۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

ری‌شهری در اوج یا حضیض؟

زمانی که ری‌شهری کتابی تحت عنوان: "منتظری از اوج تا حضیض" را منتشر می‌کرد به فکرش نرسید که آنجایی که او حضیض منتظری دانسته، زمان اوج‌گیری او بوده است. ر‌ی‌شهری شاید اگر بخواهد آن کتاب را دوباره تجدید چاپ کند ترجیح بدهد که قسمت‌های زیادی از آن را حذف کند، مخصوصا جاهایی که از خبرچینی‌ها بر علیه منتظری پرده برداشته، و جاهایی که به شکنجه‌هایی که همواره به گفته او با اجازه خمینی انجام شده بود.

او به ذهنش هم نمی‌رسید که در زمان مرگ این مرجع شیعه بسیاری مسلمان و غیر مسلمان در ایران و جهان متاثر شوند و دو روز مهم‌ترین خبر خبرگزاری‌ها در دنیا در مورد مرگ مرجعی باشد که سال‌ها حبس خانه نشین شده بود. ری‌شهری، شاید اگر بخواهد آن کتاب را دوباره تجدید چاپ کند، ترجیح بدهد که قسمتهای زیادی از آن را حذف کند. مثلا دلایل خود را در ساده لوحی و خانواده بد منتظری که مرتبا با خبرچینی به خمینی منتقل می‌شد و مهم‌ترین آنها که در آن کتاب کلی رویش مانور کرده بود، ماجرای مهدی هاشمی بود که منتظری او را تایید می‌کرد و مواردی که به مهدی هاشمی نسبت داده شده بود را مردود می‌دانست.

ری شهری به خبرچینان به رهبر و ولی فقیه اشاره کرد که خودش هم از اصلی‌ترین آنها بوده. در افتادن با قائم مقام رهبری مقدور نبود، مگر با تایید خود رهبری. پس قدم به قدم کارهایی که انجام می‌شده این طور بوده که خمینی را قانع می کردند برای مرحله بعدی. یکی از تکان‌دهنده‌ترین مراحل که باید ری‌شهری حتما توجه کند که در چاپ‌های بعدی حذف شود، آن بود که مهدی هاشمی به هیچ یک از اتهامات اقرار نمی‌کرده، تایید امام گرفته شده بود که حکم قاضی شرع اجرا شود و آن این بوده که قاضی حکم کرد پس از مطرح کردن اتهاماتی که او باید می‌پذیرفت، او را آنقدر با کابل از پا بزنند که بپذیرد. ری‌شهری در کتابش نوشته بود که این موضوع موجب شد که مهدی هاشمی با اندکی تاخیر کلیه اتهامات را پذیرفت.

ری‌شهری که سال‌ها رییس دانشگاه حدیث و تولیت شاه عبدالعظیم و مهم‌تر از همه مسوول حجاج ایرانی بود، گویا با خوش خدمتی‌هایش برای واژگون ساختن منتظری باید بالا می‌رفت، و با مرگ منتظری دوره ماموریتش هم پایان یافته، و شاید از او آموخت که گاهی پایین رفتن از مقامهای ج.ا. در دید مردم بازگشت به سمت بالا باشد. هر چند که انتظار بازگشت برای وزیر اطلاعات دوران‌هایی سیاه، شاید آنقدرها ممکن نباشد.



Khodnevis - ری‌شهری در اوج یا حضیض؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter