تدوینی و ادبیات است که هرکدام در سه گروه تقسیم‌بندی می‌شود. بعضی از کتاب‌ها تحلیلی و بعضی به شکل خاطرات است.

وی به کتاب‌های چاپ شده در زمینه انقلاب در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: در نگارش این آثار از پژوهش میدانی استفاده شده، با افراد مصاحبه شده و اینگونه کتاب‌ها برای اولین‌بار توسط این مرکز به چاپ رسیده است.

محمد شجاعیان(معاون اطلاع‌رسانی این سازمان) با اشاره به روش‌های استفاده افراد از اسناد این سازمان گفت: ما یک قرائت‌خانه داریم که افراد با معرفی سازمان دولتی و پژوهشی خود می‌توانند برای تحقیق به آنجا مراجعه کنند.

ازسوی دیگر شبکه‌های تلویزیونی برای ساخت آثار خود به این مرکز رجوع می‌کنند.

مرتضی میرداد(معاون تاریخ شفاهی سازمان) در پایان با اشاره به غربی نبودن پدیده تاریخ شفاهی گفت: این کار از سیره نویسان اسلام شروع شده و تاکنون ادامه دارد. در سال‌های ۴۱ تا ۵۷ بسیاری از افراد بودند که به زندان رفتند و برای انقلاب مبارزه کردند. ما با آنها مصاحبه می‌کنیم و درصورت تمایل آثار آنها را منتشر می‌کنیم.




سایت خبری تحلیلی کلمه � Blog Archive � رئیس مرکز اسناد انقلاب:اسنادی که تحت شکنجه ساواک‌گرفته شده،حجیت ندارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter