۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

سود سهام عدالت را فراموش کنید

شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت اعلام کرده است که از این پس دیگر پولی بابت سود سهام عدالت پرداخت نخواهد شد مگر این که دولت تصمیم دیگری بگیرد.

علی مصدر، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به خبرگزاری کار ایران گفته است که امسال در مجمع عمومی شرکت ها، ۱۹۰۰ میلیارد تومان بابت سود سهام عدالت در نظر گرفته شده است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن بابت قسط دولت است و ۴۰۰ میلیارد تومان بقیه نیز بابت بدهی های سال های گذشته به دولت است.

به گفته آقای مصدر، با توجه به سودی که برای سهام عدالت در نظر گرفته شده، پولی برای پرداخت به سهامداران باقی نمی ماند.

آبان ماه سال ۱۳۸۵ وقتی دولت محمود احمدی نژاد اولین مرحله از توزیع سهام عدالت را بین خانوارها آغاز کرد،هدف این بود که با توزیع سهام شرکت های دولتی، فقر کاهش یابد.

در ابتدا ارزش سهام واگذار شده به هر نفر ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده بود و حداکثر به پنج نفر از اعضای یک خانوار پرداخت می شد اما بعدها ارزش هر سهم به یک میلیون تومان افزایش یافت.

آقای احمدی نژاد در روز ششم آبان ۱۳۸۵ در مراسم شروع توزیع سهام عدالت، این طرح را تحولی بزرگ توصیف کرد و گفت که سهام عدالت توزیع عادلانه ثروت دولت بین اقشار مختلف جامعه است و مهمترین هدف از توزیع سهام عدالت نیز "مشارکت مردم در ساختن کشور، اجرای عدالت و کوچک کردن دولت است."

قرار بود نیمی از قیمت سهام به مشمولان دریافت سهام تخفیف داده شود و بقیه قیمت سهام در اقساط ده ساله از محل سود شرکت ها تامین شود.

نیمی از ایرانیان سهامدار شرکت های دولتی

گزارشهای رسمی نشان می دهد که در چند سال گذشته، بیشتر از ۳۲ هزار میلیارد تومان (۳۲ میلیارد دلار) از سهام شرکت های دولتی به عنوان سهام عدالت به بخشی از خانوارهای ایرانی داده شده است.

یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که به حدود ۳۴ میلیون نفر که نیمی از جمعیت ایران است، سهام عدالت داده شده و قرار است تعداد آنها به بیشتر از ۴۱ میلیون نفر برسد.

بنابر گزارش سازمان خصوصی سازی، سود سهام عدالت، در سالهای ۸۵، ۸۶ و ۸۷ حدود سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان ( سه میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار) بوده است.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است که از این مبلیغ یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان( یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار) وصول شده و دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان (دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار) دیگر نزد شرکتها باقی مانده است.

مشخص نیست اگر شرکت های وگذار شده به سهام عدالت، این همه سود داشته اند چرا دولت نتوانسته اقساط خود را بابت سهام عدالت بردارد یا آن را بین سهامداران توزیع کند؟

با آنکه دولت می گوید در چندین مرحله سود بین سهامداران توزیع کرده اما گزارش دقیقی بابت میزان سودهای پرداخت شده منتشر نشده است.

در ماههای پیش از برگزاری انتخابات، دولت بخشی از سود سهام عدالت را در حالی پرداخت کرد که انتقادهایی از سوی برخی صاحب نظران مبنی بر تبلیغاتی بودن این اقدام وجود داشت اما دولت معتقد بود که این کار بر اساس روال قانونی انجام می شود.

انتقاد دیگری که به دولت وارد شد این بود که اگر شرکت های واگذار شده به سهام عدالت سود ده هستند باید دولت سهم خود را بردارد نه این که هراز چندگاهی به مناسبت های مختلف سود توزیع کند.

در چندین مرحله دولت سود هایی تا ۸۰ هزار تومان بین تعدادی صاحبان سهام عدالت توزیع کرده است اما از حجم دقیق سود پرداخت شده به مردم گزارشی منتشر نشده است.

چشم انداز ناروشن سهام عدالت

با گذشت بیش از هفت ماه از انتخابات ریاست جمهوری، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت همان حرفهای منتقدان را تکرار کرده است که در خوشبینانه ترین شکل ممکن است دولت بتواند از محل سود شرکتها، اقساط سالانه سهام عدالت را بردارد.

آقای مصدر پیش از این در باره گفته بود که اگر قرار باشد یک میلیون تومان (سهام عدالت) هر فرد را در طول ده سال پرداخت کنیم، ممکن است سود سهام سالانه یکصد هزارتومانی هم برای آن اقساط دولت کم باشد.

به گفته آقای مصدر، اگر این شرکت ها، سود جانبی نداشته باشند تا هفت یا هشت سال دیگر چیزی به صورت نقدی به سهامداران تعلق نمی گیرد.

به نظر می رسد دولت، دیگر توان پرداخت سود سهام عدالت را ندارد و در بهترین شرایط فقط می تواند، سهم خود را از سود بردارد تازه اگر سودی در کار باشد.

در زمان شروع اجرای طرح سهام عدالت، این بحث مطرح بود که بسیاری از شرکت های دولتی زیان ده هستند بنابر این، انتقال آنها به خانوارهای ایرانی نمی تواند به کاهش فقر منجر شود.

در همان زمان، برخی برآوردها نشان می داد که میانگین سود شرکت های دولتی حدود سه درصد است و واگذاری سهام آنها به خانوارهای ایرانی سود چندانی را نصیب آنها نخواهد کرد.

اما دولت معتقد بود که با واگذاری این سهام به مردم، هم دولت کوچک خواهد شد و هم وضعیت زندگی خانوارهای کم درآمد از محل این سود این شرکت ها بهتر خواهد شد.

به نظر می رسد با گذشت حدود چهار سال از اجرای این طرح، دولت رویه سابق خود برای توزیع پول نقد بابت سهام عدالت را گذاشته و سعی دارد تا ذهن سهامداران را آماده کند که تا هفت هشت سال دیگر پولی بابت سهام به آنها داده نخواهد شد.

برخی کارشناسان می گویند که با قانونی شدن برنامه هدفمند کردن یارانه ها، دولت راه تازه ای برای تقسیم پول نقد بین خانوارهای کم درآمد پیدا کرده است و شاید همین مسئله باعث شده تا دولت توزیع سود سهام عدالت را کنار بگذارد و در انتظار پولهایی بماند که برخلاف سود نامطمئن سهام عدالت، قطعا به خزانه واریز می شود و دولت با دست باز می تواند آن را توزیع کند.

Posted via email from وبلاگ سهراب ایرانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter