۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

جزییات محاکمه یکی از متهمان حوادث روز عاشورا

ایسنا: در سومين جلسه‌ دادگاه متهمان حوادث عاشورا متهم پرونده اول به دفاع از اتهامات مطروحه در كيفرخواست پرداخت.

در ادامه‌ي سومين جلسه‌ي محاكمه‌ي متهمان حوادث عاشورا پس از نمايش فيلمي از اين حوادث، فراهاني نماينده‌ي دادستان كيفرخواست اختصاصي "س - گ" را قرائت كرد و گفت: در اين پرونده س - گ ‌٢٠ ساله دانشجوي مهندسي عمران، شيعه با تابعيت ايران بدون سابقه‌ي كيفري با قرار بازداشت موقت از تاريخ ‌١٩/١٠/٨٨ متهم است به اجتماع و تباني براي ارتكاب جرايم عليه امنيت كشور، توهين به مقام معظم رهبري از طريق ارسال ايميل به دادگاه كيفري لاهه، فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي از طريق فعاليت گسترده در جهت طرح براندازي و جنگ نرم، عضويت در فيس‌بوك و ارسال پيام‌هاي متعدد و دعوت به سايت بالاترين، همكاري وسيع با خبرگزاري‌هاي معاند نظام، شركت فيزيكي فعال در تجمع غيرقانوني ‌٢٥، ‌٢٦، ‌٢٨، ‌٣٠ خرداد، روز قدس، ‌١٣ آبان، ‌١٦ آذر، تاسوعا و عاشورا و تنظيم شكوائيه عليه مقام معظم رهبري و ارسال آن به دادگاه كيفري لاهه و نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي.

نماينده‌ي دادستان در ادامه گفت: حسب گزارش و تحقيقات وزارت اطلاعات، متن پيامك‌ها و ايميل‌هاي دريافتي و ارسالي متهم، اقارير صريح و مقرون به واقع متهم، ساير قرائن و امارات مندرج در پرونده بزهكاري و مجرميت متهم محرز و مسلم است و براي وي تقاضاي مجازات و محاكمه مي‌شود.

قاضي صلواتي در ادامه‌ي رسيدگي به اتهامات متهم پرونده‌ي اول با قرائت مجدد كيفرخواست صادره از متهم خواست كه از خود دفاع كند.

متهم با معرفي خود اظهار كرد: من در تجمعات غيرقانوني ‌٢٥، ‌٢٦ و ‌٢٨ خرداد شركت كردم و در راهپيمايي ‌٢٥ خرداد عليه انتخاباتي كه برگزار شد و عليه دولت شعار دادم و در تظاهرات‌هاي بعدي به صورت سكوت به راهپيمايي ادامه دادم.

وي ادامه داد: بعد از سخنراني مقام معظم رهبري در تجمعات به صورت مستقيم حضور نداشتم. در تجمعات ‌٣٠ تير، ‌١٨ تير، ‌١٦ آذر و ظهر عاشورا حضور داشتم. در سه اغتشاش اول با ماشين حضور داشتم و تنها اقدام به بوق‌زدن كردم اما در ظهر عاشورا در مقابل پارك لاله شاهد جريانات بودم.

"س - گ" در ادامه گفت: من اقدام به ارسال ايميل مي‌كردم و اخبار سايت‌هايي مثل بالاترين را مي‌خواندم و احساس مي‌كردم شايد رسانه‌هاي خارجي از آن مطلع نباشند و براي آنها ارسال مي‌كردم. در سه هفته‌ي اول پس از انتخابات روي پشت‌بام الله اكبر مي‌گفتم. پيرامون شركت در اغتشاشات ‌١٣ آبان، ‌١٦ آذر و ظهر عاشورا و فوت آيت‌الله منتظري به حدود ‌١٠٠ نفر SMS ارسال كردم.

وي با اشاره به عضويت خود در فيس‌بوك، ادامه داد: در اين شبكه‌ي اجتماعي اگر خبري از دوستي به دوستي نقل مي‌شد آن را دريافت مي‌كردم و از اخبار مطلع مي‌شدم و به ديگران هم به صورت شفاهي و SMS اطلاع مي‌دادم. اخبار سايت بالاترين را دنبال مي‌كردم و تمام آن اخبار را باور مي‌كردم و فكر مي‌كردم كه همه‌ي آنها حقيقت است.

س - گ با بيان اينكه عضو خبرنامه‌ي محسن سازگارا بودم، ادامه داد: فكر مي‌كردم چون او قبلا خودش در نظام بوده و بعد جدا شده حتما نظام مشكلي داشته است و حرف‌هاي ايشان را باور مي‌كردم.

وي افزود: فكر مي‌كردم كه ما در قبول نداشتن نتيجه‌ي انتخابات و نظام اكثريت هستيم و در اغتشاشات به ما ظلم مي‌شود و نظام و دولت سعي مي‌كند صداي مخالفان را به هر نحوي خفه كند و اين دائما از طريق سايت‌ها و رسانه‌ها به ما القاء مي‌شد.

وي در مورد ارسال نامه به دادگاه لاهه توضيح داد: اين نامه در بالاترين نوشته و تبليغ شده بود و من جزو امضاكنندگان آن بودم و دوستانم را هم تشويق مي‌كردم كه امضا كنند. در اين نامه ايشان را خودكامه و حتي ديكتاتور خوانده بودم. من هم چون كل نظام را مقصر مي‌دانستم و فكر مي‌كردم كه در انتخابات تقلب شده و نظام سعي مي‌كند به هر نحوي صداي مخالف را سركوب كند، اين اقدامات را انجام مي‌دادم تا نتيجه‌ي انتخابات باطل شود و نظام را تحت فشار بگذارم.

س - گ در ادامه‌ي دفاعياتش در رابطه با حضورش در حوادث ظهر عاشورا، عنوان كرد: از چند روز قبل با دو تن از فاميل‌هايمان قرار گداشتيم در اعتراضات ظهر عاشورا شركت كنيم. من از طرف دو نفر از دوستانم SMS تبليغي دريافت كردم كه محتواي آن اشاره به يك ملت سبز عزادار داشت. من فكر مي‌كردم كه تجمع‌كنندگان خودشان را از جنبش سبز و موافق تقلب در انتخابات مي‌دانند و در اين روز اعتراض‌شان را با استفاده از مراسم، دسته‌ها و هيات‌ها اعلام مي‌كنند. من اين SMS را به تمام دوستان خودم فرستادم.

وي افزود: در روز تاسوعا يكي از دوستانم كه به من SMS داده بود تماس گرفت و گفت كه در انقلاب تجمع صورت گرفته و مردم معترضند و كف و سوت و دست زدن هم انجام شده است. هنگامي كه شب آن روز براي گرفتن نذري قرار گذاشته بوديم من در سايت بالاترين خواندم آن شب قرار است كه خاتمي در حسينيه‌ي جماران سخنراني كند. من به دوستي كه در نياوران حضور داشت اين موضوع را گفتم و در سايت بالاترين نوشته شده بود كه جمعيت زيادي قرار است به آن سمت بروند كه دوستم پس از چند ساعت با من تماس گرفت و گفت كه تجمع شده و مردم اعتراض مي‌كنند و شعار مي‌دهند و گفت كه در تجمع شب تاسوعا در نياوران شركت كنم. من هم به آن سمت حركت كردم اما مسير از ميدان قدس به بعد بسته شده بود. مسيرم را به سمت خيابان شريعتي كج كردم كه دوستم با من تماس گرفت و گفت كه تير هوايي شليك شده و جمعيت متفرق شده و ما همديگر را در بلوار كاوه ملاقات كرديم.

اين متهم در ادامه‌ي دفاعياتش گفت: دوستم در آن ملاقات اصرار كرد فردا (روز عاشورا) با همديگر در تجمع شركت كنيم. من گفتم دو تن از فاميل‌هاي من هم هستند و من حتما همراه خانواده‌ام شركت مي‌كنم. صبح آن روز فاميل‌مان به من زنگ زد و گفت كه ما در حال حركت هستيم. بعد از آن SMS از دوستم دريافت كردم كه نوشته شده بود دوستان من در ميدان فردوسي منتظرند. من قصد نداشتم خيلي زود به آنجا بروم ولي موافقت كردم و رفتم.

وي ادامه داد: من بدون اطلاع خانواده در روز عاشورا از خانه بيرون رفتم و بعد از آنكه به محل ملاقات با دوستانم رسيدم مسيرمان را به سمت پايين شهر كج كرديم. ماشين را در كوچه همدان كه منتهي به كارگر شمالي است پارك كردم و پياده شديم و ديديم كه جمعيت به صورت پراكنده حضور دارند و چند بار از آنجا (خيابان همدان) تا تقاطع خيابان كارگر را طي كرديم. مردم به صورت پراكنده حضور داشتند و در آن قسمت از شهر شعارهايي مي‌دادند مانند مرگ بر ديكتاتور. من دو بار شعار دادم يكي شعار مرگ بر ديكتاتور بود و ديگري عزا عزاست روز عزاست امروز، ملت سبز ايران صاحب عزاست امروز و يكبار هم دستم را به نشانه‌ي "v" بالا بردم و دوستانم را ديدم كه از صحنه‌هايي كه در پارك لاله اتفاق مي‌افتد فيلمبرداري مي‌كنند.

وي افزود: من همان موقع با دو فاميل‌مان كه قرار بود در تظاهرات شركت كنند تماس گرفتم اما صدايشان واضح نمي‌آمد. حدس زدم كه در ميدان آزادي هستند و با دوستم به سمت ميدان آزادي حركت كرديم. از تجمع خبري نبود و خيابان به سمت انقلاب و امام حسين (ع) بسته بود و من هر چه سعي كردم كه مجددا با اقوام‌مان تماس بگيرم نشد. پس به خيابان جمالزاده رفتيم تا نذري بگيريم. دامنه‌ي اغتشاشات به نزديكي بلوار كشاورز و كارگر هم كشيده شده بود اما در آنجا هم نذري تمام شده بود. سوار ماشين شديم كه برگرديم و در مسير چند بار بوق زديم. بعد از آن دوستانم را به محل سكونت‌شان رساندم و به منزل رفتم و آن روز دستگير نشدم.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: اعتقادم اين بود كه اتفاقاتي كه در اين روز افتاد مغاير چيزي بود كه من تصور مي‌كردم. من تصور مي‌كردم اگر اعتراضي صورت مي‌گيرد در تظاهرات انجام مي‌شود اما نه با هلهله كردن بلكه از طريق دسته‌هاي عزاداري كه از مسير رد مي‌شوند و مثلا يك رمان سبز به مچ‌شان بسته باشند.

س - گ در ادامه درباره‌ي علت اينكه در رابطه با سه اغتشاش ‌١٦ آذر، ‌١٣ آبان و ظهر عاشورا SMS ارسال كرده است، گفت: در سايت بالاترين مطلبي نوشته شده بود كه در اين روزها چون مراسم مذهبي انجام مي‌شود تظاهرات آزاد است و مي‌توانيم در قالب آن تظاهرات، شعارها و اعتراضات‌مان را بيان كنيم. پس فكر نمي‌كردم كه SMS ارسالي من منجر به چنين اتفاقاتي مي‌شود.

وي افزود: در ‌١٦ آذر با همان دوستم و يكي ديگر از فاميل‌هايمان در خيابان انقلاب حضور يافتيم اما اغتشاش تقريبا تمام شده بود و فقط چند بار اقدام به بوق زدن كرديم. در ‌١٨ تير هم با خانواده‌ام بودم و يك دفعه گرفتار تجمعات شدم ولي با آن همراهي كردم و خواهرم فيلمي از صحنه‌ي اغتشاشات تهيه كرده بود كه من آن فيلم را به برخي رسانه‌هاي خارجي ارسال كردم. اما در رابطه با تجمعات غيرقانوني قبل از ‌٣٠ خرداد به صورت فعال در تظاهرات حضور داشتم. در دو تجمع آخر يعني ‌٢٨ و ‌٢٦ خرداد به صورت سكوت در تجمع شركت كردم.

وي در ادامه با تاكيد مجدد بر اينكه از اخبار، اطلاعات و فيلم‌ها از طريق فيس‌بوك مطلع مي‌شده است، گفت: از طريق سرويس ريدر گوگل، اخبار بالاترين، ايران پرس‌نيوز، جرس، خبرگزاري نهضت آزادي ايران و همچنين برخي خبرگزاري‌هاي داخلي مانند قلم، كلمه و ... از زمان اغتشاشات بعدي مطلع مي‌شدم و در آن شركت مي‌كردم. در رابطه با روز عاشورا تصور من اين نبود كه وقتي براي آن تبليغ مي‌كنم كاري كرده باشم كه به توهين به اعتقادات ختم شود.

به گزارش ايسنا، فراهاني نماينده‌ي دادستان از متهم خواست دفاعيات تكميلي خود را با توجه به طولاني شدن دفاعيات در جلسه‌ي بعدي ارايه كند.

وي در ادامه از متهم سوال كرد: شما ضمن اينكه اذعان داريد از مرحله‌اي به بعد براي تقابل با نظام جلو آمديد و از رسانه‌هاي بيگانه خط مي‌گرفتيد ولي در دفاعيات‌تان مي‌گوييد كه كار در حد يك اعتراض بوده است و اين توجيه قابل قبول نمي‌رسد كه متهم صحبت‌هاي نماينده‌ي دادستان را تاييد كرد.

متهم پرونده‌ي اول در پاسخ به اين سوال نماينده‌ي دادستان كه پرسيد آيا اقرارهايي كه در چند بازجويي گذشته داشته‌ايد را قبول داريد؟ گفت: بله.

فراهاني در ادامه از متهم سوال كرد: آيا واقعا پشيمان هستيد و اگر پشيمان هستيد چه اشتباهي مرتكب شده‌ايد و براي جوانان ديگري كه همسن و سال شما هستيد چه مطلبي را داريد كه بگوييد؟

متهم در پاسخ به اين سوال نماينده‌ي دادستان، گفت: در رابطه با اينكه پشيمان هستم دليل آن اين است كه تعدادي از دوستانم كه از شهرستان آمده بودند و گفتند نتيجه‌ي انتخابات آنگونه كه ما فكر مي‌كنيم كه كانديداي خاصي بايد راي مي‌آورد نيست. خواهران من هم كه طرح پزشكي خود را در شهرستان طي مي‌كردند به اين نتيجه رسيده بودند. اين موضوع من را متوجه كرد كه همه‌ي كارهاي من غلط و كوركورانه بوده و من بدون تحقيق و بررسي با شنيدن حرف‌ها و القائات دشمنان، انتخابات را محكوم كردم. آن زمان ديگر كار از كار گذشته بود و من دستگير شدم.

وي در ادامه گفت: اين ظن هنوز در ذهن من وجود داشت كه بعد از دستگيري‌ها تجاوز، شكنجه، اعترافات زوري و قرص خوراندن وجود دارد و هيچكدام از حرف‌ها را باور نمي‌كردم. همين‌ها مبناي خيلي از اغتشاشات بود و من وظيفه‌ي خودم مي‌دانستم در اين اغتشاشات شركت كنم. وقتي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدم برخورد آنها به هيچوجه با من به صورتي كه فكر مي‌كردم نبود. برخوردها مودبانه و محترمانه بود و در زنداني كه من بودم وقايعي از اين دست كه گفتم صورت نگرفت. پرسنل زندان با من به بهترين نحو برخورد مي‌كردند و من خيلي راحت نظرات خودم را گفتم و من فكر مي‌كردم كه دستگاه قضايي بدون شنيدن حرف و اتهامات من برخورد قاطع و سنگيني خواهد داشت ولي با اين واقعيت روبه‌رو شدم كه با پرونده من بسيار همكاري شد.

قاضي صلواتي از متهم پرسيد: بعد از سخنراني ‌٢٩ خرداد مقام معظم رهبري شما با چه انگيزه‌اي در فتنه عاشورا شركت كرديد؟ متهم پاسخ داد: انگيزه‌ي من براندازي نظام بود. چون نظام را در اتفاقاتي كه صورت گرفت مقصر مي‌دانستم و فكر مي‌كردم وقتي كساني مثل محسن سازگارا كه قبلا خود از عناصر نظام بودند بعدا جدا شدند حتما ريگي به كفش نظام است. پس از هيچ اقدامي از جمله شركت و ارسال SMS در جهت تبليغ و اقدام عليه نظام فروگذار نكردم.

متهم س - گ در پاسخ اين سوال كه آيا در تخريب‌ها، تمرد و درگيري با ماموران در روز عاشورا شركت داشتيد، گفت: در تخريب، سنگپراني و درگيري با ماموران نقشي نداشتم.

قاضي صلواتي گفت: اما شما گفتيد به قصد مقابله با نظام آمديد كه متهم پاسخ داد من مي‌خواستم حضور خودم را نشان دهم اما من جايي را آتش نزدم و مبنايي كه بخواهد نظام را از طريق آن دچار اختلال كند اين نمي‌دانستم. من فكر مي‌كردم با گسترده‌تر كردن تجمع بتوانيم نظام را در سطح جهاني ظالم نشان دهيم. من مي‌خواستم حرف خودم را بزنم.

قاضي صلواتي در ادامه درباره‌ي نحوه‌ي ارتباط متهم با سازمان ملل، نوري‌زاد و سايت سازگارا پرسيد كه متهم پاسخ داد: فكر مي‌كردم نظام نمي‌خواهد صداي مخالف خود را بشنود و سعي دارد صداي معترض را سركوب كند و چون گفته شده بود كه نظام همه‌ي رسانه‌هاي خارجي را از كشور اخراج كرده فكر مي‌كردم ما بايد دنيا را از وقايع كشور مطلع كنيم.

در ادامه‌ي جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات س - گ، اسماعيل رجبي وكيل اين متهم با قرائت مجدد اتهامات موكل خود و خاطرنشان كردن اينكه طي لايحه‌اي دفاعيه‌ي كامل خود را ارايه خواهد كرد، گفت: من اتهام اجتماع و تباني عليه امنيت را در خصوص موكلم نمي‌پذيرم. ارتكاب هر جرمي داراي اركاني مانند عنصر مادي، معنوي و قانوني است. براي اجتماع و تباني بايد چند نفر دور هم جمع شوند تا اين فعل صورت گيرد. تمام اقدامات موكل من در حد تبليغ، نوشتن، گفتن و تماس تلفني، پيامك و ايميل بوده است و به صورت فردي اين كارها را انجام مي‌داده و قصد براندازي نظام و تباني نداشته است.

رجبي با بيان اينكه كلمه‌ي براندازي را هم‌اكنون از موكل خود شنيده است، گفت: ايشان در پنج بازجويي گذشته و در همه‌ي تحقيقات گفته‌اند به خاطر حمايت از يك كانديدا و براي اينكه اين كانديدا راي نياورده عصباني شده و دست به چنين اقدامي زده است تا انتخابات باطل شود.

وي با اشاره به اينكه موكل شروع فعاليت سياسي خود را از مناظره‌ها عنوان كرده است، گفت: اين جوان هنوز فرق معترض و برانداز را نمي‌داند و در اين جلسه تابع احساساتش شده كه خود را برانداز عنوان كرده است.

وكيل مدافع س - گ در ادامه‌ي دفاعياتش به شرايطي كه بر موكل حاكم بوده اشاره كرد و گفت: اين جوان اصلا نمي‌دانست سياست يعني چه. فقط در جريان اخبار قرار گرفته بود و از روز اول براي يكي از كانديداها تبليغ مي‌كرده كه اين كار مثبتي است اما جواني كه ‌٢٠ سال بيشتر ندارد و سرشار از احساس، هيجان و شور جواني است تحت تاثير بمباران تبليغاتي و القائات داخل و خارج قرار مي‌گيرد.

رجبي با اشاره به شرايط اجتماعي و نوع تربيت موكل بر نقش خانواده در گرايش او به اعتراضات پس از انتخابات تاكيد كرد و گفت: موكل نيامده با كسي نقشه بكشد كه عليه امنيت ملي اقدام كند پس اين تباني نيست. اين جوان در محيط اجتماعي و دانشجويي خود مطالبي را مي‌شنود و احساساتي مي‌شود. ضمن اينكه محل شركت پدرش كه خود متهم نيز در آن شركت مي‌كرده در خيابان آزادي قرار دارد پس به اتفاق پدرش در راهپيمايي شركت مي‌كند. اما بايد به اينكه موكل به يك كانديدا و سرنوشت نظام علاقه‌مند بوده است افتخار كنيم.

در اين بخش از صحبت‌هاي وكيل، قاضي صلواتي تذكر داد كه به صحبت‌هايش در چارچوب كيفرخواست ادامه دهد.

وكيل مدافع س - گ ادامه داد: من به اتهام تباني اعتراض دارم. درباره‌ي توهين به مقامات ارشد و مقام معظم رهبري هم موكلم با فرستادن ايميل اين كار را كرده است اما بايد توجه كرد كه چه نتيجه‌اي از اين كار حاصل شده است؟ اساسنامه‌ي دادگاه بين‌المللي لاهه نوع شكايتي را كه اين دادگاه صلاحيت رسيدگي به آن را دارد بيان مي‌كند. پس طرح چنين شكايتي شرايط خاصي دارد و نتيجه‌اي از اين اقدامات حاصل نشده است و شايد ارزش اين را داشته باشد كه يك فرزند اين مملكت را براي اين مملكت حفظ كنيم.

وي افزود: من اتهام فعاليت تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي را درباره‌ي موكلم قبول دارم اما انگيزه‌ي آن براندازي نظام نبوده بلكه او صرفا مي‌خواسته به هدفش برسد. او مي‌خواسته نظام را وادار كند كه شرايطش را بپذيرد.

وي با تاكيد مجدد بر اين‌كه بايد به آثار و نتايج جرم ارتكابي توجه شود، گفت: هدف قانونگذار اصلاح مجرم است و قاضي محترم نيز در همه‌ي شرايط قوانين را به نفع متهم به صورت مضيق تفسير خواهد كرد.

وي در ادامه به اوضاع و شرايط خاص موكل، فريب‌خوردگي، جو مسموم، دعوت كانديداها براي راهپيمايي اشاره كرد و اين عوامل را در وقوع ارتكاب جرم توسط موكل خود موثر دانست و گفت: موكلم سابقه‌ي كيفري ندارد و من از محضر رياست محترم تقاضاي اعمال ماده‌ي ‌٢٢ قانون مجازات را دارم و همچنين براي اينكه موكلم ساخته شود تقاضاي اعمال ماده‌ي ‌٢٥ قانون مجازات مبني بر صدور حكم تعليقي براي او را خواستارم. موكلم اظهار ندامت كرده و هيچ عمل ساختارشكنانه‌اي انجام نداده و صرفا در برخي تجمعات تماشاگر بوده است و به نظر مي‌رسد كه مستحق تخفيف كافي باشد.

به گزارش ايسنا، پس از صحبت‌هاي وكيل، نماينده‌ي دادستان از متهم سوال كرد به نظر مي‌رسد شما تحت تاثير تبليغات اقداماتي انجام داديد كه بايد با تخفيف با آن برخورد حقوقي و قضايي شود و بازجويان مرحله‌ي تحقيقات و همكاران دادسرا براي شما تخفيف در نظر گرفته‌اند پس ما هم با وكيل شما موافق هستيم اما خودتان اذعان داشتيد كه تا يك مرحله‌اي معترض بوديد و خيلي صريح به سمت رويكرد تقابل با نظام حركت كرديد و آيا قبول داريد كه در اين چندين تجمع اخير و روز عاشورا با ارسال پيامك‌ها، ايميل و مصاحبه با بيگانه‌ها قصد براندازي داشته‌ايد؟

در اينجا وكيل مدافع متهم تذكر داد كه سوال نماينده‌ي دادستان القاءآميز است.

قاضي صلواتي از نماينده‌ي دادستان خواست كه به صحبت‌هايش ادامه دهد.

به گزارش ايسنا، فراهاني نماينده‌ي دادستان ادامه داد: من به هيچوجه چيزي را به متهم القاء نمي‌كنم. شما حقيقت را بگوييد كه چه كرديد و كجاي كارتان اشتباه است.

متهم گفت: يك مقدار بله. اينكه ما از نظام خوشمان نمي‌آيد و با آن تقابل داريم و نسبت به آن اعتراض و نظرات بدي داريم در آن بحثي نيست.

نماينده‌ي دادستان خطاب به وكيل، گفت: شما داريد مي‌بينيد.

وكيل در پاسخ به نماينده‌ي دادستان، گفت: اين تقابل نيست بلكه او صرفا مي‌گويد خوشمان نمي‌آمده است.

نماينده‌ي دادستان گفت: مواردي در پرونده وجود دارد. مفاد پيامك‌ها را مشاهده كنيد. شكوائيه‌اي كه متهم امضا كرده است را ملاحظه كنيد. با ادبيات حقوقي مشخص است كه متهم چه انگيزه‌اي داشته است.

متهم در آخرين دفاع از خود، گفت: من فكر نمي‌كردم كه قرار است چنين اتفاقاتي در تجمعات رخ دهد و اين موضوع برايم اهميتي هم نداشت اما ناراحت هم نمي‌شدم ولي اينكه مطمئن باشم يا اميدوار باشم كه اقداماتي براي براندازي صورت مي‌گيرد خير. ديدگاه اصلي من اين نبود. ولي خوشحال بودم كه جمعيت اين موضوع را در نظر گرفته است.

وي افزود: ديدگاهم اين بود كه نظام مجبور به عقب‌نشيني شود و به حرف ما عمل كند چون فكر مي‌كردم من جزو اكثريت هستم و بيشتر مردم مثل من فكر مي‌كردند. پس طرز فكر من در درجه‌ي اول تحت فشار گذاشتن و عقب‌نشيني نظام بود و اساسا رسيدن به اهداف خودمان را در همين مي‌دانستم تا حرف من به كرسي بنشيند چون اگر اين اتفاق مي‌افتاد به همه‌ي خواسته‌هاي خود رسيده بودم.

به گزارش ايسنا، در پايان وكيل مدافع متهم تقاضاي صحبت كرد كه قاضي صلواتي به او فرصت سه روزه‌اي براي تقديم لايحه داد.




::Noandish::جزییات محاکمه یکی از متهمان حوادث روز عاشورا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter