۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

استقبال محتاطانه منتقدان دولت از مناظره های تلویزیونی






اصولگرایان منتقد دولت و برخی از اصلاح طلبان، از مناظره های تلویزیونی درباره بحران بعد از انتخابات ریاست جمهوری گذشته در ایران استقبال محتاطانه ای کرده اند.
علی مطهری، از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت در مجلس، این مناظره ها را "باعث آرامش معترضان قانونی و به حاشیه راندن افراد فرصت طلب و ضد اسلام" دانسته و گفته که این اقدام صدا و سیما "به نوعی عمل به راهکارهای طرح وحدت و آشتی ملی است که هم من و هم برخی شخصیت های سیاسی بر آن تاکید داشتند."
اما عماد افروغ، نماینده دوره هفتم مجلس و از اصولگرایان منتقد دولت، با اینکه این مناظره ها را باعث تلطیف نسبی فضای سیاسی ایران دانسته، اما گفته که امیدوار است "برگزاری این مناظره ها تاکتیک نباشد، بلکه ناشی از یک استراتژی بلندمدت باشد."
آقای افروغ همچنین عملکرد صدا و سیما در هفت ماه گذشته را باعث افزایش گرایش مردم به رسانه های خارجی دانسته است.
نکته ای که عباس عبدی، روزنامه نگار اصلاح طلب و از مشاوران ارشد مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز بر آن تاکید دارد.
آقای عبدی در یادداشتی که برای روزنامه اعتماد روز یکشنبه ۲۷ دی نوشته، دلیل واقعی شروع مناظره ها را نه کوشش برای حل بحران، بلکه "عقب ماندن فاحش رسانه دولتی ایران از سایر رسانه های رقیب" دانسته است. آقای عبدی در ادامه نوشته است: "این مناظره ها ... صرفا مسکن موقتی برای خارج شدن از فشار رسانه های خارجی فارسی زبان است."

مقدمه ای برای حضور موسوی و کروبی؟


بعضی از فعالان سیاسی، خواهان آن شده اند که برگزاری این مناظره ها منجر به دعوت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران اصلی مخالفان، به تلویزیون ایران شود.
آقایان موسوی و کروبی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز ۲۲ خرداد بارها خواهان حضور در تلویزیون و پاسخ به اتهاماتی شده اند که در این مدت به آنها نسبت داده شده است.

علی مطهری نیز خواهان حضور "کاندیداهای معترض" در صدا و سیما شده تا "حرف هایشان را بزنند و در نهایت وحدت و آشتی ملی در جامعه حاکم شود." آقای مطهری از جمله کسانی بود که در یکی از مناظره های تلویزیونی شرکت کرد و از برخوردها با معترضان و به ویژه عملکرد محمود احمدی نژاد انتقاد کرد و او را از عوامل فتنه خواند.قدرت الله علیخانی، از نمایندگان عضو فراکسیون خط امام مجلس ایران، با نگاهی "خوش بینانه"، تداوم این مناظرات را در جهت آماده شدن فضا برای حضور آقایان موسوی و کروبی در تلویزیون ایران دانسته است.
درخواست حضور آقایان موسوی و کروبی در مناظره های تلویزیونی در حالی مطرح می شود که هنوز حلقه افراد دعوت شده به تلویزیون به نزدیکان آنها نیز نرسیده است. در مناظره های تلویزیونی که در برنامه ای با نام "رو به فردا" پخش می شود، تا به حال مصطفی کواکبیان و جواد اطاعت از چهره های سیاسی نزدیک به جریان اصلاح طلب شرکت کرده اند که هیچ یک از آنها از چهره های شاخص جریان معترض و یا از نزدیکان رهبران معترضان نیستند.
البته مجری مناظره، آقای اطاعت را از اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی، به دبیرکلی مهدی کروبی، معرفی کرد، اما حزب اعتمادملی بعد از این مناظره در اطلاعیه ای اعلام کرد که جواد اطاعت یک سال پیش از عضویت در شورای مرکزی این حزب استعفا کرده است. آقای اطاعت در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از میرحسین موسوی حمایت کرده بود و این موضوع را در مناظره تلویزیونی نیز ذکر کرد.

مناظره ها ادامه می یابد؟


با وجود آنکه مناظره های هفته های اخیر در تلوزیون ایران در کل با استقبال مواجه شده، اما در مورد تداوم این مناظره ها تردیدهای زیادی وجود دارد.
عباس عبدی در یادداشت خود در روزنامه اعتماد این مناظره ها را موقتی دانسته و نوشته است: "این مناظره ها برای مدت کوتاهی انجام می شود، اما بعد که عوارض آن را مشاهده کردند آن برنامه را به اتمام رسانده و عنوان می کنند ما وظیفه مان را انجام داده ایم."
عماد افروغ هم نسبت به تداوم مناظره ها ابراز تردیده کرده و در توضیح علت آن گفته است: "ممکن است هم از سوی مناظره کننده ها اخلاق مناظره رعایت نشود و هم این که آقایان احساس کنند با شفاف شدن مسائل منافع خود را از دست خواهند داد. زیرا منافع آنان همیشه در تاریکی تضمین می شود."
در همین حال خبرگزاری برنا، از وب سایت های نزدیک به دولت، از قول مجری مناظره های تلویزونی از کاهش دفعات پخش این برنامه در هفته خبر داده است.
وحید یامین پور، مجری برنامه "رو به فردا" به خبرگزاری برنا گفته است که این برنامه که پیش از این هفته ای سه بار پخش می شد از این پس تنها هفته ای یک بار پخش خواهد شد. آقای یامین پور دلیل این تصمیم را "دشوار و طاقت فرسا بودن مراحل پیش تهیه برنامه" عنوان کرده است



‭BBC ‮فارسی‬ - ‮ايران‬ - ‮استقبال محتاطانه منتقدان دولت از مناظره های تلویزیونی‬

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter