۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

پارازيت و مرز سلامت با سياست

نويسنده : دکتر عبد الحميد حسين نيا

وزير محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکي در بازديد از مرکز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه تهران در برابر اين پرسش خبرگزاري ايلنا که از آثار زيانبار پارازيت بر تندرستي شهروندان چيست پاسخ دادند که اثر سوئي از پارازيت در انسان ثابت نشده است.
اين اظهارنظر که در صفحه اول روزنامه مردم سالاري دوشنبه 88/10/21 و نيز در ساير رسانه ها بازتاب يافت خلاف اظهارنظري بود که پيش از اين رئيس کميسيون بهداشت مجلس درباره آثار سو» پارازيت بر سلامت شهروندان که خستگي، گيجي و اختلالات اعصاب و روان از جمله آنها بود ابراز داشته بود که آن نيز در رسانه ها به طور گسترده اي انعکاس يافت. همچنين پس از آن رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي نيز در پانزدهمين کنگره ساليانه باروري و ناباوري به صراحت اعلام کرد که ارسال امواج ماهواره اي، به افزايش مبتلايان به ناباروري منجر مي شود.
آنچه که مسلم و مبرهن است اگر پارازيت اثر سو» ثابت شده اي بر هيچ يک از اعضا و جوارح انسان نداشته باشد دم گرم مسيحا هم نيست.
اين امواج اخلال کننده راديو فرکانس منتشره در فضاي محيط زيست شهروندان همچون آلودگي هوا و آلودگي صوتي است و در شرايطي که از احتمال بروز تومور مغزي با تلفن همراه در پژوهش هاي علمي سخن مي رود نمي توان از کنار اين امواج اخلال کننده بي اعتنا گذشت.
وزير محترم بهداشت در ادامه مصاحبه خود از باورها و پندارهاي عامه که در افواه جاريست ياد مي کند تا اصل قضيه را به سوال و چالش بکشاند!
ايشان رابطه صدور پارازيت را با سقط جنين که هفتاد درصد منشا توارثي دارد مردود بر مي شمارد و استدلال مي کند که اگر شخصي مبتلا به ديابت شود بايد بروز ديابت را در وي به امواج پارازيت نسبت داد؟
اين روزها در کلينيک هاي ما مراجعان مبتلا به سرگيجه به طور آشکاري تزايد يافته اند. آمارهاي مقايسه اي که اينجانب در کلينيک هاي تخصصي تهيه ديده ام مصداق بارزي بر اين مدعاست. مراکز آزمايش ها و امتحانات دستگاه دهليزي از انبوه مراجعين اشباع شده است. بعضي از اين بيماران به کلينيک هاي اعصاب و روان، يا به پزشکان عمومي مراجعه مي کنند و بعضي ها هم که اشکال خفيفي از گيجي و عدم تعادل دارند امکان دارد به پزشک مراجعه نکنند و شهر پر از آدم هاي گيج است. من افرادي را ديده ام که سينه ديوار را گرفته اند تا از تلوتلو خوردنشان جلوگيري کنند و به مرکز درماني مراجعه نکرده اند.
اين کاملا درست است که ما حق نداريم همه گيري سرگيجه را به امواج راديو فرکانس منتشر در هوا نسبت دهيم بدون آنکه مدرک محکمه پسند علمي ارائه کنيم. به عنوان مثال ممکن است ما با يک همه گيري ويروس ناشناخته اي سروکار داشته باشيم که موجب التهاب دستگاه دهليزي يا عصب دهليزي گوش داخلي شده و به سرگيجه انجاميده باشد يا به فکر عوامل ديگري باشيم. اما اين حق بر ما محفوظ خواهد ماند که در بررسي علت، در پي جميع عوامل مظنون بگرديم از جمله امواج راديويي و پارازيت ها که در هوا پراکنده شده اند.
در اينجا قصد آن نداريم که با استعمال کلمه پارازيت وارد حريم سياست شويم بلکه مي خواهيم وضع آن را در حوزه سلا مت که خود را متولي و قيم آن مي دانيم روشن کنيم. مرز سلا مت از سياست کاملا جداست، هرگز بناي آن نداريم که با اتهام «پارازيت» راه را براي تبليغات بيگانگان باز گذاريم بلکه آنچه افکار مارا مغشوش مي کند آنست که مبادا در کنار حربه اي که به قصد خنثي کردن سخن پراکني هاي امواج بيگانه مي آيد با به خطر انداختن تندرستي شهروندان آب بر آسياب همان تبليغات بيگانه بريزيم و به جاي آنکه باري از دوش امنيت و مصلحت مديريت جامعه برداريم باري بر آن بيفزائيم.



پارازيت و مرز سلامت با سياست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد. این بلاگ خبری، امکانات اندکی دارد و براساس اعتماد و خودکنترلی اداره می‌شود. لطفا از موضوع خارج نشوید و خویشتندار باشید.

Twitter Updates

Twitter Updates

    follow me on Twitter