۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه 5 بهمن

تیترهای اول

"قانون بودجه کاملا هدفمند و منسجم است" از زبان محمود احمدی نژاد در صدر اخبار رسالت آمده، دنیای اقتصاد همین گزارش را با تیتر "انبساط مالی در بودجه 89" منعکس کرده، تهران امروز از "خداحافظی با بودجه انقباضی" خبر داده و کیهان از "آغاز بحث های فشرده در مجلس" نوشته است.

آفتاب یزد در عنوان اصلی خود از زبان رییس دولت نوشته "ایران امروز بالاترین جایگاه را در 250 سال اخیر دارد" و جوان نوشته "گام بلند ایران به سوی غنی سازی بیست در صدی".

خراسان از زبان رئیس قوه قضاییه نوشته "جریان آشکاری قصد فتنه انگیزی و ایجاد تفرقه میان مردم و مسئولان را دارد"، روزنامه جمهوری اسلامی از قول همین مقام نوشته "یک جریان آشکار در حال اختلاف افکنی است" و ابتکار لاریجانی علیه لاریجانی" را تیتر گزارشی درباره گفته های جواد لاریجانی قرار داده است.

"اصلاح طلبان حذف شدنی نیستند" از قول محمدرضا عارف تیتر اول بهار است، "فتنه تمام شده است؛ مسئولین به كارشان برسند" از زبان نایب رییس مجلس عنوان اصلی آرمان است، جام جم با عنوان "بخشنامه نگران کننده" از یک بخشنامه برای بازنشستگان خبر داده و مردم سالاری "هشتمین کنگره حزب مردم سالاری" را مهم ترین خبر امروز خود قرار داده است.

گزیده مقالات

بدون دروغگوئی

احمد شیرزاد در مقاله ای با عنوان حقایق کتمان نشود در روزنامه بهار نوشته به لحاظ اعتقادی و ارزشی هر نوع مماشات و انعطاف در مقابل مخالفان و رقیبان خود به خود مذموم نیست اما چند میان باید وجود داشته باشد.

به نوشته این نماینده سابق مجلس یکی از شرایط مماشات این است که به خاطر منافع مردم و جنبش مردمی می توان تغییر تاکتیک ها داشت اما برای حفظ امنیت خود اگر اصول زیر پا گذاشته شود در حقیقت به آرمان ها پشت شده است معیار دوم هم دروغگوئی است اگر هر کس به هر شکلی مماشات کند ولی به دروغگوئی و توجیه رو نیاورد با این که خیانت و ظلم صورت بگیرد و او به تمجید و تحسین ایده های نادرست رو بیاورد فرق دارد.

بحران در حمل و نقل کشور

حسام‌الدين كاوه در سرمقاله تهران امروز نوشته بروز سوانح متعدد هوايي نشان از يك بحران جدي دارد گرچه اين بحران فقط منحصر به سامانه‌هاي حمل و نقل هوايي كشور نيست، سوانح ريلي و مهم‌تر از آن بروز سوانح پرشمار جاده‌اي در مجموع تصويري ناخوشايند از كل سامانه‌هاي حمل‌ونقل داخلي، در پيش چشم ارائه مي‌كنند.

به نوشته این مقاله بخشي از سوانح رخ داده، ناشي از كمبودها و كاستي‌هاي سخت‌افزاري است به هر رو چه بخواهيم و چه نخواهيم ‌بايد پذيرفت كه تحريم‌هاي اقتصادي بين‌المللي، تاثيرات خود را بر بخش‌هاي مختلف از جمله بخش حمل و نقل گذاشته‌اند و می گذارند.

تهران امروز تاکید کرده واقعيت تلخ افزايش آمارهاي سوانح در سامانه‌هاي حمل و نقل كشور، گوياي اين واقعيت پيشيني است كه مديريت راهبردي و كلان سامانه‌هاي حمل و نقل كشوري، دچار بحران شديدي شده است. سوانح روي داده، ريشه در ضعف و كاستي‌هاي مديريتي دارند و اگر اصطلاح «خطاي انساني»‌ را بايد پذيرفت و آن را عامل سوانح و حوادث دانست، اين واقعيت را هم بايد پذيرفت كه اين خطاي انساني در حوزه مديريت راهبردي رخ داده است.

ایران و توپولف ها

آرمان با عنوان "روس‌ها هم دست از توپولف‌ها برداشتند؛ ایران نه" نوشته درحالیكه بزرگترین شرکت هواپیمایی روسیه (ایرفلوت) تمامی هواپیماهای توپولف 154 خود را از دور خارج و ناوگان ساخت كشورهای غربی را جایگزین آنها کرده است، هنوز پرواز و سوانح این هواپیماها در ایران ادامه دارد.

به نوشته این روزنامه پس از گذشت هفت ماه، لاشه هواپیمای روسی (ایلیوشین) از پرواز ساقط شده شركت هواپیمایی آریا ( در پی خروج از باند و برخورد با دیوار) در فرودگاه بین‌المللی مشهد است كه هواپیمای توپولف تابان هم به ویترین هواپیماهای از كار افتاده در این فرودگاه اضافه می‌شود. درحال حاضر بیش از 20 فروند هواپیمای توپولف در شركت‌های هواپیمایی كاسپین، تابان، ایران ایرتور و كیش ایر به پرواز درمی‌آیند.

بازگشت هاشمی

ابتکار در گزارش اصلی خود نوشته در دو روز اخير باز هم آيت الله هاشمي رفسنجاني به صدر اخبار رسانه ها بازگشت اما اين بار به نظر مي رسد اين بازگشت رنگ و بويي ديگر دارد، رئيس مجلس خبرگان با اظهارات روز گذشته خود، هم مورد انتقاد قرار گرفت و هم از وي تجليل شد.

به نوشته این روزنامه مهم اين است اين دو رويکرد از سوي حاميان محمود احمدي نژاد اتخاذ گرديد و لحن انتقاد ها نيز با تغيير روبه رو شده است.

مواضع هاشمی و شرایط روز

رسالت درسرمقاله خود نظر داده به نظر مي رسد مواضع حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني با شرايط روز سازگار نيست و پيشنهادهاي مطرح شده مربوط به هفت ماه پيش مي باشد. مردم و نظام هر روز در نبرد نرم دشمن عليه اسلام و انقلاب شاهد يک حمله و فتنه گري جديد هستند.

به نوشته سردبیر رسالت براي هر حمله و فتنه گري دشمن بايد تاکتيک ها و زبان روز خود را به کار برد. مردم انتظار دارند آقاي هاشمي در پشت سر رهبري همان طور که تاکنون نظام و انقلاب را ياري داده اند رودرروي دشمن بايستد و به فتنه گران پاسخ قاطع بدهد.

نفوذی ها در بانک مرکزی

ديروز كل بانك مركزي اعلام کرد «سقف زماني براي تعويض اسكناس هاي مخدوش برداشته شده است» و رییس این بانک در توضيح اين تصميم گفت بانك مركزي تاريخي را اعلام كرد كه تمام بانك ها آن را پذيرفتند ولي اين تاريخ به دليل اين كه ممكن بود به مردم فشار آورده و آنها را با سختي مواجه كند و همچنين باعث هجوم مردم به بانك ها شود تمديد شد.

مدیر کیهان در مقاله ای نسبت به این خبر واکنش نشان داده و نوشته «تمديد» تعجب آور است و به همه چيز شبيه است غير از تمديد چون که در اطلاعیه آمده تاريخ تحويل اسكناس هاي مخدوش تا زماني كه مردم اين اسكناس ها را به بانك بدهند، تمديد شده است که يعني اساساً سقفي در نظر گرفته نشده و اين اسكناس ها هميشه و بدون كمترين مانعي، معتبر خواهد بود.

كيهان با طرح این سئوال که آیا این اطلاع دقيقاً- و البته به طور ناخواسته- در راستاي دستورالعمل بیگانگان نيست نوشته بايد با كمك مراكز امنيتي و اطلاعاتي كشور، خاستگاه اين تصميم عجيب و سئوال برانگيز را كشف كرده و رد پاي افراد نفوذي و جريانات آلوده اي كه دستورالعمل ديكته شده بيگانگان به سران فتنه را در چنته بانك مركزي جاسازي كرده، شناسايي كرد.

علت خشم مدیر کیهان آن جاست که از كدام هجوم مردم براي تعويض اسكناس هاي مورد اشاره سخن مي گوئيد؟! چه كساني به جنابعالي گزارش داده اند كه مردم براي تعويض اسكناس هاي مخدوش با مشكل و ازدحام در بانك ها روبرو شده اند؟! با صدور اين ابلاغيه، بي آن كه بخواهيد و توجه داشته باشيد، مجوز انتشار شعارهاي ضد اسلامي و ضد انقلابي را صادر فرموده ايد.

دیالوگ یا مونولوگ

مردم سالاری در سرمقاله خود به مناظره های تلویزیونی اخیر پرداخته و احتمال داده غرض اصلي صدا و سيما این باشد که وجود رشته اي از سوء تدبيرها را به رسميت شناخته و با برپايي اين مناظره ها بر زواياي پنهان قضايا نور بتاباند تا سهم هر طرف از اين خطاکاري ها روشن شود، و در نهايت مخاطبين از دل اين تضارب آرا قضاوت کنند.

این روزنامه تاکید کرده در صورتي که چنين برداشتي را اساس نظرات قرار دهيم، بايد بگوييم که اصولا براي شکل دادن به چنين قالبي، ظرف اشتباهي انتخاب شده است. البته ايراد اساسي نه به ماهيت برگزاري مناظره ها، بلکه به محتواي اين تمهيد و انتخاب روش اجرايي آن باز مي گردد.

مردم سالاری با این اشاره که آخرين مناظره پخش شده تبديل به "مکالمه" شد نوشته اذعان مجري برنامه بر عدم اجابت دعوت از سوي شخصيت هاي مختلف (که ناگفته پيداست اين عدم اقبال از سوي چهره هاي کدام طرف بوده است) نمايانگر آن است که صدا و سيما در مسير جبران آسيب وارده بر باور عمومي جامعه، اينبار اعتماد نخبان سياسي را نسبت به خود کمرنگ ساخته و اينها همه از نتايج فقدان نگرش فراجناحي است.

دفاع از مرتضوی

یک روز بعد از اظهارات یکی از اعضای کمیسیون ویژه مجلس برای رسیدگی به حوادث پس از انتخابات اخیر، تهران امروز با فرهاد تجری رییس این کمیسیون گفتگو کرده و وی بر خلاف نماینده قبلی به دفاع از مرتضوی برخاسته و گفته هيچ كسي خارج از جايگاه قضايي نمي‌تواند در مورد پرونده كهريزك اظهار نظر كند ولي متاسفانه در مجلس روندي حاكم است، كه بعضي از نمايندگان به راحتي به خود اجازه مي‌دهند حيثيت افراد را زير سوال ببرند و به راحتي حكم به محكوميت آنها بدهند.

آقای تجری به نوشته تهران امروز مجلس نبايد به دنبال اين مساله باشد كه چون خوشايند و مطلوب جامعه برخورد با سعيد مرتضوي است، مجلس هم به اين سمت حركت كند، مجلس جايگاه بسيار رفيعي دارد كه بايد بر اساس قانون حركت كند و اگر نمايندگان به قوانيني كه خودشان آن‌ر‌ا تصويب كرده‌اند پايبند نباشند انتظارداشت كه، قانون ملاك عمل افراد در جامعه باشد.

گزارش روز گذشته خراسان حاکی بود که نمایندگان مجلس مرتضوی را متهم اصلی ماجرای کهریزک می شناسند و وی از محمود احمدی نژاد هم به خاطر انتصاب مرتضوی در دولت انتقاد کرده بود.

کاهش تورم ناملموس

مهدی تقوی در سرمقاله آرمان نوشته دولت اعلام کرده است که نرخ تورم در سال جاری با کاهش 10 درصدی مواجه شده است و .بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در سال 88 با کاهش 10 درصدی از 25 درصد در 12 ماهه گذشته به 15 درصد رسیده است.

به نوشته این مقاله کاهش تورم برای مردم و فعالان اقتصادی ملموس نیست.کالاهایی که جزو سبد خانوار و مبنای محاسبه بانک مرکزی برای اعلام نرخ تورم هستند با کاهش قیمت مواجه نشده اند.خاصه در کلانشهرها که برخی کالاها نسبت به یکسال گذشته افزایش قیمت را نیز به خود می‌بینند. اما مبنای اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی ایران چیست؟

فراوانی و کمیابی

"معماي نقدينگي از فراواني تا كميابي" عنوان سرمقاله دنیای اقتصاد به قلم دكتر موسي غني‌نژاد است که در آن آمده در حالي كه حجم نقدينگي در كشور از 92 تريليون تومان در سال 1384 به 190تريليون تومان در سال 1387 افزايش يافته؛یعني بيش از دو برابر شده است، معضل كمبود نقدينگي در ميان فعالان اقتصادي بيداد مي‌كند. اين معماي فراواني منتهي به كميابي را چگونه مي‌توان توضيح داد و چه نتايج عملي بر اين توضيح مترتب است؟ نخستين و ساده‌ترين توضيح ارزاني قيمت است

به نوشته این استاد دانشگاه افزايش صد در صدي مقدار اسمي نقدينگي در چهار سال اخير در حالي صورت گرفته كه رشد اقتصاد واقعي در اين مدت در خوش‌بينانه‌ترين ارزيابي‌ها كمتر از 30درصد بوده است؛ يعني حجم نقدينگي در اين مدت 70 درصد بيش از نياز واقعي اقتصاد افزايش يافته و این دور باطل تورم است

در ادامه سرمقاله دنیای اقتصاد آمده راه چاره واقعي و موثر در مبارزه با تورم از طريق سياست‌هاي مالي و پولي مناسب است. كسري بودجه‌هاي مزمن و چشم‌گير دولتي به همراه بي‌انضباطي شديد در نظام پولي عامل اصلي تورم در همه كشورها از جمله كشور ما است.




‭BBC ‮فارسی‬ - ‮ايران‬ - ‮بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه 5 بهمن‬

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter